Smultronbuske
Mitt premiärinlägg!

Har fått mina fröer och har bl.a. tänkt att försöka mig på Blåregn. Eftersom frökostnaden inte är så stor så kan man ju alltid testa, tänkte jag. Den är ju såå underbar!!! wub.gif

Iallafall. Hur ska jag göra när jag sår den? Hur trivs den bäst? Hur lång tid tar det innan den börjar gro?

Hoppas det finns några Blåregnskunniga människor här i forumet som kan hjälpa mig...
kerstin z5-6
De har hårt skal -blötlägg i ljummet vatten 12 timmar -så i såjord och ställ sådden varmt -gärna med undervärme
har du tur gror de inom en eller ett par v
Lycka till smile.gif
Smultronbuske
Tack för hjälpen! Ska genast göra!

En sak till bara... Jag beställde fröerna från Impecta. I deras instruktioner stod det ingenting om att blötlägga fröerna. Har de missat det eller hur ska jag tänka?
Caprice
Välkommen, Smultronbusken!

Det står kanske inte som såråd just för dessa fröer specifikt, tror det står under "allmänna råd" elller liknande... fröer med hårt skal kan man alltid blötlägga, eller fila/sandpappra lite på dem... eller både och... eller ingetdera, bara plantera... men du får nog liiite lägre grobarhet om du inte hjälper dem på traven.... smile.gif
kerstin z5-6
Såråden är ofta allmänna - bättre med erfarenhetsbaserade såråd kanske biggrin.gif
Smultronbuske
Tack för välkomnandet!

Och tack för svaren! Vi får väl se vad som händer med dem, jag håller tummarna. Så ett par veckor kan man få vänta innan man märker ngt... Jaa då återkommer jag väl då och berättar om det hänt någonting eller ej.
Smultronbuske
Nu har de verkligen växt till sig! Det blev 2 stycken. De är väl ca 20 cm höga just nu med mycket blad.

Vad har ni för tips om hur jag ska sköta dem nu då? Ska de stå i kruka ett par år innan de planteras ut eller kan de planteras ut redan nu? Hur ska de beskäras? Och när ska de beskäras första gången?

Min tanke är att de ska täcka vår (fula) husgavel i gult tegel. Det tror jag kan vara vackert.

Alla tips emottages tacksamt! smile.gif
Anna Maria
Hej!
Jag fick upp blåregn för tre år sen, de växte fort och var jättefina frampå slutet av sommaren då jag planterade ut dem. Skyddat, soligt läge. Sen såg jag aldrig mer något av dem... Jag har försökt två gånger till att så blåregn men har inte lyckats (också Impectafrön). Jag vet ju inte vilken zon du bor i (jag bodde z 3 då, men där de skulle stå var det väldigt skyddat och säkert z2) men jag vet att får jag upp blåregn en gång till så spar jag dem i kruka över första vintern. Gräver ner krukan i växthuset har jag tänkt, med täckning.

Maria utanför Enköping
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon