Full version: Tjejen med noll koll
Sandis
Jag har absolut ingen koll, men jag försöker i alla fall, år efter år, att plantera frön till min fina balkong. I köket står nu mina byttor med aklejor och astrar, planterade i hemska Eldorados såjord (från hemköp) eftersom dom inte hade någon såjord från det ekologiska märket. Reultatet? Jo, visst har det börjat gro! Både små plantor och någon sorts vita, tunna, ca 0,5 cm långa larver.

Vad är det för ohyra? Någon som vet? Hur får jag bort dom? Kommer dom äta upp mina små plantor? Måste jag slänga dom?

Tacksam för svar från någon mer erfaren. biggrin.gif
mari_tres
Under tråden hoppstjärtar (eller vad den heter...) finns en tydlig bild på sorgmyggelarver... kolla den! Och be för att det inte är sådana i sådden...

Hjälp igen
hoppstjärtar heter tråden...
Sandis
Usch, kikade på bilderna, dom var väldigt skarpa, så skarpt ser jag ju inte krypen i mina planteringar. Men dom skuttar, kan jag påpeka. Vad gör jag då? Finns det någon hjälp för mina stackars, ynkligt små plantor?
kerstin z5-6
Skuttar de är det hoppstjärt .. mindre farliga för frösådder än de andra -.
men inte så kul..var snålare med vatten -skola om tidigt efter tre vanliga blad i bra plantjord
Lycka till
Sandis
Tack för hjälpen biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon