Full version: Roskombination
Kakaduan
Hade tänkt planera ett "buskage" bestående av Mme Legras de St. Germain hiop med någon annan ros. Helst gul (passar till huset) som remonterar. Någon som vet någon passande sort som kommer i rätt höjd, etc bredvid madamen?

Eller har någon en helt annan, bättre idé?

SNART ÄR DET HEEEEELG!

ohmy.gif)
Kakaduan
kerstin z5-6
Zon ?? Legras är en stor Madam .. hur mkt plats har du ?
Den blommar tidigt juni -en tänkbar gul är Persiana , eller Goldbush -.bägge stora nog att stå emot madamen
Kakaduan
Jag bor i zon 3 och har massor av plats! Är det inte persiana som luktar lite skumt? Eller tänker jag på någon annan? Tanken är att få en enhetlig "buske" som flyter ihop lite och kompletterar i färg och blomningstid.

Vad tros om avstånd mellan plantorna, då?

Ska slå upp de föreslagna och titta närmare. Tack för tipsen - tar gärna emot fler!

Kakaduan
kerstin z5-6
I z3 har du massor att väja på i gult Kolla här
Caprice
Vill du ha gult inblandat i det vita...? Då tror jag det skulle bli fint med en Bella Renaissance... den är mer "mjukgul" i färgen, blir ca 120 hög...

Vad tror du annars om att ha det vita för sig självt, och plantera gult i en lägre cirkel cirkel runt om...?
Om du vill ha en varmgul, så testa Adolf Horstmann, ska jag själv köpa... riktigt mysig färg...
Kajsa
Som Kerstin skrev, så får det vara en ros, som inte försvinner intill din Alba ros som kan bli 1,8 x 1,5 m ser jag i Rosbibeln LÅG.
Här några förslag zon 4 rosor och blommar om.
Maigold
ca 2 x 2 m gul/orange. ( Har jag beställt i vår ) Stark doft.
Lucia
ca 2 x 1,5 m klart gul, doftar starkt.
Golden Wings
ca 1,5 x 1,5 ev mer, köpte jag förra sommaren, ljuvlig, fladdrig blomma.
Klicka på "photos " så får du se en massa foto på rosorna.

och denna myskros ca 1,5 x 1,5 m doftar starkt, man blir bedövad.

Ghislaine de Feligonde, skiftar i gult, orange, blommar till sen höst.
Kajsa
Lägger även in en länk på Ghislaine de Feligonde så du får se flera bilder än min.
Bilder på hela rosen, klicka på " photos "
MB1965
ghislane de feligonde har jag velat ha läääänge.

Nån som har förslag på rosor som passar till ? 1-2 arter? Samma storlek eller mindre-och stark doft ?

Skall förhandla lite när våren kommer biggrin.gif
Kajsa
Jag skulle fortsatt med myskrosor om du vill ha starka dofter och bor i zon 2 , hos mig i zon 4 får man täcka väl om dom ska vara kvar.
Queen of the Musks stark doft och blir bara ca 1 m zon 3 ros

Denna myskros Thisbe köptes förra våren, en zon 4 ros.

ljusgul, vit, stark doft och frisk. Blir ca 1.20 hög.

Annars alla Gallica rosor som är så fina i mustiga färger
dom flesta blir 1 - 1,20 höga. Alla lila toner, och doftar starkt.
Titta i mitt album, men dom blommar en ggn, alldeles för snabbt.
MB1965
myskrosor, mums biggrin.gif
Kakaduan
Thisbe ser underbar ut! Bara den passar ihop med Mme Legras... Bor nära Zetas men såg inte att de hade Thisbe i sin prislista.

Ska försöka ta mig till trädgårdsmässan i helgen - där kanske man kan få ännu fler tips, men Thisbe föll jag för!

Tackitacktack!

Kakaduan
Kajsa
Annars finns Thisbe både på Flora Linnea eller Rosenposten
Thisbe Här kan du läsa, men det där måttet 1.80 ?? Kanske i zon 1 ? I Rosbibeln LÅG står 1.20 men min kanske blev 1.5 m, den kan säkert frysa ner lite, men det ska inte spela någon roll, den blommar på nya skotten.
Personligen tycker jag nog rosen passar framför din Alba ros, bredvid finns risk den försvinner tror jag, men du kanske kan fråga Flora Linnea närmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon