Hoppsan
Vi har en kvadratisk sänka på vår gräsmatta där det nu står några vinbärsbuskar, resten är gräs. Jag vill ställa några pallkragar där och har tänkt att INTE ha kvar nån gräsmatta utan istället täcka med täckbark mellan pallkragar och buskar.
Måste jag ta bort gräsmattan under eller kan man bara täcka den med väv och bark? Den dör väl ändå?
Lena N
Jag hade använt ett tjockt lager dagstidningar istället för väv under täckbarken. Gräset hinner dö innan tidningarna multnat. Enligt min erfarenhet ska man inte stoppa ner sådant i trädgården som inte multnar om man kan undvika det.

Ska du ställa pallkragarna på gräset rekommenderar jag dagstidningar även under dessa. När gräset multnat ger det mycket näring som då kan komma växterna i pallkragarna till del.

Ett lager grovt grus under själva pallkragen förlänger livslängden på trämaterialet.
Klematis
Jag lade en markduk under. Var rädd för att ogräset skulle växa upp. Men det kanske hade varit bättre med tidningar? Jag ska ju ha en till till sommaren.
Lena N
Självklart kan det ibland vara motiverat med markduk, t ex om det finns fleråriga ogräs som tistlar eller kvickrot i marken. Ställer man pallkragen nära ett träd, större buske eller en häck så kan man även då behöva markduk för att skydda mot att rötterna tar sig in i pallkragens näringsrika jord. Men mot vanligt gräsmattegräs och ettåriga ogräs går det bra med dagstidningar, 15-20 sidor tjockt lager.
noora
Hjälper markduk mot åkerfräken? Jag har hört att den ska vara ganska bra på att ta sig igenom det mesta...
Ingrid på Västkusten
Ingenting är välan 100% emot åkerfräken tyvärr men vi lade markduk och så grus på ordentligt. Iofs - en dle sättningar blir dte nu men det fungerar och kirskålen i mitt fall sticker välan upp några trevare nån gång i glipan mellan pallkrage och duk som ligger emot, men det är det enda. Lätt å ta hand om dessa klena stackare :-)

Grannen har åkerfräken huu - själv nöjer jag mig med mördarsniglar och kirskål ;-)
Jimbo79
Ja, åkerfräknen hade minsann tagit sig genom min markväv när jag grävde om jorgubbslandet nu.

Jag tänkte bara höra med er om täckbark. Jag har nämligen precis som Hoppsan tänkt ha bark runt min pallkrage, som står mellan vinbärsbuskarna men när jag var och skulle köpa säckar med bark insåg jag att den inte alls var som jag tänkt mig. Den hade ju förmultnat. Jag kände inga stora barkbitar genom påsen utan snarare något jordaktigt med små små bitar. Det var inte vad jag tänkt mig.

Vet ni var man hittar bra täckbark med rejäla bitar?

Mvh, Jimmy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon