Full version: Miniväxthus
gunnelö
Jag har ett riktigt växthus på landet men skulle vilja ha ett komplement i stan dvs ett litet växthus att driva upp plantor i på försommaren. Jag har funderat på att skaffa ett billigt sk miniväxthus.

Är det någon som har erfarenhet av sådana och vilka modeller som fungerar bra? Både Rusta, Biltema och fackhandeln har ju.

Gunnel Ö
Sollan
Köpte två st billiga (ca 150) för två år sedan på Rusta, tror jag det var.
De är ca 130 cm höga och jag har dem ute på altanen året runt. Är positivt överaskad över kvaliten. Tittade på ett likadant på Hortus men som var 4 ggr dyrare. Kunde inte se någon som helst skillnad...
Tre hyllplan som man kan ta bort om det behövs. Har dem till att ha frösådderna i på våren. Täcker med fiberduk om det är soligt och de första nätterna jag har mina växter ute.
gunnelö
Tack för svar. Roligt att du är nöjd med ditt miniväxthus och inte ser några nackdelar hos de billigare varianterna. Det blir nog ett sådant framåt våren då. smile.gif

Gunnel
gunnelö
Jag lyfter upp min tråd igen.

Nu har jag sonderat minväxthusmarknaden och kan inte bestämma mig för vad jag ska köpa.
Ett litet på Rusta (99 kr men ganska litet), lite större hos Biltema (199 men dubbelt så stort) eller lite rejälare som Granngården har för ca 700 kr. Detta går att gå in i och det är flera hyllor åt båda sidorna. Granngården har även ett större för ca 1000 kr men för att var ett plasttält ser det lite stort ut (och inte särskilt snyggt). Jula har ett för 169 kr, storleken är bra men bara en (ranglig?) hylla på varje sida.

Tyvärr kan jag inte hitta några bilder på Granngårdens växthus.

Finns det någon mer som kan hjälpa mig genom att dela med sig av sina erfarenheter eller som vet var jag kan hitta bilder och information. Mina sökningar på Google har inte lett så långt.

Gunnel Ö
Sollan
Undrar om det inte var Julas jag har... priset låter bekant. Jag upplever det inte heller som skrangligt men jag har ju mina på altan örstås....
Det stora som du sett på Granngården är förmodligen samma som jag sett på Hortus. Tippar att det måste förankras ordentligt så inte hela härligheten flyger sin kos....
Undvik de allra minsta tror jag...
AnitaO
Jag köpte ett på Rusta igår.
Det mellanstora. Kostade 249:- om jag minns rätt.
Tyvärr kan jag ju inte dela med mig av nån erfarenhet eftersom jag nyss köpt det, men det verkar tillräckligt rejält.

Hyllorna kan tas bort efter behov.
Det har vädringsluckor på sidorna, vilket jag ser som ett plus.
Du kan hitta info på Rustas resp. Julas hemsidor:
http://www.rusta.se
http://www.jula.se
Sollan
Just det var det, fastän utan vädringsluckor!
Floppy
Halloj...jag köpte mitt växthus på Granngården för nästan 700Kr...Jag är helnöjd med mitt....

Kan det vara detta du menar?...

Hittade bilder på dessa på Weibulls hemsida... där fanns det ett till som var runt:
gunnelö
Tack för svar. Och tack för bilder. Det ar just Floppys bilder jag menade. Visste inte att det var Weibulls som tillverkade dem. Jag har en bekant som har det mindre också och även hon är mycket nöjd. Det blir nog antingen det eller Rustas för 249 kr. Vädringsluckor är ju ett plus. Undrar om det finns några på Weibulls?
Och förankringen känns ju förstås viktig också. Antar att det är tältpinnemodellen, kanske med extra stöd?

Gunnel
pisanggoreng
Fel...
Floppy
CITAT (gunnelö @ 03-04-2006, 21:30)
Vädringsluckor är ju ett plus. Undrar om det finns några på Weibulls?
Och förankringen känns ju förstås viktig också. Antar att det är tältpinnemodellen, kanske med extra stöd?

Det är ingen vädringslucka på den översta, den som jag har själv...
Förankringen är tältpinnevarianten...4 stycken 'rep' med pinne från de fyra hörnen i 'taket' om man säger så...sen är det öglor längst ner som man sätter fast med pinnar...
Hyllplanen är lösa så det går att modelera hur man vill...
Jag är nöjd...ställer man den i solen så får man kolla hur pass varmt det blir i den...jag har satt dit en termometer...sen ställer jag den så att det blåser in i den...då kan jag välja om det blir för kallt så stänger jag lite eller så har jag helt öppet om det blir för varmt...det går kanske å skära ut en vädringslucka på baksidan eller i taket och köpa nån liknade plast och limma dit i överkant...limma dit lite kardborre som fäste...inte vet jag men jag ska nog prova... smile.gif
gunnelö
Nu har jag köpt mitt växthus. biggrin.gif Det blev Rustas för 499 kr. Det ska bli kul att se hur det fungerar så småningom. Tack för alla synpunkter och hjälp på vägen. smile.gif

Gunnel
Lady Hamilton
Liknande Floppys finns på Rusta för 499:-
Dessa har jag ett fler tal av, jag använder hyllorna att ställ mina odlings brickor på i vinterträdgården och i växthustet. Eftersom de går att "bygga" till den höjd jag vill (= bygga i hop flera växthus i samma) De är väldigt lätta att montera i sär sedan när jag inte behöver dem. Jag har även använt mig av 3 hyller´s till att odla prydnadskål i på sommaren, har då sluppit några angrepp på plantorna.
maloppa
Grattis! Tror att du kommer att bli nöjd. Hade ett liknande som jag köpte på Granngården för ca 700 för några år sedan och det fungerade bra. Enda nackdelen var att det lätt blev för varmt men det löste jag genom att rulla upp halva dörren på morronen innan jag gick till jobbet och rulla ner den på kvällen innan kylan kom. Förankringen löste jag genom att lägga cementplattor på de nedersta pinnarna, blev som ett golv. Spände även fast det i gräsmattan med tältpinna.Har nu gett bort mitt till syrran som bor i lgh eftersom jag skaffat ett riktigt växthus.

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon