Full version: Passifloror
Reserv
Hade tänkt slå mig på lite passifloror, men hur är det, ska man ha gröna fingrar eller räcker det med fingertopparna? Dom jag införskaffat är Passiflora Caeruela (den har jag juh hört talas om i alla fall) och Passiflora Aurantia alias Adiantifolia alias banksii. Den sistnämnda en orange variant. Hur är det med skötseln av dom nu? Finns det en chans för en nybörjare eller? wub.gif
Zazu
dom är väl ganska lätta, gillar sol, i massor!
de vill nog vara ute på sommaren, tror jag
jag har haft en passiflora violacea så ta det här med ett kilo salt laugh.gif men jag har en 20 sådder på gång biggrin.gif
drutten25
Jag har en passiflora citrina, och den har jag inne på fönsterbrädan,
och den trivs. I sommras blommade den hela tiden, man får vattna mycket för den är törstig.

lycka till tongue.gif
Reserv
CITAT (drutten25 @ 17-03-2006, 22:02)
Jag har en passiflora citrina, och den har jag inne på fönsterbrädan,
och den trivs. I sommras blommade den hela tiden, man får vattna mycket för den är törstig.

lycka till tongue.gif

Det gör inget om den hålls jämt fuktig då? Eller ska den torka ut mellan varven?
drutten25
Jag brukar "små-skvätta"........eftersom dom är tunnbladiga så ser man ju ganska fort när dom börjar sloka, då är det bara att vattna, man kan nog inte glömma den för länge tror jag.
kerstin z5-6
caerulea är lättskött , vill inte torka ut , men lagom med vatten -mindre vatten ljust o gärna svalt vintertid -blir om den trivs gärna 3meter
Gör en rejäl ställning till den -de växer dåligt om inget finns att gripa tag i
Reserv
Är det den som även kallas Kristi kors blomma? Jag hade en sån för många herrans år sen wub.gif
kerstin z5-6
jepp:)
Margaretha
De är lättskötta! Som sagt sol, mycket vatten och regelbunden näring, och du har en god blommande vän!
Mina - som övervintrar på den inglasade balkongen - har redan knoppar -trots kylan. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon