Full version: Vi har hittat tjuven
Milex
Det har gått åt fasligt många talgbollar i vinter. Vi har hängt upp dom ena dan och nästa dag har dom varit borta. Skator, kråkor och rådjur har fått skulden. Vi har sökt på nätet för att kolla hur högt ett rådjur når unsure.gif Igår hängde gubben upp en stav med jordnötssmör till fåglarna. I morse när jag tittade ut såg jag plötsligt staven försvinna längs med stammen på tallen som den hängde i. Det var något stort brunt som höll i den .
Det var en ekorre wub.gif Stor och fin med lång luden svans. Eftersom vi var säkra på att ekorrar sov på vintern så har vi slagit ifrån oss tanken på att det var en sån.
Med tanke på att han har tagit ungefär 42 talgbollar och en jordnötsstav i vinter så kommer han väl att bli nordens största ekorre rolleyes.gif
pejori
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif ja...dom hamstrar dom små rackarna laugh.gif
jag matar dom med hassel och jordnötter smile.gif
dom hämtar och gräver ner, hela vintern, så mina sover inte heller wub.gif wub.gif
Anki på Öland
Ja, med så mycket fett i maten bör han ju också ha en päls som heter duga!! biggrin.gif
Anki
Berith
Ekorren sover väl inte på vintern? unsure.gif Här har han iaf varit ett bra tag nu, och igår tog jag den här bilden när han var framme och åt av solrosfröna. Bilden är tagen genom fönstret och dom är inte putsade på länge. wink.gif

Lars-Olof Arvids
Nej, ekorren sover inte vintersömn. Däremot är det vanligt att den stannar i boet under flera dygn när det är hårt vinterväder.

Olle
Milex
Försöker lista ut var han kan bo. Ser inte ut som om det är i tallen där bollarna hängt. Några förslag på var men ska leta och hur boet kan se ut?
Vi ska ta ner några träd och det vore ju tråkigt att förstöra den STORA smile.gif ekorrens bo.
Berith
Jag tror att de flesta väljer att bo i hål i träden, såna hål som t.ex. hackspettarna gör.

Idag var det två ekorrar och letade nedtappade solrosfrön. wub.gif
När dom ätit en stund blev den ena ekorren antagligen rädd för något, hoppade upp på en snödriva, ställde sej på bakbenen, rak i ryggen och stampade med bakfötterna. Varnar dom så? Den andra brydde sej iaf inte utan fortsatte att äta... wink.gif

Fenja
Vilken rolig och söt tjuv! Fina bilder.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon