Hum
Ja, frågan är enkel: har ni erfarenhet av vad som är passlig jord för fikusar? Mina fikusar verkar stå för fuktigt i sin vanliga blomjord, även om jag blandat lite kaktusjord i.. borde jag sätta dom i bara kaktusjord, eller blanda kaktus- och blomjord blandat eller laga nån helt egen blandning?

-jb-
Åsa, mälardalen zon 2
Vanlig krukväxtjord sån där som är uppblandad med en massa små lecakulor tycker jag fungerar utmärkt till ficus det blir ju bättre dränering med de små lecakulorna.

Alt. kan man blanda i små lecakulor eller grus i den jorden man har hemma så blir det bättre dränering.
Hum
Ja, lite tilläggsspecifiering: jag har Pillerfikus och Långbladsfikus, inte Benjamina. Väntar också på frön av Ficus Religiosa, fast får se vad de blir till blink.gif

-jb-
Hum
Hmm.. just det. Förra helgen gick jag förbi en container med avfall från en hotellrenovering intill, och där låg en oändlig mängd leca... hade jag haft en påse med mig då (och inte varit på väg till bio laugh.gif ) skulle jag ha varit utrustad med leca för livet!

-jb- biggrin.gif
Hum
Och nu måste jag helt enkelt bidra med en lecahistoria till (inget ger bättre bild än att fylla sin egna tråd med sina egna inlägg laugh.gif ): i min förra lägenhet bodde jag i översta våningen. Där regnade det lecakulor från himlen! Antagligen hade de av någon anledning ett lager lecakulor på taket, och så kom det hela tiden småfåglar som slängde ner dom på min balkong då de byggde bon.

smile.gif

-jb-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon