Ingela_67
Hej,
Köpte en frostvakt från Willab trädgård för ett par år sedan som jag inte alls är nöjd med sad.gif Dels tycker jag att den blåser väldigt lite luft vilket gör att ena änden av mitt växthus inte alls blir uppvärmt och sen är den väldigt svår att ställa in..jag vill med lätthet kunna ställa in den på tex + 10 grader och att fläkten slår på så fort temperaturen går under + 10.

Vad använder ni för några termostatstyrda fläktar???...vill gärna ha tips på "prisvänliga", lättanvända termostatstyrda fläktar och var man kan köpa dem.

Tack på förhand,
MVH Ingela.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Katti med torpet
Antar att det är Tropic-fläkten du har? Jag har den också och kan hålla med om att det inte är direkt självklart hur man skall ställa de två termostatreglagen. Har dock inte upplevt något problem med att få effekten att räcka till, den har ensam hållit växthuset frostfritt (10 gr) hela vintern. Har givetvis fått gå över från 1000 till 2000 watt när det har blivit riktigt kallt ute men då har det funkat fint.
Ett sätt att få en enklare/exaktare termostatstyrning på din redan inköpta fläkt är ju att du köper en separat termostat från t.ex. Claes Ohlsson för några hundra. Då kan du ställa in önskat gradtal exakt med siffror. (använder sådana inne i torpet för termosterna på el-elementen är kass) Fläkten kör du i så fall på max och den separata termostaten bryter strömmen när rätt temp är uppnådd.
Det innebär ju dock att du måste avstå från finnessen att bara köra fläkt utan värme när det är tillräkligt varmt eftersom strömmen då bryts.
kerstin z5-6
Många har problem med Tropic förstår jag -Jag har en enkel -eller flera rättare sagt -de jag är mest nöjd med är
den här lilla enkla köpt på bensinmack:)

och en billig variant på denna -köpt på Claes Olsson

Katti med torpet
Finns det fler fläktar en Tropic som kan köra fläkt och värme separat?
Alltså så inteligent att värmen slår på och av vid behov men fläkten går hela tiden?
Eller sommartid: ingen fläkt och ingen värme men fläkten går igång om det blir varmare än X?
Alternativet är ju att ha en separat fläkt (utan värme) och ha den på en egen termostat. De brukar dock inte vara IP klassade för växthus...
Ingela_67
CITAT (Katti med torpet @ 17-03-2006, 12:06)
Antar att det är Tropic-fläkten du har? Jag har den också och kan hålla med om att det inte är direkt självklart hur man skall ställa de två termostatreglagen. Har dock inte upplevt något problem med att få effekten att räcka till, den har ensam hållit växthuset frostfritt (10 gr) hela vintern. Har givetvis fått gå över från 1000 till 2000 watt när det har blivit riktigt kallt ute men då har det funkat fint.
Ett sätt att få en enklare/exaktare termostatstyrning på din redan inköpta fläkt är ju att du köper en separat termostat från t.ex. Claes Ohlsson för några hundra. Då kan du ställa in önskat gradtal exakt med siffror. (använder sådana inne i torpet för termosterna på el-elementen är kass) Fläkten kör du i så fall på max och den separata termostaten bryter strömmen när rätt temp är uppnådd.
Det innebär ju dock att du måste avstå från finnessen att bara köra fläkt utan värme när det är tillräkligt varmt eftersom strömmen då bryts.

Hej,
Tack för svaren
Jajamän, det är Tropic jag har. Även fast jag ställt fläkten mitt i växthuset och jag flyttar i regel ut plantorna i början på april så har de som stått längst bort från fläkten frusit bort pga den inte värmt upp nog. Fast det kan ju i och för sig bero på storleken på växthuset också..mitt är på ca 15 kvm.

Men jag tror att det bästa är att komplettera med en till fläkt + en termostat som man kan styra det hel med och kanske köra två på en gång....

// Ingela. rolleyes.gif rolleyes.gif
jåj
CITAT (Ingela_67 @ 17-03-2006, 17:26)
Men jag tror att det bästa är att komplettera med en till fläkt + en termostat som man kan styra det hel med och kanske köra två på en gång....

// Ingela. rolleyes.gif rolleyes.gif

Hej.
Glöm inte att säkringen "proppen"normalt är på 10 amper (röd) och då går det inte att köra båda fläktana samtidigt påmax effekt!

Sätt båda på halv effekt så funkar det.

Max för 10A proppen är 2200Wat, om båda värmefläktarna stäls på halv efekt så funkar det 1200 + 1200 Wat

Lycka till

JÅJ
åsgård
Varför skall ni köra med två värmefläktar för? Oftast räcker ju kapaciteten till med de 2000W.

Köp istället en vanlig oscillerande bordsfläkt som ju har mångdubbel kapacitet att flytta luften i växthuset än de billiga värmefläktarna.

För en hundralapp så har men en bra fläkt och ett bra klimat i huset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon