Christoffer
03-05-2003, 11:17
Jag har tre små alrunor i tre små krukor.... när behöver jag ge de näring, om jag nu behöver det över huvud taget? Jag har bara gett de vatten och sol hittills.
Åsa, mälardalen zon 2
03-05-2003, 11:23
Om jag har omplanterat växterna i ny jord så brukar jag vänta 3-4v näringen som finns i jorden får räcka, sedan ger jag svag näringsvattning lite nu och då, inte vid varje vattning.
Sitter alrunorna i såjord eller om det var flera veckor sedan de skolades om i ny jord och de har kommit upp så att de har några karaktärsblad, så borde det gå bra att ge en svag dos näring med vattnet ibland.
Christoffer
03-05-2003, 11:40
Ja, det var i såjord jag hade planterat de i... det största alrunabladet är väl typ 6 cm eller något sådant där... jag får nog ge de lite näring nu snart i sådana fall. Tack!
Kanske borde du i stället plantera om dem i vanlig jord... och sedan vänta med näringen i 3-4 veckor som Åsa sa. Om jag förstod rätt så står de fortfarande i såjord...?
Har du sett senaste Harry Potter-filmen?
Om inte gör det!
Där finns en helt underbar scen när Harrys klass ska plantera om några mycket ilskna alrunor...

där kan du säkert få en del tips...
Monica M zon 4
03-05-2003, 14:32
Denna sorts alruna har jag inte. Var får man tag på den? Beställer från england kanske?
Christoffer
04-05-2003, 09:39
Ja, dessa små alrunor minns jag!

Riktiga elakingar det där!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.