Full version: Alruna ge näring
Christoffer
Jag har tre små alrunor i tre små krukor.... när behöver jag ge de näring, om jag nu behöver det över huvud taget? Jag har bara gett de vatten och sol hittills.
Åsa, mälardalen zon 2
Om jag har omplanterat växterna i ny jord så brukar jag vänta 3-4v näringen som finns i jorden får räcka, sedan ger jag svag näringsvattning lite nu och då, inte vid varje vattning.

Sitter alrunorna i såjord eller om det var flera veckor sedan de skolades om i ny jord och de har kommit upp så att de har några karaktärsblad, så borde det gå bra att ge en svag dos näring med vattnet ibland.
Christoffer
Ja, det var i såjord jag hade planterat de i... det största alrunabladet är väl typ 6 cm eller något sådant där... jag får nog ge de lite näring nu snart i sådana fall. Tack!
Betty
Kanske borde du i stället plantera om dem i vanlig jord... och sedan vänta med näringen i 3-4 veckor som Åsa sa. Om jag förstod rätt så står de fortfarande i såjord...?
sanna
Har du sett senaste Harry Potter-filmen?
Om inte gör det!
Där finns en helt underbar scen när Harrys klass ska plantera om några mycket ilskna alrunor...

där kan du säkert få en del tips...
rolleyes.gif
Monica M zon 4
Denna sorts alruna har jag inte. Var får man tag på den? Beställer från england kanske? tongue.gif
Christoffer
Ja, dessa små alrunor minns jag! tongue.gif Riktiga elakingar det där!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon