|
- Djuren har drivits med skoter i flera mil. Det ena under två dagar. Det har varit ett rent djurplågeri. Lodjur är inte byggda för att springa långt. De blir fort trötta och överhettade, säger kommissarie Karl-Erik Brösth vid polisen i Jokkmokk till Norrländska Socialdemokraten. Det ena djuret hittades för en dryg vecka sedan norr om Överkalix. För några dagar sedan hittades det andra lodjuret i Pålkem. Om någon grips för hetsjakten kommer brotten att rubriceras som grova jaktbrott. Till NSD säger Karl-Erik Brösth: - Det mest svinaktiga med detta är sättet. Först plågar man djuren i flera timmar. Sedan kör man ihjäl dem, säger Karl-Erik Brösth. Den lagliga skyddsjakten på lodjur pågår fortfarande i Norrbotten. Men hittills har inte något skjutet djur blivit inrapporterat. Kvoten är fyra djur, som får fällas med skjutvapen och fällor av de som har jakträtt.
( Expressen) Hur svinaktiga kan människor bli egentligen?
Ophelia
19-03-2006, 19:57
Ett jävla sätt. Samma sätt som används mot järv.
mari_tres
19-03-2006, 20:00
Varför läser jag sådana här inlägg egentligen?? jag blir ju bara ledsen och förb***ad!!! Får man fast de som gjorde det hoppas jag nästan att man släpper ut dem någonstans och sedan jagar dem med skoter... För visst måste dom väl tycka att det är vansinnigt roligt??
Klematis
19-03-2006, 20:11
vad ska man säga, är de människor??
CITAT (Klematis @ 19-03-2006, 20:11) vad ska man säga, är de människor?? ja...tyvärr
Snöflinga
19-03-2006, 20:32
Helt rätt Pejori
CITAT (mari_tres @ 19-03-2006, 20:00) Varför läser jag sådana här inlägg egentligen?? jag blir ju bara ledsen och förb***ad!!! Får man fast de som gjorde det hoppas jag nästan att man släpper ut dem någonstans och sedan jagar dem med skoter... För visst måste dom väl tycka att det är vansinnigt roligt??  håller med helt!
Bettson
20-03-2006, 08:27
CITAT (pejori @ 19-03-2006, 20:19) ja det är avskum....  Håller med jag också. Djurplågeri är alltid vidrigt. jag hade samma fenomen i min hästhage för några år sedan. När det var som varmast så var det ungdomar inne och jagade dom med moped. Fick sätta lås på hagen
Det värsta är att vara tvungen och se att det finns människor som gör så här Det är så obegripbart. Vad är det i dessa människor, som gör att alla spärrar släpper Jag blir helt förstörd av att läsa om dem /Gillan
Limeblossom
20-03-2006, 08:44
Kan bara instämma med era inlägg.....blir arg, upprörd och ledsen.
CITAT (Bettson @ 20-03-2006, 08:27) CITAT (pejori @ 19-03-2006, 20:19) ja det är avskum....  :angry: Håller med jag också. Djurplågeri är alltid vidrigt. jag hade samma fenomen i min hästhage för några år sedan. När det var som varmast så var det ungdomar inne och jagade dom med moped. Fick sätta lås på hagen  Men fy faan... Fattar inte folk vad de håller på med?!?
Biggan_
20-03-2006, 14:23
Vidrigt
kristerh
20-03-2006, 17:31
Tycker att det är fördj... att sånt här kan få fortsätta var det inte vargar någon hade mördat på samma sätt för något år sedan  riktigt fegt är det. krister
Jag blir så arg på sådana, det borde finnas ett särskilt *plågsamt* straff för sådana typer Hur kan man tycka det är roligt att pina djur? Obegripligt!!!
Är med och driver en organisation som tar hand om vildkatter och andra katter i nöd. Det är ofattbart hur männiksor beter sig mot djur.
Även om jag varit med i flera år och har fått en viss erfarenhet, slutar jag aldrig förvånas, förundras och äcklas av hur människor beter sig mot djur.
När jag läste den här artikeln om lodjuren i metro i morse tog jag oerhört illa vid mig. Det finns inte ord...
*Felix matte*
20-03-2006, 22:41
Förbannad på alla knäppskallar... men orkar inte läsa mer än rubriken
krellus
21-03-2006, 08:22
Man borde binda fast personerna som gör så här bakom en skoter och köra runt i några timmar så kanske de "börjar" föstå... fast troligtvis är de bortom all räddning.
CITAT (krellus @ 21-03-2006, 08:22) Man borde binda fast personerna som gör så här bakom en skoter och köra runt i några timmar så kanske de "börjar" föstå... fast troligtvis är de bortom all räddning. Lite inspiration kan man väl hämta hos spanska inkvisitationen? De visste hur man "omvände syndare"
krellus
21-03-2006, 12:25
Why not? Låter som en rättvis och bra bestraffning...
Men var är jag någonstans? Plötsligt låter det som en grabbig bastu med tonåringar. Det skall kastreras hit, skäras av dit med rostiga saker, plågas, ifrågasätta ifall missdådaren är människa?
Arg, ledsen och ilska, sätta polisen på rätt spår kan jag förstå men inte sådana uttryck.
krellus
21-03-2006, 14:43
Ta inte allt så bokstavligt... Ibland kan man för att visa sin avsky "förstärka" sitt ordval...
CITAT (MB1965 @ 21-03-2006, 14:36) Men var är jag någonstans? Plötsligt låter det som en grabbig bastu med tonåringar. Det skall kastreras hit, skäras av dit med rostiga saker, plågas, ifrågasätta ifall missdådaren är människa?
Arg, ledsen och ilska, sätta polisen på rätt spår kan jag förstå men inte sådana uttryck. tja..för min del gör det ingenting alls jag kastrerar gärna med en nyslipad skrisko också den behöver inte alls vara rostig
zaaritha
24-03-2006, 22:11
Jag låg o tänkte på detta natten efter o mådde dåligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|