Är det någon som provat Pluggboxen från Pottergarden?
Vad tyckte du i sådana fall och vad kostade den?
Är det samma som impecta har?
Har sått i en pluggbox nu i helgen, tyckte den verkar bra, har inte tidigare sått i en sån.
Den verkar vara smart, tar heller inte så stor plats man kan ha många sådana och lura sig själv att man inte har så många frön på gång
Får rum för 49 plantor i en. Sen är det bara att skola om och upptäcka att fönstren inte räcker till.
Har faktiskt beställt en till.
Ok, ska titta på deras hemsida!
marskattan
20-03-2006, 18:50
Hejsan!
Har ni vägarna förbi trädgårdsmässan så kommer dom att ta 180 kr för pluggboxen (mässpris).
Jag har redan en box, men risken är stor att det "trillar" ner en i min shoppingbag. Dock har jag inte använt boxen så länge så jag kan bedömma om den är bra eller dålig, men så här långt är den i alla fall tillräckligt bra för att jag vill köpa en till.
Det är ju bra att den tar lite plats, nackdelen kan ju vara när inte alla små frön är färdiga att planteras om samtidigt. Men det "pill-jobbet" har man ju med alla pluggbrätten.
Jag tror mina frön kommer upp någorlunda samtidigt, satte nämligen alla frön i påsen
49 plantor av skugglilja

undras var min hjärna var då.
På vilken mässa ?
Jag tänkte gå på den i Örebro som är snart.
marskattan
21-03-2006, 12:18
Sorry glömde ju skriva att det är på den mässan i Älvsjö som Impecta kommer ha erbjudande på pluggboxen.
Men annars håller jag med dig, man kanske inte vill sätta 49 plantor av samma sak. Just nu är min fylld med olika sorters Passiflora så jag håller tummarna att dom gror ungefär lika fort/långsamt. Fast det har redan spruckit för att jag ser att Passiflora Foetida redan har kommit upp.
Sen har jag en fråga, hur länge kan man låta dessa småplantor sitta kvar i sina "pluggar" innan man skolar om dom? Någon som vet?
ewa zon 3
21-03-2006, 12:25
Det brukar ge sig själv. Antingen så växer rötterna ut genom hålen nedtill eller så slår plantan i taket på locket. Annars gäller väl som vanligt att man ska skola ut när plantan fått några bladpar sina karraktärsblad. Inte mycke plats för rötterna i Pluggboxen och för att orka växa och bli fina behöver plantorna näringsrik plantjord.
/Ewa
Chrihanna
22-03-2006, 19:42
Pluggboxen såg jätteintressant ut, tycker jag... Men jag undrar hur får man ut dem sedan? Det känns som att det inte är så lätt? Eller är det jag som tänker för mycket nu igen....
marskattan
22-03-2006, 20:07
Menar du hur du "ploppar" upp plantorna ur sina hålor? Det gör du enkelt genom att "dra ut hantagen" i sidorna och så släpper fästet och pluggarna i botten puttar upp plantorna.... Inte så bra förklaring kanske, menjag hoppas du förstår lite i alla fall.
När man gör detta så "ploppar" alla plantorna upp och det är det jag tycker ärlite av en nackdel.
Anna Maria
22-03-2006, 21:10
När jag skulle dra ut "benen" i sidan för att ploppa upp plantorna sprack plasten. Är det någon annan som varit med om det eller är jag osedvanlig stark alt klantig? Kanske hör det till saken att jag hade rätt kallt i utrymmet för pluggboxen, ca 10° om det kunnat göra plasten mer spröd. Fast plantorna mådde utmärkt (dahlia). Lite trist var det i alla fall med en sprillans ny pluggbox.
Maria utanför enköping
Har också haft den funderingen, alltså hur tålig den är. den kostar ju några kronor.
Att alla ploppar upp samtidigt ser inte jag som ett stort problem, ev kan man ju lyfta upp lådan utan nederdelen och trycka upp plantan själv med något,.
Det är alltid lite pyssel kring blommor
Väntar på att få den nya som jag beställde så jag kan sätta lite olika frö i.
istället för många samma
magnolia76
27-03-2006, 07:26
Tips: På Silvanbygg kostar den 149.-
maloppa
28-03-2006, 00:18
Anna Maria! Såg i Classicums växthuskatalog att de sålde pluggboxar för ca 189kr och där stod det att det var 12!! års garanti på dem. Kanske kan vara värt att kolla var du köpt pluggboxen o kolla ifall det finns ngn garanti, annars är det ju dåligt att den inte håller.
Stämmer 12 års garanti på dem.
Ska åka till silvan och titta, tack för tipset.
Anna Maria
28-03-2006, 20:43
Tack för tipset, jag ska kolla i Willabs katalog där jag köpte den. Värt ett försök i alla fall! Har inte tänkt på att göra det, den funkar ju ändå men lite trist är det.
Maria
Jag har precis skolat om ett par av de växter som jag satte i min pluggbox. Det var lite pilligt, både att "dra ut benen" och att få upp just de växter som skulle skolas om. Fick hjälpa till lite försiktigt på ena sidan med en liten kniv. Men det var inget större problem att alla poppade upp, de som var kvar sjönk ned igen, av sig självt. Och sen kunde jag sätta några frön till, där det blev ledigt.
undrar när min tänker komma egentligen... fick äntligen fröerna i dag men ingen pluggbox?
Lady Hamilton
22-05-2006, 16:18
Var har du beställt i från

...........................
CITAT (Hamilton @ 22-05-2006, 17:18)
Var har du beställt i från

...........................
Impecta
Lady Hamilton
22-05-2006, 16:28
De brukar ju vara snabba på att skicka

När beställde du?
Ingrid i Zon 2/3
23-05-2006, 23:49
Jag köpte tre nya pluggboxar på mässan i Älvsjö. Tycker att de är kanonbra! Det enda som är struligt är om man blandar olika arter som växer till olika fort och högt så blir det lite pilligt.
Och sen blir det ju lite mycket plantor när man ska skola om... Nu har jag 49 backtimjan och 49 pyramidklocka på G, hjärtbladen är uppe

. Så gåbortspresenterna är lösta för ett tag framåt!
Lyckades paja en del till min "gamla" pluggbox, och leverantören skickade en ny sån del med post. Suveränt!
Nu har jag fått den, de hade glömt packa den med fröerna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.