Tobb
Titta på bilderna, jag tror att det är sådana som jag skrev i rubriken.

Vet inte riktigt hur man ska göra så att de växer som bäst
lyckats tagit död på två omgångar litchi planteringar, dock missade jag med vattningen då..
kottepalmen växer väldigt långsamt, men det kanske är normalt.

Litchi

Kottepalm

hoppas ni kan se bilderna.
Lady Hamilton
Kotte palmen ser ut att ha för stor kruka vilket kan innebära att det är lätt att den blir "stående" för blött och jorden innehåller mera vatten än vad "kottepalmen" förbrukar. Det är bra om jorden hinner torka upp ordentligt mellan vattningarna. Sedan tyder de långa bladen på att den nog har fått för lite ljus. Så om du kan bör du placera den ljusare. Och du har rätt i att den växer mycket långsamt.

Bild på min kotte palm

En till bild på samma
Alexander-VG-zon3
dom gillar sval vinter vila dom överlever -8c ta in den vid -4c dte gjorde jag med min och som tack för dne ånga viselesen ute kom där blad på löpande band .men sval och ljus vintervila och sen på somamren om diu har dne i fönster så gillar den en sval natt å stekhett da .även så ska jorden inehålla mycket leca å lera . sen så har dom ett konstigt sätt att bete sig min en kottepalm visnade alla bladen på sen blommade den . och min lilla gjorde samma sak alla bladen vissnade den hadde två då men sen så kom där flera nyha blad wub.gif wub.gif
Lady Hamilton
Jag skulle inte rekommendera att utsätta kottepalmen för minus grader. Och jag låter min kotte palm även vara "inne"* på sommaren. Men flaxss har rätt i att den vill övervintra svalt. Och då kan det även bildas nya blad som växer ut mitt i "rosetten" och då kan man hjälpa bladen att utvecklas genom att "duscha" dem. Överhuvudtaget bör man duscha "kottens" blad ofta med en blomspruta, det mår den bara bra av.

*med "inne" menar jag att den får stå kvar i vinterträdgården även på sommaren
Tobb
Tack för svaren, jag har hart den i rumstemperatur även under vintern och den har stått lite vid sidan av fönstret.
Men sedan någon månad står den i söderfönstret, Hur klarar den sig under sommaren när det kommer att bli riktigt varmt och soligt.

Jag får ta och ställa den kallt nästa höst.
Lady Hamilton
Jag brukar försöka att inte ha den i den mest "stekande solen" utan försöka ställa den så att den får lite skugga. Men den tål stark sol men ibland kan blad kanterna brännas lite. Annars är det som vanligt.....anpassa vattningen efter hur varmt det är, där växten är placerad smile.gif
Alexander-VG-zon3

så ser min ut nu å den mår verkligen inte dåligt av att vara uute länge min kottepalm visade inga skador vid -5c min sån .och detta året ska jag ha den ute till -8c så du kan gott ha den ute tills det är -4c om du har en balkon eller trädgård. efter jag tog in den då vid -4c så efter nån vecka dubblade den sin krona eller vad man ska säga .och då blev den så stor att den inte fickplats nån stans utan fick då klippa av 15blad tror ja det var men mellan 12-20 blad klippte jg veck å sparde 3så den fick plats .
och min kottepalm har det fuktit så det gilalr den även är min i öst och pöus växtlampor den klara nog söder sol men väst å öst är nog bäst för den sen inte mycket näring eller vatten . under somamren klara den sig med det vattnet som komemr från himlen skulle det inte komma vatten på sommaren så har man tur så regnar det mycket i juni så dåp har dne sprat upp sig .
Alexander-VG-zon3
och dennaär en av mina stoltheter wub.gif wub.gif
men som jag gör med alla mina växter är att ha dom ute så länge det går fast det bler på överlevnads nivå så stärks röttern nåt enomrt .
jegi
Då kan väl jag tillägga om lichie att den vill ha fuktigt och varmt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon