Full version: Jord till chili
Monarda
Börjar bli dags nu för första omplanteringen av chiliplantorna.
Duger det måntro med vanlig krukväxtjord av god kvalité eller
ska det till någon specialjord?
pisanggoreng
Vanlig blomjord eller krukväxtjord går bra. Jag har också planterat om i kogödsel (på påse) med gott resultat.
MariaS
Jag krukar om i gödslad torv. På sommaren åker plantorna ut i köksträdgården och in igen till vintern. Har bl.a. en Jalapeno som är 6 år nu.

MariaS
noora
Jag blandade i en näve perlit i jorden i år, eftersom jag tidigare har haft problem med att jorden blir för kompakt efter ett tag. Vi får se vad som händer, hittills verkar plantorna nöjda i alla fall smile.gif
pisanggoreng
CITAT (noora @ 20-03-2006, 14:23)
Jag blandade i en näve perlit i jorden i år, eftersom jag tidigare har haft problem med att jorden blir för kompakt efter ett tag.

Det var nog en bra idé- det brukar som sagt bli väldigt kompakt och hårt...
ingrid fuxwall
Mina gamla plantor, som tillbringat vintern i söderfönster har börjat blomma och några små frukter har även kommit.

Kanske man borde byta jord, men är det lyckat när de börjat blomma? ????
noora
Det är helt okej att byta jord fastän de har börjat blomma. De kan sluta blomma en stund och göra nya blad i stället, men det kommer fler blommor sen smile.gif
Rossi
Jag använder vanlig plantjord och så gödslar jag med hönsgödsel. Funkar jättebra.
Merlin
Jag blandar alltid med ganska mycket perlit! Gräsklipp på sommaren är också bra.
sleep.gif
gunvor
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-03-2006, 19:02)
Mina gamla plantor, som tillbringat vintern i söderfönster har börjat blomma och några små frukter har även kommit.

Jag har nöjt mig med att fylla på jord upptill i krukan - det ser i alla fall snyggare ut.
noora
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-03-2006, 19:02)

Det går att plantera om dem fastän de blommar. De kan sluta blomma en stund efteråt och växa till sig lite, men sen börjar de blomma igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon