ansan
Kanske ni kan hjälpa mig.

Har en amazonlilja som jag haft i drygt ett halvår. När jag nu för ett par, tre veckor sedan skulle omplantera den så hade den fått två mindre lökar. Dessa satte jag i varsin kruka med vanlig blomjord.

Nu ser de båda väldigt ledsna ut. De långa bladsjälkarna är tunga och vill hänga ner så att de nästan bryts av, av sitt eget hängande. Så är inte moderplantan (som syns i bakgrunden på första bilden).
Bladen hänger också rakt ner en del av dem och ett blad har liksom snurrat sig. Vad har jag gjort för fel?

Det känns tråkigt om de ska dö ifrån mig. Jag blev så glad när jag såg lökarna och tycker mycket om växten. Perfekt att föröka den då men de verkar inte vilja det.

Har någon, någon aning?

Ledsen amazon
igl
var inte orolig, det är bara chocken över att ha blivit delad o nyplanterad. håll igen lite med vattningen så du inte övervattnar den nu. den kommer att ta sig igen. de tål faktiskt ganska mycket eftersom det är lökar.
mvh
inger
pejori
håller med igl...den kommer sig igen.... smile.gif smile.gif
mina gör så också, när jag planterar om dom, smile.gif wub.gif
ansan
CITAT (pejori @ 18-03-2006, 22:50)
håller med igl...den kommer sig igen.... smile.gif  :)
mina gör så också, när jag planterar om dom, smile.gif wub.gif

Skönt att höra. Det låter hoppfullt. Får se om de kryar på sig då fram över.
ansan
Dom blir inge gladare sad.gif
Hur länge ska de vara chockade efter omplantering?
Bladen hänger slappa och ser dystra värre ut.
pejori
CITAT (ansan @ 26-03-2006, 09:14)
Dom blir inge gladare sad.gif
Hur länge ska de vara chockade efter omplantering?
Bladen hänger slappa och ser dystra värre ut.

nu borde dom ha rätat upp sig igen huh.gif
hur mycket vattnar du dom? huh.gif
ansan
ganska försiktigt vattnar jag dem.
Ger dom mindre än deras fönstergrannar.
I bland slokar moderplantan för att jag vattnar den sparsamt men då rätar den på sig.

De här gör inte det. De hänger hela tiden.
ansan
Jag menar att i bland går det ngn tid mellan vattningarna av moderplantan. Man ser när den är törstig och efter vattning sträcker den på sig igen.

På de här två avkomliga ser de hela tiden vissna ut och när jag vattnar den (vattnar den inte superofta) ser jag ingen skillnad. Jag är övertygad om att jag inte övervattnar den heller. Bladen ser annars gröna och fina ut, inte gula eller så.

Jag vet inte varför de två blev så ledsna att skiljas från mamma.
pejori
CITAT (ansan @ 26-03-2006, 09:54)
Jag menar att i bland går det ngn tid mellan vattningarna av moderplantan. Man ser när den är törstig och efter vattning sträcker den på sig igen.

På de här två avkomliga ser de hela tiden vissna ut och när jag vattnar den (vattnar den inte superofta) ser jag ingen skillnad. Jag är övertygad om att jag inte övervattnar den heller. Bladen ser annars gröna och fina ut, inte gula eller så.

Jag vet inte varför de två blev så ledsna att skiljas från mamma.

tänkte närmas att du kanske vattnar för lite smile.gif smile.gif
den behöver ju vatten för att rota sig. wub.gif
öka lite på vattningen, får du se vad som händer, håll den lätt fuktig ett par dagar så får du se vad som händer wub.gif wub.gif
ansan
Får prova med det helt enkelt.

Jag är alltid så rädd att man övervattnar bara men jag får testa att vattna en aning oftare ändå.

Tack!
pejori
CITAT (ansan @ 26-03-2006, 10:34)

Jag är alltid så rädd att man övervattnar bara men jag får testa att vattna en aning oftare ändå.

Tack!

den tar inte skada av det...det räcker med några dagar, en fyra-fem ungefär, så ser du om det händer något... wub.gif
ansan
CITAT (pejori @ 26-03-2006, 13:24)
CITAT (ansan @ 26-03-2006, 10:34)

Tack!

den tar inte skada av det...det räcker med några dagar, en fyra-fem ungefär, så ser du om det händer något... wub.gif

ok jag kör på det helt enkelt.

tack för tipset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon