Full version: Datura
Anki V
Två av de tio Daturafröna jag sådde hade vänligheten att gro och nu vet jag inte hur jag ska göra med dom wink.gif.

För två månader sedan visste jag inte ens att det fanns något som heter Datura laugh.gif. Jag såg dom av en händelse på bild när jag surfade runt och kikade på fröer.

Ska dom toppas eller är det som med Änglar att man ska vänta på "Y:et"

Jag tror att jag uppfattat att dom ska "planteras om" ofta/när dom vuxit ur krukan och att man går upp en krukstorlek i taget.

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Är det Spikklubba (Datura) upprättstående klockor ofta örtartad annuell

eller

Änglatrumpet (Brugmansia) hängande klockor vedartad flerårig buske

du odlar??

(En gång i tiden har de haft namnet Datura båda 2 och det hänger fortfarande kvar i vissa kataloger men det är inte samma sak och de odlas inte riktigt på samma sätt)
Anki V
Det är den anuella spikklubban.

Jag har ingen plats att vinterförvara "riktiga" Änglar sad.gif

/Anki
Eva i Skåne
Hoppas du lyckas med dem Anki. wub.gif Så vacker färg!
Åsa, mälardalen zon 2
Den ettåriga spikklubban har jag aldrig toppat den har grenat sig själv utmärkt och den verkar kunna blomma tidigt några gånger har mina plantor varit småplantor (ca 15-20cm höga) när knopparna dykt upp och då har jag faktiskt tagit bort knopparna tror det tar för mycket kraft från en ungplanta.
Anki V
Tusen tack, då gör jag också så.

Ja, visst är den härlig! wub.gif
Jag föll för den direkt när jag såg den. I vanliga fall brukar jag i alla fall försöka ta reda på lite om växten men den här gången tryckte jag på beställ direkt.

När jag sedan började söka efter info så såg jag att det verkade vara ganska förvirrande, Spikklubba/Änglatrumpet/Datura/Brugmansia wink.gif

/Anki
kerstin z5-6
När den blir större .. lukta på bladen -hela plantan doftar fö samma
Vilket läkemedel ?

Kolla om du känner igen doften av kummarin laugh.gif
Lena i Torslanda
Ja den luktar pyton tycker jag men så länge man inte pillar på den är det OK. Det där med att ta bort knoppen var ju nåt att fundera på. Min 15-cm- planta har redan en stor knopp och jag är jättenyfiken på hur den ska se ut. Men jag ska kanske vara brutal och knipsa av den då sad.gif
Anki V
Hjälp!
Stinker den eller luktar den lite om man kommer nära? unsure.gif

Jag ska ha den på altanen och jag vill ju kunna vara där själv också wacko.gif

/Anki
Lena i Torslanda
Den luktar inget om man inte rör den verkar det som. Du kan nog ha den där du vill laugh.gif
Christoffer
CITAT (Anki V @ 18-03-2006, 11:00)
Det är den anuella spikklubban.

Jag har ingen plats att vinterförvara "riktiga" Änglar sad.gif

/Anki

Vad är det för variant på den här urvackra spikklubban?
Anki V
Spikklubba, Indisk.
Latinskt namn: Datura metel
Lord Nelson har den (ny för i år).

Jag beställde från "Frö med posten"

/Anki
lena:-)
Tar det lång tid för daturafrön att gro?
Mina har inte visat sig ovan jord
Åsa, mälardalen zon 2
De kan vara lite olika för olika sorter men ofta gror de väldigt ojämnt en del fröer kan gro efter någon vecka medans andra frön ur samma påse kan ta 1-2månader på sig att gro så man ska inte slänga sådden för snabbt.
Anki V
Sådd 12/2
1:a grodd 2/3, 10/3 har två grott sedan har det inte kommit något mer.

Dom står kvar på golvvärmen i badrummet, upp till 8-10 veckor har jag hört att det kan ta för "tjurskallarna".

/Anki
Margaretha
Jättevacker! Har provat både Brugmansia - som jag fortfarande har - och Datura, men din sort verkar fantastiskt vacker.

Jag är bara lite halvrädd för båda dessa eftersom de är så giftiga! Det förtar lite av charmen. Du har väl inte barn eller barnbarn i "stoppa i munnen - åldern" hoppas jag! unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ingen fara med små barn och Spikklubba/Änglatrumpet bladen har en mycket frän smak och har ungen normala smaklökar spottar den ut ganska snabbt så de hinner inte få i sig de mängder som krävs för att man ska bli det minsta förgiftad.

Kombinationen tonåringar + Spikklubba/Änglatrumpet är desto farligare eftersom det florerar en hel del på internet om hur man drogar sig med dessa växter det var ju bara 1-2år sedan en grupp med tonåringar i norduppland fick tas in på sjukhus sedan de testat droga sig med änglatrumpet.
Lady Hamilton

Den här sådde jag ett år. Växte och blev bog 1/2 m innan den blommade. På hösten när det var risk för frost, tog jag in den i vinterträdgården. Men
jag tycke aldrig om doften sad.gif Tyckte att den "stank" illa. Medans flera av min vänner tyckte att den doftade underbart wub.gif Så det där med doft är nog personligt vad man tycker.
lena:-)
CITAT (Anki V @ 18-03-2006, 13:26)
Sådd 12/2
1:a grodd 2/3, 10/3 har två grott sedan har det inte kommit något mer.

Dom står kvar på golvvärmen i badrummet, upp till 8-10 veckor har jag hört att det kan ta för "tjurskallarna".

/Anki

Tror att "några" skickade mig tjurskallefrön laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Det är bladen och växten som doftar kummarin och bara när man rör den -så det är inga problem -
Anki V
Skönt, att dom inte stinker!

Då slipper man stå och titta på Daturorna genom fönstret. laugh.gif

/Anki
Eva i Skåne
Den var också väldigt vacker Hamilton. smile.gif

Egentligen tycker jag det är trevligare med daturan , som man ser blommorna uppifrån. Kanske jag borde byta ut änglatrumpeterna. Dom får man ju krypa in under för att kunna uppleva blomman.
Lady Hamilton
ohmy.gif Hörreduru Eva i Skåne mad.gif ! (rolleyes.gif rolleyes.gif )

Här skall det inte bytas ut några "änglar" ("Miniänglar") MOT Datura!

wub.gif Däremot får du mer än gärna driva Daturor "paralellt" med "änglarna"
unsure.gif Vem skall jag annars kunna jämföra odlings resultatet med till hösten?
Maggan H
För två år sen lyckades jag me de flesta av mina sådda frön av denna Datura, men övervintringen misslyckades, alla 7 möglade och i år har jag sått igen, snart två månader sen, men ingen har grott än. Får nog leva på minnet... Ska prova med Okra, också en fin växt. Här är mina 'änglar':
Anki V
Är det något fel på skörden av Daturafröna?

För mig har 20% grott, inget av dina, lenasch går det inget vidare för och jag har för mig att det är fler här som har kagat på dålig Daturagrodd.

Eller brukar dom kanske vara så här nyckfulla?

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Som jag skrev tidigare i denna tråd: det är normalt att Daturafrön har oregelbunden grotid den första som gror i sådden kan dyka upp efter någon vecka den sista som gror kan ha tagit 2 månader på sig, så man ska inte slänga sådden för snabbt.

Undervärme kan skynda på sådden det brukar gå lite snabbare om jordtemp. är ca +25-30C.
Maggan H
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,18-03-2006, 17:06)
Undervärme kan skynda på sådden det brukar gå lite snabbare om jordtemp. är ca +25-30C.

Och det har mina haft i snart 2 månader-några veckor till har dom på sig sen åker dom ut! sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon