Jan af Lisö
Jag undrar om någon skulle kunna förklara vad är det för skillnad mellan vinranka och staketdruva. Och om jag vill få söta ätbara vindruvor i min trädgård i Stockholmstrakten (gräns zon II/III), vad skall jag plantera då ??
Åsa, mälardalen zon 2
Staketvindruvorna vill ha lågt pH i jorden, de vanliga vindruvorna vill ofta ha lite högre pH.

Staketvindruvorna har ett mera buskigt och vilt växtsätt jämfört med vanliga vindruvor och kan växa lite mera fritt (fast man får gallra i grenverket när det blir för tätt).

Staketvindruvorna har lite mindre klasar + lite mindre bär fast med ganska stora kärnor. Staketvindruvorna har också lite annorlunda smak själv har jag ännu bara fått klasar på zilga (ca 90st iår) och de smakar lite blåbärsaktigt och sött. Staketvindruvorna är mycket härdiga och brukar inte behöva skyddas i zon 2-3.

Vill du ha en druva som är mera dessertdruva, kärnfri, söt, grön och smakar lite mera som druvorna i affären prova Himrod den är härdig till zon 2-3 det är nog den härdigaste kärnfria sorten, den är även mjöldaggsresistent. Sätt den gärna i ett skyddat läge och packa gärna in den om du har den på friland. Själv har jag den i hobbyväxthus för att få en tidigare skörd och den har väldigt goda druvor och klasarna blir stora. Klasarna är lite glesare så man slipper gallra bland bären.

Eller varför inte plantera både en staketvindruva och en vanlig vindruva, vindruvsodling är kul. +Det går lätt att föröka dem genom att göra avläggare.

Det är ganska vanligt att vinrankor vill ha 3-4år på sig för att etablera sig innan de sätter frukt. Bästa planteringstid är våren. All hård beskärning utförs i nov-dec.
Jan af Lisö
Hej Åsa, Vad menar du med "packa gärna in den om du har den på friland".
Åsa, mälardalen zon 2
Odlar man växter som kanske är på gränsen härdiga så brukar man ibland behöva linda in dem med ex. granris, säckväv och liknande på vintern. Täckningen skyddar mot snabba temperaturväxlingar som ofta är skadligare än kyla. Ofta står det i böcker att man ska böja ner vinrankan mot marken och täcka den med ex. löv och granris men det har jag aldrig förstått hur man kan göra, min Himrod fick en ganska hård stam redan från början så jag var rädd den skulle gå av när man böjde ner den. De första åren hade jag den inte i växthus, den var utomhus, jag lindade in den i säckväv istället för att böja ner den, det fungerade bra det med.
basco
Klättrar vinrankan? Tänkte mig ha en som klättrar lite kors och tvärs genom lägenheten på längs väggarna. Hur mkt växer den per år? Är det någon som har bilder eller åsikter?
Åsa, mälardalen zon 2
Vinrankan klättrar en del med klängen men man bör ha något för den att klättra på som ex. en spaljé. Årsskotten brukar kunna bli åtminstone 1-2m ifall man inte pincerar, med vissa sorter kan det nog tänkas att årsskotten kan bli ännu längre.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att den ska klättra genom lägenheten, vinrankor brukar inte gå så bra att odla inomhus.

Här är en bild på staketdruvan Zilga odlad i växthus (denna sort är enbart lämplig för växthusodling i norra sverige, i södra och mellersta delarna passar den bättre på friland). Det går att se klängena på bilden som växten snurrar runt trådar och liknande så att växten håller sig uppåt.

basco
mm.. fina druvor smile.gif

Hade tänkt ha en grov tamp längs ena väggen hängade i bågar från taket. Den tänkte jag klä med någon slags klätterväxt. Hade en vinranka inomhus förr som jag odlade från en vindruvekärna. Men den dog av uttorkning när jag åkte bort en helg minns jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Vill man ha någon inomhusväxt som påminner om vinranka så tänker jag på Kungscissus (Cissus rhombifolia ) eller kastanjevin (Tetrastigma voinierianum), de är bättre lämpade att odla inomhus de behöver ingen kall vintervila etc. Men det man kan behöva, om man vill odla längre in i ett bostadsrum, är extra belysning, utan tillräckligt med ljus så brukar inte växterna bli speciellt långlivade.

En annan växt som brukar gå bra en bit in i ett rum och som klättrar, är gullrankan(Epipremnum pinnatum), tyvärr kan den ge märken i tapeten. +Denna växt är inte lik vindruvor.

(Vindruvor kräver mycket ljus + kall vinterplacering (runt nollgradigt) om den ska överleva i längden och sätta frukt.)
Alexandra
Staketduvan Zilga växer i min trädgård norr om Stockholm sedan flera år tillbaka. Har har aldrig behövt täcka den med granris eller dylikt, den klarar sig bra ändå. Den är numera flera meter hög och växer över altanen upp mot balkongen på andra våningen. Goda små druvklasar får jag också varje år, det är ett evigt frossande i vindruvor i augusti och september. Jag kan bara rekommendera denna härliga druva! smile.gif /
Alexandra
Annki
Kan man odla vinranka på balkongen?? Det låter så spännande. Jag skulle vilja försöka. Men jag tror inte kolonilotten är lämplig - alldeles för blåsigt och kallt.
Anders zon III
Staketdruvor går nog fint på din kolonilott om det bara är soligt!
På balkongen finns alltid problemet med att rotsystemet lätt blir hårdfryst.
alex
jag är lika facinerad av vinrankor som er fast jag har dock ingen än jag ska köpa ca 5st till våren (förmodligen sorterna Vanessa, Himrod,Franktenhaler, Muscat of Alexandria och någon lettisk sort) jag köper många sorter för man kan ju alltid ta sticklingar eller liknande.
alex
jag ska beställa vinrankor eller plantor vilket ni nu vill kalla det genom en plantskola som är ca 1 mil bort från mig. Jag beställer 2 st och så har han några själv som han säljer sticklingar på (Franktenhaler, Muscat of Alexandria som han har i växthus och sen så hade han 2 st utomhus som han inte kom ihåg namnet på just då. Det var i alla fall en staketdruva den ena.
alex
tror ni att en vinranka från italien tål - 4 grader (blå kärnsådd) den står i garaget och det blev 23,7 minus utomhus så det blev kallt där inne också den har i alla fall grönt inne i veden hoppas att den klarar sig... det har frusit i krukan också och nu är det ca 1 minus där den står. Jag gjorde beskäringen nu idag och hoppas verkligen att den klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon