Full version: Vad gör man
LadyG

Som synes har jag ett problem, som jag inte kan ignorera längre.

Men vad gör jag? Jag vill ju inte ta livet av den. unsure.gif
Alexander-VG-zon3
klipp av toppen å rota den i vatten eller i jord sätt den i samma kruka sen efter tu toppat den så komemr där nytt
Susanna
Hihi, jag har exakt samma problem! Med samma växt dessutom. Har aldrig tänkte på att man kan toppa den, trodde inte den klarade det.
LadyG
CITAT (flaxss @ 18-03-2006, 13:36)
klipp av toppen å rota den i vatten eller i jord sätt den i samma kruka sen efter tu toppat den så komemr där nytt

Hur mycket kapar jag? Direkt under nedersta bladet eller en bit ner?
Lady Hamilton
Du kan kapa den i den höjd som du vill ha den. Sedan rotar du toppen direkt i vatten. Vips så har du 2 plantor eller så sparar du bara den planta som du vill ha och ger bort den andra smile.gif
LadyG
Så om jag kapar den någonstans "mitt bland bladen" dör den inte? För det skulle ju vara trevligt om man kunde spara lite blad åt den höga växten och sätta toppen man kapat bort i en egen kruka. Fast det kanske inte funkar så?

Förlåt alla dumma frågor, jag vet så fruktansvärt lite om den växten. unsure.gif Fick den av min mamma och jag vet inte ens vad den heter... blink.gif
Lady Hamilton
Du har förstått alldeles rätt! smile.gif Kapa och plantera den "rotade" toppen i en ny egen kruka
Lady Hamilton
Jag kan föreslå att du kapar unjefär där "stöd pinnen" slutar. Men naturligtvis gör du som du vill
LadyG
CITAT (Hamilton @ 18-03-2006, 15:04)
Jag kan föreslå att du kapar unjefär där "stöd pinnen" slutar. Men naturligtvis gör du som du vill

wub.gif

Tack! Det var precis det jag funderade på, så nu blev jag glad biggrin.gif

Då ska jag låna svärmors sekatör och göra en snyggt snitt bland bladen så får vi se om toppen rotar sig som den ska. Kan man börja rota i vatten tills man ser rotändarna visa sig, eller måste den direkt ner i jord?
Lady Hamilton
Jag skulle rota i vatten. Ev. ta bort några av de nedersta bladen om de sitter "tätt" just på "skaftet" som skall ner i vattnet. Om du förstår vad jag menar wacko.gif ( I bland är jag så dålig på att förklara wub.gif )
LadyG
Oja, jag förstår precis, du förklarar så bra så. smile.gif

Det skulle nog bara se konstigt ut om det satt blad hela vägen ner till roten, och jag tror de nedersta bladen faller av ändå när man väl fått ner ett stycke ner i jorden så småningom.
Emma_
Förresten så är det en dracena.. men vilken sort överlåter jag åt experterna. tongue.gif

Emma
LadyG
CITAT (Emma_ @ 18-03-2006, 15:14)
Förresten så är det en dracena.. men vilken sort överlåter jag åt experterna. tongue.gif

Emma

*slår mig för pannan*

Naturligtvis! Jag har ju en dracena i köket - att jag inte såg likheterna!?

Det beror säkert på att den i köket är en tvärhand hög och yttepytteliten i jämförelse laugh.gif

Tack Emma wub.gif
Emma_
Haha.. ibland är man blind för det mest uppenbara. tongue.gif

Varsågod. smile.gif

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon