Full version: Julros (Helleborus)
Anki V
Jag och en kollega började idag att prata om Julrosor och då slog det mig att jag känner ingen (vad jag vet) och inte hon heller som har Julrosor i sina rabatter.

Det är sällan/aldrig någon häromkring som med glädje utbrister att Julrosen börjat blomma. wink.gif

Går det inte att odla Julrosor här uppe i norr?

Förra våren så såldes blommande ex. på COOP ganska tidigt, långt innan snön försvunnit så jag antog då att dom skulle "odlas" som "slit och slängväxt"

Min kollega ville så gärna ha Julrosor och det vore kul om jag kunde berätta för henne vad som krävs.

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Tror det borde funka att odla julrosor där du bor, min mormor har vanlig Helleborus niger vid husväggen som vuxit där i MÅNGA år och enligt zonkartan är det zon 4 (norr om uppsala). Själv har jag problem med Helleborus niger i zon 2 de bara dör ut medans Helleborus orientalis (blommar runt april) trivs utmärkt och frösår sig.
Lite halvskuggigt läge är bra julrosor brukar inte trivas i för soliga lägen + väldränerad växtplats tror jag är ett måste i norr. Prova lite olika sorter även om en sort inte trivs kan det finnas en annan sort som trivs.
Anki V
Tack Åsa, nu kan jag ge min kollega besked på måndag. Det är nästan så jag blir sugen att prova själv.
/Anki
kerstin z5-6
Klart det går med Julros : ) finns så mycket fördomar om vad som går o inte ...
Anki V
Nu finns det julrosor på COOP igen, stora, kraftiga blommande plantor. wub.gif

Är det värt att prova? Att ha den ute i skuggan (i sin kruka) på dagen och i kylskåpet på natten....

....och att sedan när tjälen gått plantera den i rabatten.

Rabatten ligger åt söder och det behöver inte vara varmt många dagar förän det går att "krafsa fram" en liten grop även i den skuggigare delen (skugga från altanräcket).

Tål den att det kan vara en och annan minusgrad när den åker ut på mornarna. Jag förmodar att den inte är riktigt "avhärdad" utan uppfödd i idealiska förhållanden i växthus.

/Anki
kerstin z5-6
Inget tål minus utan föregående avhärdning utifrån de premisserna

Fundera över om du har nån plats som inte har sol hela dagen , men ändå tinar snabbt på våren
Lycka till med julrosen
Anki V
Jag har en helt perfekt plats (jag ska bara ta bort granriset först så det börjar tina) laugh.gif

Rabatten är ordentligt upphöjd så det går fort när det börjar.

Förresten så är Bergvallmon ute en sväng för första gången i dag, i skuggan 5-6 grader +. Till natten blir det kylskåpet igen.

Börjar du pigga på dig? Hjälpte rosbeställningskuren? laugh.gif

/Anki
Ewa smålänska höglandet
köp du julrosor, mina är inne på femte året
Anki V
Japp, nu blir det en tur till COOP i kväll.

Tusen Tack, jag får precis dom svar jag vill ha smile.gif smile.gif /Anki
kerstin z5-6
nääää, nu har jag haft 39 plusgrader i fyra dygn .. mad.gif mad.gif mad.gif
Och försöker jag skola ut snurrar allt åt vänster , o hostan låter som lungsot .. fy, ..sa jag att det snöar ... sad.gif

hälsar positiva k laugh.gif
Anki V
Din arma stackare,

...och eftersom du är uppe och försöker skola om med 39+ så anser du förmodligen att kroppen svikit dig genom att bli sjuk. sad.gif

Inte nog med att du är sjuk du känner dig kränkt också.

Jag kan inte hålla mig utan måste visa vad jag köpte i går! 69 riksdaler kostade den! inte vet jag om det är dyrt eller billigt men jag tyckte nog att det var ett rimligt pris, så jag köpte två stycken.

Ewa smålänska höglandet
Det var billigt, jag köpte två till på mässan 160:--/st
Anki V
Då gjorde jag en bra affär då laugh.gif

Det kan hända att jag gjorde en mindre bra också! unsure.gif

Jag köpte en H. argutifolius på impuls, även den 69:- Jag blev "förförd" av de läckert ljusgröna blommorna. När jag kom hem och läste om den så....

Den bildar stora, upp till en meter höga plantor med blågröna, läderartade, vackert tredelade blad som övervintrar. ....Stamjulrosen är en förnöjsam planta som trivs i de flesta typer av jord och kan klara såväl sol som skugga. Bäst utvecklas den på väldränerade, mullrika och ganska djupa jordar, i halvskugga till full sol. Den är härdig i södra Sverige och kan övervintra i gynnsamma lägen även längre upp i landet.

Bilden är "knyckt" på: Julrosor

Nu blir det till att skapa "gynnsamma lägen"

Är det någon här som lyckats odla den "norr om Dalälven?

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon