Full version: Nordiska trädgårdar
Heleri
Hej hopp!
Jag och min väninna åker till mässan nästa lördag, efter att ha försökt i tre år kommer vi äntligen att kunna åka! Är det någon som har bra tips till oss förstagångsbesökare? Brukar t.ex. de öppna föredragen vara något att ha? Alla tips emottages tacksamt! smile.gif

/Helena
gunnelö
Japp, de öppna föredragen är ofta mycket bra och är ofta det som jag har största behållning av. Pricka gärna för i förväg vad ni vill lyssna på. Tiden rusar iväg och man vill ju gärna hinna se allt också!

Handla växter är föstås kul men inte alltid så billigt och så ska man ju frakta hem dem, vilket kan vara bökigt om man inte bor i Stockholm. Jag gynnar hellre lokala plantskolor.

Sen är det ju kul att bara gå runt, insupa atmosfären och titta på årets trender osv.

Det är inte så dumt att göra en lista på det man ev är på jakt efter. I år ska jag i förväg skriva upp vad nätbokhandlarna har för priser på de böcker jag är intresserad av. Det är ju inte säkert att det är så billigt på mässan.

Hm, inser att ovanstående låter väldigt förnuftigt och praktiskt. Och jag måste nog erkänna att jag inte riktigt lever upp till det utan låter lust och inspiration styra och ett och annat impulsköp blir det väl. Men det är ju också viktigt för det ska ju vara roligt! smile.gif smile.gif smile.gif

Gunnel Ö
Åsa, mälardalen zon 2
De olika sällskapen ska man inte missa (ex. saintpauliasällskapet, Gesneriasterna, Pelargonsällskapet etc.) de säljer småplantor och sticklingar som tar liten plats + ofta säljer de sorter man INTE hittar i den vanliga trädgårdsbutiken/blomsteraffären.
MariaS
Var på Nordiska trädgårdar förra året. Kom hem med kassarna fulla av nya kontakter och websidor, och precis som Åsa påpekar, kommer man hem med en massa roliga sticklingar som faktiskt inte tar så stor plats i bagaget.

MariaS
Limeblossom
*tjuvkikar* eftersom jag också ska dit för första gången i år smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Glöm inte att titta på trädgårdsmässans hemsida http://www.tradgardsmassan.se/ där finns karta över mässhallarna och vilka företag/föreningar som kommer att vara med så kan man i förväg titta efter ifall det är något man inte får missa.

+Om det är någon som funderar på trädgårdsutbildningar så finns även en del skolor med på mässan (både ungdoms och vuxenutbildningar).

Blir det för tungt att släpa runt på grejerna man shoppat i flera timmar så kan man lämna in dem i någon av de 2 plantgarderober som finns på mässan. Plantgarderoben drivs av gymnasieelever från säbyholms naturbruksgymnasium (trädgårdsinriktningen) de brukar även kunna hjälpa till med bärandet ut till bilen ifall man skulle förköpt sig alldeles för mycket. Det brukar inte kosta något men gymnasieeleverna får behålla dricksen som går till deras studieresa i trean, så glöm inte ge dricks!!!
adrian
CITAT (gunnelö @ 18-03-2006, 18:31)
Japp, de öppna föredragen är ofta mycket bra och är ofta det som jag har största behållning av. Pricka gärna för i förväg vad ni vill lyssna på. Tiden rusar iväg och man vill ju gärna hinna se allt också!

Handla växter är föstås kul men inte alltid så billigt och så ska man ju frakta hem dem, vilket kan vara bökigt om man inte bor i Stockholm. Jag gynnar hellre lokala plantskolor.

Sen är det ju kul att bara gå runt, insupa atmosfären och titta på årets trender osv.

Det är inte så dumt att göra en lista på det man ev är på jakt efter. I år ska jag  i förväg skriva upp vad nätbokhandlarna har för priser på de böcker jag är intresserad av. Det är ju inte säkert att det är så billigt på mässan.

Hm, inser att ovanstående låter väldigt förnuftigt och praktiskt. Och jag måste nog erkänna att jag inte riktigt lever upp till det utan låter lust och inspiration styra och ett och annat impulsköp blir det väl. Men det är ju också viktigt för det ska ju vara roligt! smile.gif  :)  :)

Gunnel Ö

Tar du med ett glas vatten till mig????
smile.gif tongue.gif biggrin.gif
Sista dagen har jag ingen röst kvar, då är jag ett vrak, kanske låter som mikael rickfors eller rod stewart... blink.gif tongue.gif
gunnelö
CITAT (adrian @ 19-03-2006, 08:33)
Tar du med ett glas vatten till mig????
smile.gif tongue.gif biggrin.gif
Sista dagen har jag ingen röst kvar, då är jag ett vrak, kanske låter som mikael rickfors eller rod stewart... blink.gif tongue.gif

Vattenflaska är ett måste, bra att du påminde mig. Du får en slurk ur den förstås! smile.gif

Gunnel
Heleri
Jättebra tips! Tackar!!! smile.gif

Nu kom jag på ett tips till mig själv: Ta med kamera!!!!! biggrin.gif
Lottie
Kontanter! För att slippa kön till bankomaten inne på mässan (alltid hittar man ju något man bara måste ha tongue.gif ).

Är det någon som vet när mässan öppnar på torsdagen? Jag kunde inte hitta just den viktiga informationen på mässans hemsida!
grycken
Öppet torsdag 10.00 - 18.00, fre - sön 09.00 - 18.00.
kristerh
Lämna in ytterkläder i garderoben, det blir jobbigt o svettigt att släpa omkring på dem, speciellt när man handlar mycket och har annat att släpa på, sedan finns det en inlämning för saker man har inhandlat under mässan som någon skolklass håller i wink.gif (rätta mig om jag har fel) som inte kostar speciellt mycket, sedan är det inte fel att ha med sig dricka som någon skrev, kanske även en smörgås o frukt, det finns restauranger oxså, men det är kanske inte så roligt att gå dit om man bara är törstig eller småsugen på nåt lätt.
krister
guns
Jag suger till mej alla tips tongue.gif
Det är fösta gången som jag åker och det är såååå spännande laugh.gif
Lady Hamilton
Det är ganska dyrt att äta och dricka på mässan. Så vill man spendera sina pengar på växter m.m. så kan man ta med eget. Det finns sitt platser utanför mässhallarna (just innanför man betalar entre) Där finns även toaletter (men på andra sidan väggen) Sedan tänkte jag faktiskt använda mig av en sommar jacka så att det inte blir så varmt. Måste kunna förvara diverse saker " säkert" smile.gif
noora
När jag var på antikmässan för några veckor sedan stoppade jag plånbok och nycklar i byxfickan och lämnade handväskan hemma. Det var väldigt bra, annars brukar jag få ont i axlarna av att släpa på handväskan för länge. Jag funderar även på att ta en lätt ryggsäck. Om man plockar på sig en massa papper eller köper böcker är det skönt att kunna stoppa undan dom så att man har båda händerna fria.

Är det någon som vet när det kan tänkas vara glesast med folk på mässan? Jag avskyr att trängas med en massa folk i flera timmar tongue.gif
kristerh
CITAT (noora @ 20-03-2006, 12:56)
Är det någon som vet när det kan tänkas vara glesast med folk på mässan? Jag avskyr att trängas med en massa folk i flera timmar tongue.gif

Lite senare på eftermiddagarna är min erfarenhet.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon