|
mari_tres
19-03-2006, 17:43
Gaahh!! Jag tror jag blir galen... Vart kommer de ifrån?? Har aldrig haft några förut och har inga nyinförskaffade växter. De kan ju inte direkt komma utifrån, inte än iallafall. Men ullöss... ser inget som ser ut som bomull, som det tydligen brukar finnas. De ser ut som små, små vita gråsuggor, ungefär. De flesta var samlade vid jordytan på stammen till ett litet fikonträd och jag har panikartat letat genom varenda växt som stod i samma rum, utan resultat. Det fanns bara på en enda växt! Än så länge, peppar, peppar... Är det ullöss? Blir jag aldrig av med dem nåt mer nu? Vad ska jag göra? Tycker ju om mitt fikonträd!!
Jag trodde faktiskt att jag aldrig skulle bli av med ullössen på min rumsask heller. De kan vara väldigt sega, och verkar faktiskt ha dykt upp ur intet hos mig också, för jag hittade dem på min Crassula en tid sen, den har jag haft i många år och den har inte ens stått i samma rum med rumsasken, som hade ullöss från förr.
Ibland har ullössen "bomullstussar" på ryggen, men ibland ser de ut just som små gråsuggor. Och du hittar antagligen litet vitt "skräp" på den angripna växten, jag tror det är ägg eller små ullöss.
Men nu prövade jag på dom där Provado-pinnarna och de verkar funka faktiskt! Jag var precis beredd att klippa ner rumsasken helt redan, men nu har jag inte sett ett endaste ullöss på många veckor. Så ta i Provadon bara. Det är förstås bra att plocka bort de stora djuren som du kan se, och försöka putsa bort av det vita också.
-jb-
mari_tres
20-03-2006, 21:00
Tack tack tack!! Då blir det provado, fast jag brukar försöka använda gift hemma. De lägger alltså äggen på växten ovan jord? Det är ingen risk att det finns ngt under jordytan? Fast det kanske funkar med provado mot det också... Åter igen...tack!
Alexander-VG-zon3
20-03-2006, 21:23
provad o pinnar funkar mot allt utom spinn men jag har fått för mig att det funkar så här att du trycker ner dom i jorden sen när du vattnar så löses det upp med vattnet så växten tar upp giftet och va ända grön del på växten bler fri för när juren tuggar på växten så dör dom sen . i jorden så kommer giftet ut i jorden med med vattnet så allt som finns i jorden dör . jag har blivit av med sköldlös med detta hoppas du klara den
kristerh
21-03-2006, 13:17
Ullöss är ena sega rackare, de kan gömma sig överallt, tom nere i jorden, under krukorna, fönsterbänken mm, provado är det allra bästa, men bara för att du inte haft dem på ett tag tro inte att faran är över, utan fortsätt behandla ett tag efter att de inte syns, och behandla även grannväxterna. krister
Jag fick ullöss på en orkidé c:a ett år efter att jag hade hittat ullöss på en annan växt. På båda dem satt lössen i krukan, bland rötterna. Så kolla och behandla alla växter runt omkring också!
mari_tres
22-03-2006, 08:22
Ja, suck... vad säger man? Håller på att flytta ihop med min kille som jag egentligen redan bor ihop med, bara det att jag har kvar min lägenhet inne i stan. jag är dock bara där ibland och vattnar mina blommor, som är för många och för stora för att få plats där vi bor. Så i praktiken betalar jag hyra för en lägenhet bara för att mina blommor ska få ha någonstans att vara... Men inte vill jag flytta ut dem om de kommer att bli uppkäkade det första som händer!  Håller tummarna för att provadon ska fungera...
kristerh
23-03-2006, 13:46
CITAT (mari_tres @ 22-03-2006, 08:22) Håller tummarna för att provadon ska fungera... Det kan du lita på att det gör  men fortsätt behandlingen ett tag efter att du inte ser odjuren längre. De innehåller näring oxså så det är ju aldrig fel att behandla en längre tid. krister
myskmadra
23-03-2006, 14:02
Mitt råd är att kasta alla plantor som är angripna! Jag hade ullöss för några år sedan , jag har för mig att det började när krukväxterna hade sommarviste ute på balkongen. Jag försökte med alla möjliga behandlingar (bla provado)men det slutade med att jag fick kasta alla mina döende krukväxter utom mina egenhändigt uppdrivna blomsterlönnar. (De verkar vara resistenta mot allt ). Jag minns att när jag köpte provadopinnarna på Weibulls i centrala Stockholm så fick jag det råd jag nu ger. ( Jag lydde det givetvis inte) Hälsn Myskmadra
kristerh
23-03-2006, 14:18
Det är ju det enklaste, att kasta plantorna  men provado har hjälpt mig flera gånger, de gem bara lite starkare dos än rekommenderat, sedan tar det ju lite olika tid innan medlet verkar, det ska ju transporteras runt i plantan och det tar i värsta fall 3-4 veckor för en stor planta. Och sedan måste man ju hålla på ett tag. krister
jag köper provado och blandar själv, samt kombinerar med t-röd.. ullöss har jag knäkt med det flera gånger. varannan dag provado...varannan t-röd lycka till
AndreasBK
02-04-2006, 18:11
t-röd kan nog vara en bra idé att växla med, eftersom sprit löser upp den skyddande "bomullen", som egentligen är ett vaxskikt som lössen skyddar sig under. Sen är det bara på med giftet efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|