Full version: Lamm
LadyG
Jag hade tänkt ge mig på lammkotletter, men innan jag gör det... Är det något man ska tänka på? Jag har aldrig lagat lamm innan så jag är fullständigt novis smile.gif

Är det sant att om man råkar tillsätta vatten vid matlagningen så smakar köttet kofta sen? blink.gif
Boxer
Det kan jag inte tänka mig. Det är fettet som smakar "kofta".
LadyG
CITAT (Boxer @ 19-03-2006, 16:03)

Åhå, så då kanske det är en bra idé att putsa bort det?
Boxer
smultronboda
ålandsfår
tasteline
Boxer
CITAT (LadyG @ 19-03-2006, 16:05)
CITAT (Boxer @ 19-03-2006, 16:03)

Åhå, så då kanske det är en bra idé att putsa bort det?

Ta inte bort allt. Det är ju ändå det som ger karaktär åt köttet. (tycker jag)
LadyG
Tack för länkarna wub.gif

Jag hittade ett annat recept jag vill testa först! Kotletterna får vänta biggrin.gif

Lammgryta

600 g benfritt lammkött i grytbitar
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 tsk kumminfrön
1 msk curry
1 tsk oregano
2 msk vetemjöl
2 msk tomatpuré
3 dl buljong
2 dl créme fraiche

Stek lammköttet, lägg på kryddor och mjöl, tillsätt vätskan och créme fraichen till sist.
Servera ris till.

Visst låter det smaskens! wub.gif
Sommartorparn
CITAT (LadyG @ 19-03-2006, 15:48)
Jag hade tänkt ge mig på lammkotletter, men innan jag gör det... Är det något man ska tänka på? Jag har aldrig lagat lamm innan så jag är fullständigt novis smile.gif

Är det sant att om man råkar tillsätta vatten vid matlagningen så smakar köttet kofta sen? blink.gif

Koft-smak på lamm beror på när lammet slaktas.Om lammet föds på våren och slaktas på hösten så ska det normalt inte bli någon koft-smak. Det är det normala. Däremot om man låter det växa till sig ett år innan man slaktar, då kan fårsmaken slå igenom. Har man lammkött väldigt länge i frysen, då kan fårsmaken kännas i de feltare bitarna. Brukar då koka köttet för sig, och skumma av fettet innan jag gör en gryta av det.

Kotletter steker man precis som fläskkotletter. Skär inte bort fettet för då blir dom torra o tråkiga! Mot slutet av stekningen, salta, peppra, pressa massor av vitlök över och krydda med medelhavskryddor, t.e.x rosmarin, oregano i timjan. Man kan också steka dom i ugnen i foliepaket med kryddor. Saftigare då. Lammkött kan gärna vara lite rosa inuti.

Gott är också att göra Cous-cousgryta på lammkött. Recept brukar stå på couscous-paketet. Långkoksgrytor blir godast när man har kött med ben. Benfritt är mesigt.
LadyG
CITAT (Sommartorparn @ 19-03-2006, 18:22)
Koft-smak på lamm beror på när lammet slaktas.Om lammet föds på våren och slaktas på hösten så ska det normalt inte bli någon koft-smak. Det är det normala. Däremot om man låter det växa till sig ett år innan man slaktar, då kan fårsmaken slå igenom. Har man lammkött väldigt länge i frysen, då kan fårsmaken kännas i de feltare bitarna. Brukar då koka köttet för sig, och skumma av fettet innan jag gör en gryta av det.

Kotletter steker man precis som fläskkotletter. Skär inte bort fettet för då blir dom torra o tråkiga! Mot slutet av stekningen, salta, peppra, pressa massor av vitlök över och krydda med medelhavskryddor, t.e.x rosmarin, oregano i timjan. Man kan också steka dom i ugnen i foliepaket med kryddor. Saftigare då. Lammkött kan gärna vara lite rosa inuti.

Gott är också att göra Cous-cousgryta på lammkött. Recept brukar stå på couscous-paketet. Långkoksgrytor blir godast när man har kött med ben. Benfritt är mesigt.

Det hade jag ingen aning om! Jag har hört en mängd rykten och fantasier om lamm, att man aldrig ska använda olja eller att man alltid ska göra det, att man aldrig ska använda vatten eller att man måste göra det osv (ja, du vet hur det kan vara). Gissa om man blir förvirrad till sist. smile.gif

Blir lammkött gott om man marinerar det? Såg dina kryddförslag och tänkte mig att det kunde vara ganska gott att låta kotletterna ligga och dra i lite olja med vitlök, rosmarin, oregano och ingefära i några timmar, men det kanske köttet bara blir sämre av?

"Benfritt är mesigt" *fniss* Underbar attityd biggrin.gif
Sommartorparn
Marinering har jag inte prövat, men jag antar att det blir gott. Lite citron i marinaden också tror jag på. Då smakar det Grekland. ;-)

Informationen om sambandet mellan tidpunkt för slakt och koft-smak har jag fått av släktingar som föder upp lamm. Deras kött smakar alltid bra, däremot har jag någon gång råkat ut för ett köpelamm, där dom fetare delarna hade denna bismak. Men det kanske också berodde på hur det hade förvarats..... Med lite starka kryddor så slank det också ned! ;-)
LadyG
CITAT (Sommartorparn @ 19-03-2006, 18:59)
Marinering har jag inte prövat, men jag antar att det blir gott. Lite citron i marinaden också tror jag på. Då smakar det Grekland. ;-)

Informationen om sambandet mellan tidpunkt för slakt och koft-smak har jag fått av släktingar som föder upp lamm. Deras kött smakar alltid bra, däremot har jag någon gång råkat ut för ett köpelamm, där dom fetare delarna hade denna bismak. Men det kanske också berodde på hur det hade förvarats..... Med lite starka kryddor så slank det också ned! ;-)

Åh, citron vilken bra idé! Tack wub.gif

Jag älskar grekisk mat smile.gif

Men så praktiskt att ha lamm på nära håll, det ska ju vara både gott och nyttigt påstås det. Om man köper nyslaktat måste det väl ändå vara ganska fritt från kofta kan man ju hoppas, jag har aldrig handlat lamm innan så jag vet inte riktigt hur köttet ska se ut. Nöt och gris kan jag se och lukta mig till ett fint köttstycke, men lamm får jag nopg chansa lite med smile.gif
Gåsis
Det här är en av mina lammfavoriter. Jag låter gärna en liten del fett puttra med för jag gillar verkligen lammsmak.

1 kg lammkött
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
3 msk margarin
2 tsk stark currypasta (sån som finns i invandrarbutiker med limesmak gärna)
1 bit hel kanel
0,5 tsk cayennepeppar
1-2 tsk salt
1 köttbuljongtärning
4 dl vatten
2 tärnade potatisar
2 dl cocosmjölk

Servera med matlagningsypghurt, banan, jordnötter, mango, russin, gurka och ris.

Mmmm så gott rolleyes.gif

/Åsa
Bessie
CITAT (LadyG @ 19-03-2006, 16:17)
1 tsk kumminfrön

Jag tänkte bara försäkra mig om att du vet att det är spiskummin (Cuminum cyminum) som avses och inte brödkummin (Carum carvi). Annars kan man få en ganska obehaglig chock (minns första gången jag som 17-18-åring under de första åren på 90-talet försökte laga indiskt, det var tur att ingen annan än en ganska tolerant familj satt vid matbordet.)
LadyG
Oj, tänkte inte ens på att det finns olika sorter - och eftersom jag bakar är det brödkummin jag har hemma gissar jag smile.gif

Tack för varningen! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon