Full version: Vad gr man
LadyG

Som synes har jag ett problem, som jag inte kan ignorera lngre.

Men vad gr jag? Jag vill ju inte ta livet av den. unsure.gif
flaxss
klipp av toppen rota den i vatten eller i jord stt den i samma kruka sen efter tu toppat den s komemr dr nytt
Susanna
Hihi, jag har exakt samma problem! Med samma vxt dessutom. Har aldrig tnkte p att man kan toppa den, trodde inte den klarade det.
LadyG
CITAT (flaxss @ 18-03-2006, 13:36)
klipp av toppen rota den i vatten eller i jord stt den i samma kruka sen efter tu toppat den s komemr dr nytt

Hur mycket kapar jag? Direkt under nedersta bladet eller en bit ner?
Lady Hamilton
Du kan kapa den i den hjd som du vill ha den. Sedan rotar du toppen direkt i vatten. Vips s har du 2 plantor eller s sparar du bara den planta som du vill ha och ger bort den andra smile.gif
LadyG
S om jag kapar den ngonstans "mitt bland bladen" dr den inte? Fr det skulle ju vara trevligt om man kunde spara lite blad t den hga vxten och stta toppen man kapat bort i en egen kruka. Fast det kanske inte funkar s?

Frlt alla dumma frgor, jag vet s fruktansvrt lite om den vxten. unsure.gif Fick den av min mamma och jag vet inte ens vad den heter... blink.gif
Lady Hamilton
Du har frsttt alldeles rtt! smile.gif Kapa och plantera den "rotade" toppen i en ny egen kruka
Lady Hamilton
Jag kan fresl att du kapar unjefr dr "std pinnen" slutar. Men naturligtvis gr du som du vill
LadyG
CITAT (Hamilton @ 18-03-2006, 15:04)
Jag kan fresl att du kapar unjefr dr "std pinnen" slutar. Men naturligtvis gr du som du vill

wub.gif

Tack! Det var precis det jag funderade p, s nu blev jag glad biggrin.gif

D ska jag lna svrmors sekatr och gra en snyggt snitt bland bladen s fr vi se om toppen rotar sig som den ska. Kan man brja rota i vatten tills man ser rotndarna visa sig, eller mste den direkt ner i jord?
Lady Hamilton
Jag skulle rota i vatten. Ev. ta bort ngra av de nedersta bladen om de sitter "ttt" just p "skaftet" som skall ner i vattnet. Om du frstr vad jag menar wacko.gif ( I bland r jag s dlig p att frklara wub.gif )
LadyG
Oja, jag frstr precis, du frklarar s bra s. smile.gif

Det skulle nog bara se konstigt ut om det satt blad hela vgen ner till roten, och jag tror de nedersta bladen faller av nd nr man vl ftt ner ett stycke ner i jorden s smningom.
Emma_
Frresten s r det en dracena.. men vilken sort verlter jag t experterna. tongue.gif

Emma
LadyG
CITAT (Emma_ @ 18-03-2006, 15:14)
Frresten s r det en dracena.. men vilken sort verlter jag t experterna. tongue.gif

Emma

*slr mig fr pannan*

Naturligtvis! Jag har ju en dracena i kket - att jag inte sg likheterna!?

Det beror skert p att den i kket r en tvrhand hg och yttepytteliten i jmfrelse laugh.gif

Tack Emma wub.gif
Emma_
Haha.. ibland r man blind fr det mest uppenbara. tongue.gif

Varsgod. smile.gif

Emma
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon