Full version: Toppning
Ingela_67
Hej på er alla,
Behöver lite tips..har för första gången sått bla sommarflox, paprika, underblomster, tvillingsporre, dvärgaster, torenia, blomman för dagen, påfågelsblomster,lejongap, mariaklocka, lövkoja, lejongapsranka,zinnia,körsbärstomater, tagetes (både höga och låga), Lobelia (kant-och häng) siljvernjurvinda och klockfacelia,men vilka ska man toppa och vilka ska inte toppas och när ska jag göra det?

Tack på förhand,
MVH Ingela. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Paprika och tomat ska man iallafall inte toppa.

De jag har odlat som fungerar att toppa är:

Blomman för dagen, Lejongap (det funkar dock även att inte toppa Lejongap, vid direktsådd har jag alltid struntat i toppningen), Lejongapsranka, Tagetes

Silvernjurvinda har jag för mig vi toppade på jobbet och att det funkade bra. Lobelia behöver man inte toppa. Aster toppar vi inte på jobbet den direktsår vi på åkern och sedan får den växa som den vill tills vi skördar snittblommor. Det var ett tag sedan vi odlade lövkoja på jobbet men vi toppade den aldrig fast vi odlade den i växthus och skördade den som snittblomma.
Storåtjejen
Då kan jag ju smyga in med en annan toppfråga wink.gif Jag har sått Cobaea och några börjar nu växa till sig. Ska den toppas eller grenar den sig själv?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon