Full version: spinn
Alexander-VG-zon3
hej hje

har hört en massa medtoder mot spinn
me n nu är det så här upptäckte på två av mina hoyor har spinn men jag vågar ninte göra nåt med såpe elelr sprit för dom är fulla med öpnna blommor

det ända som jag tror funkar bäst är den vattenmedtoden men vet inte säkert hur amn gör eller hurblommorna regerar på degt om dom faller av för min bella blommor för första gången i sitt liv så det våre synd om hon nu tappatde alla sina vackar blommor som hon har lyckas att få fram igenom allt
så säg vad ska jag göra vill helst ha kvar hennes blommor
Alexander-VG-zon3
jag är lite trött så ni får luska framsjälva v där står med stavfel,utan punkter m.m
sorry
men tack för ala hjälp vet inte hur jag sak göra
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle ta till provado plus sprayen som är det enda medlet som har tillsatt ett ämne som tar död på spindeldjur (spinn är inga insekter de hör till spindlarna). Medlet tas upp av växten och finns inne i bladet i några dagar så även om man inte träffar alla så suger de i sig giftet när de suger på bladen. Efter ett par upprepningar med någon veckas mellanrum brukar alla spinnen vara döda.
Alexander-VG-zon3
oki men jag är fatig som en lus efter köpet av provado pinnar så jag har inga pengar till et köp av sånna saker . och även r jag rädd om bellas första blommor som jag vill hon ska behålla lite längre å stolta med . å det tar en tid inann jag får pengar i april så sen tänkte jag på vatten metoden men vet inte ritikgt hur den går till
Susanna
Vattenmetoden är enkel som tusan. Sänk hela växten inklusive kruka helt under vatten. Vattnet bör hålla en temperatur på 40-42 grader. Jag brukar låta mina växter vara under vattnet i 20 minuter, men har hört att det kan räcka med mindre. Växten klarar sig men spinnen drunknar. Hur det går med blommorna vet jag inte, men om du inte behandlar växten så är det ju ändå risk att den dör helt och det vore ju jättesynd. Enda nackdelen jag kan se med vatttenmetoden är att jorden blir väldigt blöt och det tar någon vecka för den att torka upp. Hoppas du får bukt med spinnen!
Alexander-VG-zon3
tack tack oki så 42c sen 20min har hittat fler som det har spridit sig till men får väl se om dom utslagna blommoorna stnara eller inte annars hoppas jag på att knopprna stannar . men är det söäkert att spinnen dör för det låter som en bra medtod ska skriva upp den så jag har den wub.gif wub.gif
Susanna
Japp det är en bra metod. Den som funkar bäst för mig i all fall! tongue.gif
Alexander-VG-zon3
nu har jag dränkt min bella i 20min vatten temp var runt 38-42c nogra knoppar föll av men dom utslagna stannde kvar får se nu om det är veck
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon