Full version: Hösthallon
Näcken
Jag tänkte sätta några hösthallonplantor. På plantskola har de bara Autumn Bliss, men tänkte det vore skoj med någon mer sort, för dessa är väl goda?

Någon som provat Boheme eller Diana, såg att de fanns som E-planta?

Något att tänka på då de planteras?

Åhhh vad jag längtar till att gräva klart landet som legat under snötäcke sen i julas. rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De går bra att plantera och odla som vanliga hallon skillnaden är bara att de sätter bär på årsskotten sent under säsongen och i Skåne hinner du få skörd ofta är problemet med hösthallon att de inte hinner bli klara innan frosten kommer.

Min favorit är Allgold Risarp (gula hallon) från Herberts Hallon

Boheme är OK men jag tycker inte den gett så enormt mycket och den har varit senare än Allgold Risarp. Jag odlar dock i mälardalen i hink så jag har lite annorlunda odlingsbetingelser.

Tyvärr så är det svårt att få tag på Herberts hallon i år på hemsidan står det att hallona bara kommer att räcka till Zetas i Stockholm i år. (efter vad jag hört har han sålt av en hel del av sin verksamhet till någon odlare i Holland men efter 30år förstår jag ifall han vill trappa ner sin verksamhet, trädgårdsbranschen är en mycket slitig bransch med många tunga lyft.)

Det står även på hemsidan att man kan få köpa enstaka plantor direkt hos honom i Harplinge ifall man ringer och bokar tid i förväg.

Herberts Hallon
katah
Hej!

Jag har också en hösthallonplanta bara på skoj, och ooo vad det smakade gott på höstkanten, när vi hade "glömt bort " det och hittade några goda bär att smaka!

Du odlar på en hink ,,, hur stor? 12 l eller 20 l . Hur övervintrar du den?
tar du den in på höstnätter för att den ska hinna ge frukt?
Jag är jättenyfiken! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag använder vanliga billiga plasthinkar 10 liter som jag gjort dräneringshål i. Det blir ett fasligt vattnande under sommaren så har man större hinkar kan det vara en fördel att använda dem, nackdelen med större hinkar är att det är tyngre att flytta runt dem.

Jag bara ställer in hallona i mitt kallväxthus (i glas) under senhösten-vintern jag skottar in snö som isolering till dem och det funkar utmärkt.

Ofta har jag skördat klart när jag ställer in hinkarna de kommer ju igång lite tidigare på våren tack vare växthusvistelsen så jag får en något förlängd säsong. Jag har också ganska bra läge på trädgården, det tar tid för trädgården att tina på våren men värmen hålls kvar länge på hösten så när många av grannarnas grönsaksland har dukat under av nattfrosten så ser mitt land fortfarande helt oskadat ut.
Näcken
Hmm jag vill ju det ska ge bär, helst massor. En gul sort kunde ju vara skoj.
Varför har du valt att odlar i spann och inte i trädgårdsland, zon 2 är ju inte så illa?
Blir det mycket rotskott så man bör ha en spann runt de även i trädgården som med sommarhallon? rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlar i hink för trädgården är mycket liten och en stor del av trädgården är en bergshäll, hallona har jag placerat på bergshällen. Jag har så få kvadratmeter att odla på att jag just nu undrar vart i hellskotta jag ska få plats med den där ynka sparrisplantan jag köpte på trädgårdsmässan det är ju knökfullt överallt.
Rossi
Ja, hösthallon kan jag varmt rekommendera. Nu bor vi i Skåne så vi kanske är extra lyckligt lottade men vi får jättestora skördar med hösthallon, maskfria och allt.

Lycka till!
Näcken
Jag bor också i skåne så då kanske jag kan lyckas. Hur många planter har du? Jag tänkte bara sätta 4-5 plater räcker det?
Herbert Arvidsson
Hej eftersom du bor i Skåne kommer du att ha tur med dina hösthallon, då sommaren är lång på dessa breddgrader. Allgold Risarp börjar redan i augusti som sommarhallon och ger bär till frosten kommer. Den här sorten går bra att odla i spann, vi använder 10 liters spann. Då kan du ställa den skyddad när det börjar bli kallt om nätterna under en buske eller i ett växthus under vintern.Zefa Herbsternte är också en beprövad och bra sort hos oss. den börjar i bärtid och fortsätter som hösthallon Båda dessa sorter är mycket goda och ger bra avkastning allrahelst Allgold. Vi har haft både Boheme Carmen och Diana, men inte gillat smaken på dem. Surt sa räven om rönnbären, nej vi odlar bara det som vi vill ha och är nöjda med, och då vill vi också att andra blir nöjda med sina sortval .Lycka till önskar Ingeborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon