Hej alla förgroddare. Visst är det en härlig tid, nu när de små fröna börjar gro och spira så smått. Nytt för i år är att jag har sått sötpeppar och bananpaprika något som jag inte har kunskap om. Min fråga till er är, vid vilken grad de bäst gror och hur lång tid jag skall ge dem innan jag ger upp. En fråga till. Hur långt har våren kommit till påsk på Österlen??
Snöhälsning från Hindås
Åsa, mälardalen zon 2
19-03-2006, 09:03
Sötpeppar brukar paprikan Corbarei kallas, ser ut som chili men är söt och mild och används som paprika så jag antar att det är den du odlar.
Både sötpepparn och bananpaprikan odlas som alla andra paprikor och chilisar = sådd jan-feb. Ge gärna undervärme så jordtemperaturen är runt +25. Groningstiden varierar mycket mellan olika sorter och ålder på fröerna men normalt är att det tar 1-4v för fröerna att gro.
Susanna
19-03-2006, 11:01
Normalt sett så har vi strålande väder till påsk på Österlen, men i år kan man ju inte lita på någonting....Men jag hoppas och tror att värmen slår till vilken dag som helst!
Funderar du på konstrundan?
CITAT (Susanna @ 19-03-2006, 11:01)
Normalt sett så har vi strålande väder till påsk på Österlen, men i år kan man ju inte lita på någonting....Men jag hoppas och tror att värmen slår till vilken dag som helst!
Funderar du på konstrundan?
Ja visst är det konstrundan som drar. Men kombinationen Österlens konstrunda och skånsk normalvår är det som lockar mig.
Susanna
19-03-2006, 16:07
Det är en utmärkt kombination! Våren brukar vara underbar på Österlen. Och det är alltid en speciell känsla när konstrundan pågår, som om hela byggden vaknar till liv och inser att nu är det vår och dags att komma fram ur idet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.