Floppy
Jag har sått blå mini änglatrumpet 16/2 och skolade om 13/3...

Idag såg jag att den största utav minisarna har börjat få gula blad...de nedersta bladparet...betyder det att jag måste vattna med näring redan???...vad ska jag då använda för sort???.... blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hm.. hjärtbladen = de bladen som dyker upp först brukar sitta längst ner på fröplantan och dessa ska gulna och trilla bort och det är helt normalt de finns bara där för att försörja plantan tills karaktärsbladen kan ta över.
Floppy
Aha... smile.gif ...tackar, tackar för svaret...

En följd fråga: när är det dax att tillföra näring och vad för slags näring är bäst...jag tänker mig alla frösådder alltså inte bara änglatrumpeterna då?
Åsa, mälardalen zon 2
Har du skolat om i lite näringsrikare jord ex. P-jord eller krukväxtjord så finns det tillräckligt med näring i den ca 1månad framåt och sedan kan man börja vattna med gödning (OBS!det är bättre att vattna med svag näringsdos varje gång man vattnar än att chocka växten nu och då med den dosen som står på flaskan)

Vilken gödning man använder till frösådderna är en smaksak konstgödning typ blå korn, blomstra eller substral funkar bra och det gör även de ekologiska alternativen som finns i handeln (+egentillverkat guldvatten utspätt ca 10-15 ggr brukar även det funka utmärkt till de flesta frösådder biggrin.gif tongue.gif laugh.gif )
Floppy
Okej...super tack för svarena... tongue.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon