Full version: Rosmarin på stam
stina70
Hur gör man för att få en rosmarin på stam? Har sått frön med rosmarin o de är nu ca 2 cm höga. Hur går jag tillväga nu?

/Stina
Maria i Helsingborg
Hade det varit jag så hade jag valt ett fint exemplar och satt den ensam i en liten kruka. Allt eftersom den sedan växte hade jag tagit bort blad från huvudstammen (lämnat kvar så mycket jag trodde den behövde för överlevnad) och sett till att det inte kom upp rotskott......bytt kruka några gånger.......... och hoppats på tur biggrin.gif
Carina_F
Jag stammade en rosmarin i fjol, tyvärr har den gått hädan under vintern.

Började med en kraftig planta som jag valde ut, drog bort alla sidoskott till dess jag hade den höjd jag ville ha. Lät ett antal sidoskott växa ut och toppade sedan allt flera gånger.

Du får nog räkna med att det tar ett par säsonger innan den når full storlek. Rosmarin vill gärna ha det ganska magert, så gödsla inte för mycket.

/ Carina
Alexander-VG-zon3
annars så brukar dom ha uppstamde rosmarin på plantskolor,handelsträdgårdar m.m wub.gif
Mia, zon 3
Fast det är KUL att göra egna! Jag brukar visserligen börja från stickling, men det spelar ju mindre roll. Du ska helst inte ta bort BLADEN längs stammen, bara eventuella sidoskott. Bladen försörjer ju plantan, så den växer bättre om den får ha dem kvar. Bind upp den lagom löst mot en pinne varefter den växer, och när stammen blivit så hög som du vill ha den så toppar du huvudskottet. Sedan är det bara att ansa formen på kronan varefter den växer fram. När du bestämmer stamhöjden - ta till lite mer än du tror i början. Visst ser stammen pinnig ut i början, men den knubbar till sig kommande säsong.
Vad gäller övervintringen så får jag för mig att de stammade är något lite fjompigare än de "buskiga", i alla fall har jag bara förlorat stammade rosmariner. Och i mitt fall var det faktiskt uttorkning som var boven! Visserligen står de så där svalt och bra (10 grader ca) som det ska vara, men man får se upp med den starka vårsolen. När inte tillväxten är igång är alla växter lite känsligare än annars. Vänta också med beskärning tills du ser att tillväxten kommit igång.
Och gör fler träd än du tänkt om du har plantor - kul presenter!
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon