Annlo
Hjälp oss att bestämma hur vi ska göra i köket när vi totalrustar... wacko.gif

Vi har funderingar på att ersätta en vägg i matrumsdelen med fullhöjdsfönster (2 m) som är öppningsbara. Sådana som man brukar ha på uterum och dyligt.
Men då är ju frågan hur väl de isolerar? Den svaga punkten borde vara skarverna mellan fönsterna? Det blir ju precis där vi sitter och äter så det får inte dra kallt...

Här är ett exempel på Willabs fönster...

Vad har ni för erfarenheter av detta? Någon som gjort något liknande?
Inga från Närke
Det ser väldigt fint och inbjudande ut om ni funderar på något liknande. Dagens fönster är nog inte någon fara med att det blir dragigt.
Men det jag undrar över, hur bor du, insynsfritt eller? För det kommer att bli väldigt öppet och allt kommer att synas mycket väl utanför om du skall ha SÅ stora fönster.
Personligen skulle jag inte vilja ha den insynen men det beror ju på hur nära det är till grannar. Har man inte det så blir det nog mysigt både vinter som sommar. Det går ju också att ha mycket blommor eller gardiner som döljer insynen.
En sak till, vilket väderstreck skall det ligga åt? Kan bli väldigt varmt i ett kök med så stora fönster om sommaren, typ växthus.
Caprice
Håller helt med Inga, du behöver inte tänka på ev drag om ni köper nya fönster... jag har nya fönster med argongas, mkt effektivt isolerande...
har inte ens element under fönstren eftersom det inte blir kallras...

Men det där med insyn... speciellt kvällstid... grannarna som är ute och promenarar ser rakt in, ni ser antagligen inte dem... inte kul...

Men om ni inte har insyn så är det en toppenide´..! smile.gif
Annlo
Det är inga problem med insynen...

Det är innanför verandan där nere, där det nu är två vanliga fönster som vi funderar på att byta ut... Det blir alltså utåt baksidan och visserligen är det en granne där men vi har både syrenberså och björk som skymmer lite...

Men tror ni inte det blir svårt att få det tätt mellan fönstren?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon