Reserv
Jag har trott ett tag att det far runt dammpartiklar när katterna härjar runt, men nu har jag sett att "dammpartiklarna" utrustat sig med vingar. Det är alltså ynkans små, små flygfän, vita med vingar som är upprättstående. Vad är detta och va´gör dom för skada? Hur bekämpar man dom? Är det dom som knaprar av rötterna på köksväxterna, där dör alla blommor i pati och minut?
Sandis
Låter läskigt, kan det vara loppor eller löss eller nåt liknande? ohmy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är du säker på att flugorna är vita?? Om du har problem med sådder och unga krukväxter som vissnar skulle jag nämligen gissa sorgmyggor men de är svarta, pyttesmå och flyger irrande runt i luften. Deras larver (vitaktigt genomskinliga med svart huvud) äter rötter så därför är sådder och unga plantor extra känsliga.

De enda vita små "flugor" jag kan tänka mig är vita flygare (mjöllöss), de brukar gilla växter som hör till Solanumsläktet ex. änglatrumpet, tomat, de brukar även gilla fuchsia. De suger på bladen och ger sedan ifrån sig klibbig honungsdagg som det senare växter sotdaggssvampar i så växterna ser sotiga ut.

Sorgmyggelarver

Vit flygare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon