|
Gossen Ruda
19-03-2006, 20:21
Konstigt att man lever när alla man äter och dricker är farligt för hälsan. Nu senast att natriumbensoat kan omvandlas till bensen i närvaro av C-vitamin. Rent kemiskt kan jag förstå det, bensoesyra är ju en bensenring där en väteatom är utbytt mot en COOH-grupp. Frågan är om det händer, när det händer och för övrigt vilka förutsättningarna är. Kom och tänka på det idag när jag kokade saft. Som vanligt pytsade jag i natriumbensoat, jag väntar till allt är utrett om och när innan jag ändrar receptet. Läste i veckan att livsmedelsverket skall börja utreda saken. Dom tänker visst börja med lingonsylt, lingon innehåller både c-vitamin och natriumbensoat naturligt. Det kanske blir förbjudet att plocka lingon i fortsättningen, farligt för hälsan. Hjortron också.
Japp. Man får hoppas det bara gäller såna där läskeblaskdrycker som det larmades om härom månaden. Dvs, sådana med askorbinsyra och E211 (Natriumbensoat), eller vad det nu var.
Inga från Närke
19-03-2006, 23:01
Varför använder ni natriumbensoat i hemgjord saft, sylt eller vad det är, när det finns frys och man kan göra portioner varje vecka och frysa. Eller koka färsk saft som håller sig bra i kylen utan alla tillsatser än socker. Har aldrig haft det när jag gör sylt och saft bara socker, knappt det ibland, utan fryser det färskt i portioner som tas upp när man är sugen på nykokt saft, sylt eller färska bär då sockrar jag mera när det har tinat om det behövs.
ingrid fuxwall
19-03-2006, 23:06
CITAT (Inga från Närke @ 19-03-2006, 23:01) Varför använder ni natriumbensoat i hemgjord saft, sylt eller vad det är, när det finns frys och man kan göra portioner varje vecka och frysa. Eller koka färsk saft som håller sig bra i kylen utan alla tillsatser än socker. Har aldrig haft det när jag gör sylt och saft bara socker, knappt det ibland, utan fryser det färskt i portioner som tas upp när man är sugen på nykokt saft, sylt eller färska bär då sockrar jag mera när det har tinat om det behövs. Alla har kanske dina frysutrymmen! ingrid
*Felix matte*
19-03-2006, 23:12
Natriumbensoat har jag aldrig använt...vet inte ens vad det är Hjortron har vi ganska många kilo i frysen och några burkar färdig sylt i kylen...likaså lingon och lingonsylt och inte är jag det minsta rädd för att få i mig farliga gifter. Finns de så finns de Tyvärr så tror jag att såna här "larmrapporter" kommer när det börjar råda nyhetstorka på sensationsfronten
Jag använder natriumbensoat i min sylt för att jag bara har en yttepytte frys... har inte plats helt enkelt...
Men jag tror inte man kan vara rädd för allt... då kan man inte äta någonting snart.. bara man äter saker "normat" med måtta så är det nog ingen större fara tror jag.
*Felix matte*
19-03-2006, 23:30
Hur många funderar alls på vad man stoppar i mun när man äter godis? Inte alls många tror jag  och ändå så innehåller godisarna nästan enbart konstgjorda ämnen... smakämnen, emulgeringsmedel, E-siffror hit o dit och så alla färgämnen... en del till o me förbjudna men som man kringgår på något vis. Svenska folk... Ät sylt men skippa godis!
CITAT (Felix matte @ 19-03-2006, 23:12) Kanske är det så, men det här är stora saker, när larmet gick om läskeblasket för några veckor sedan så nämndes...Perrier tror jag, som för 10-15 år sen drog tillbaks ett antal miljoner liter smaksatt mineralvatten som hade för höga halter av bensen. Om det visar sig att exempelvis kolsyrade apelsindrycker, fruktsodor, etc, har samma problem, då är det ju bara rimligt att livsmedelsverket undersöker även sylter och safter. Sen kanske de kommer fram till att det hela kanske inte är så farligt ändå, lite gifter i maten kanske man får tåla, men jag tycker det är bra att det undersöks iaf:)
*Felix matte*
19-03-2006, 23:41
Visst är det bra att det undersöks... men samtidigt tycker jag att de blåser storm i vattenglas. Finns ju hundra ggr värre saker att ta upp men så väljer man det som förväntas engagera läsarna mest.
Blomstertanten
20-03-2006, 09:24
Jag tycker ju att det är ännu allvarligare när bensene finns i dricksvattnet !! Saft o sylt kan man ju undvika eller åtminstonde inte stoppa i sig varje dag, men vatten är ju värre. Det kan man ju inte vara utan !!!! Där jag bor har det i ganska många år funnits bensen i vattnet, visserligen är det nu precis under gränsvärdet , men vilken skada har det hunnit gjort under många år ? Jag hoppas verkligen att de får ordning på reningen nu när de bygger om vattenverket här !!!
Biggan_
20-03-2006, 10:56
Det varierar vecka för vecka vad som är farligt och vad som är nyttigt. Äter man varierat och inte överdriver intaget av något födoämne så lever man nog ett någorlunda långt liv.
Använder inte natriumbensoat, det finns ju frys.
CITAT (Birgitta P @ 20-03-2006, 10:56) Det varierar vecka för vecka vad som är farligt och vad som är nyttigt. Äter man varierat och inte överdriver intaget av något födoämne så lever man nog ett någorlunda långt liv. Ja, fast själv undrar jag ofta varför exempelvis allergier och andra immunproblem bara blir vanligare och vanligare. "Arv" kan det förmodligen inte handla om, genetik förändras inte mycket på kort tid, snarare måste det handla om miljön. Så, vad är det som gör oss mer allergiska? Luftföroreningar? Gifter i mat? Gifter i kläder? För steril innemiljö? Håller med om att det säkert inte går att äta helt giftfritt, men när det gäller mattillsatser så är dessa ju enklare att undvika än, tja, luftföroreningar.
Biggan_
20-03-2006, 14:13
CITAT (Pirum @ 20-03-2006, 14:02) CITAT (Birgitta P @ 20-03-2006, 10:56) Det varierar vecka för vecka vad som är farligt och vad som är nyttigt. Äter man varierat och inte överdriver intaget av något födoämne så lever man nog ett någorlunda långt liv. Ja, fast själv undrar jag ofta varför exempelvis allergier och andra immunproblem bara blir vanligare och vanligare. "Arv" kan det förmodligen inte handla om, genetik förändras inte mycket på kort tid, snarare måste det handla om miljön. Så, vad är det som gör oss mer allergiska? Luftföroreningar? Gifter i mat? Gifter i kläder? För steril innemiljö? Håller med om att det säkert inte går att äta helt giftfritt, men när det gäller mattillsatser så är dessa ju enklare att undvika än, tja, luftföroreningar. Men det är ju tillsatser nästan i allt, och hur skall man kunna hålla reda på vilket som är skadligt och vad som är nyttigt? Sen kan man inte veta vad för gifter det är i grönsaker, fisk eller kött i heller. Även om man köper kravmärkt eller odlar själv, så kan man inte vara helt säker.
andersen
20-03-2006, 15:35
CITAT (Birgitta P @ 20-03-2006, 10:56) Det varierar vecka för vecka vad som är farligt och vad som är nyttigt. Äter man varierat och inte överdriver intaget av något födoämne så lever man nog ett någorlunda långt liv. Nää det gör det inte, man har väll vetat i alla tider att konserveringsmedel är giftigt, Tycker det är bra att det är fokus på sådana saker. Ett annat ämne som man skall passa sig för är asparatan och andra socker ersättningar det är rena rama giftet, och det som är otäckt med det är att man börjar att använda det bara på grund av att det är billigt, det är mera koncentrerat och därmed blir det billigare en vanligt socker, så läs på flaskan när ni köper saft, lämna saften kvar på hyllan om ni inte är sockersjuka och det ej är riktigt socker i saften.
Ljusalfheim
20-03-2006, 15:57
CITAT (andersen @ 20-03-2006, 15:35) Ett annat ämne som man skall passa sig för är asparatan och andra socker ersättningar det är rena rama giftet, och det som är otäckt med det är att man börjar att använda det bara på grund av att det är billigt, det är mera koncentrerat och därmed blir det billigare en vanligt socker, så läs på flaskan när ni köper saft, lämna saften kvar på hyllan om ni inte är sockersjuka och det ej är riktigt socker i saften. Med vilka belägg kan du påstå att aspartam är rena rama giftet? Vad jag vet så är det bara någon procent av befolkningen som inte tål aspartam iom att det kan omvandlas till fenylalanin.
andersen
20-03-2006, 16:10
CITAT (Ljusalfheim @ 20-03-2006, 15:57) CITAT (andersen @ 20-03-2006, 15:35) Ett annat ämne som man skall passa sig för är asparatan och andra socker ersättningar det är rena rama giftet, och det som är otäckt med det är att man börjar att använda det bara på grund av att det är billigt, det är mera koncentrerat och därmed blir det billigare en vanligt socker, så läs på flaskan när ni köper saft, lämna saften kvar på hyllan om ni inte är sockersjuka och det ej är riktigt socker i saften.
Med vilka belägg kan du påstå att aspartam är rena rama giftet? Vad jag vet så är det bara någon procent av befolkningen som inte tål aspartam iom att det kan omvandlas till fenylalanin. Gör en sökning på Google så är det inte svårt att hitta länkar om det, annars så kan du läsa här sötningsmedel.
Klematis
20-03-2006, 16:14
Jag undviker oxå konstgjorda sötningsmedel. Bättre att dricka mindre saft och dricka istället. Är inte aspartan cancerframkallande? det har jag för mig.
Hur som helst är det vansinnigt äckligt. Testas de som inte tål fenylalanin etc vid födseln? Kanske är man själv överkänslig utan att veta om det. Nä, fy för konstgjorda saker som inte behöves. (Jag är dock medveten om att "behövs" och "vill ha" kan variera mellan olika personer) Mitt senaste hatobjekt är sukralos. Fick det av misstag i en Yoggi för ett tag sedan, jag fattade inte att den där texten på framsidan, "utan tillsatt socker" (eller vad det stod) egentligen borde varit "med tillsatt fusksocker". Efter att ha suttit med en mugg med yoghurt i 30 minuter, utan att ha druckit upp den, så befarade jag att den fadda eftersmaken berodde på något fel. Kollade förpackningen, och jodå, konstgjort socker var tillsatt. (Normalt sett dricker jag upp en mugg yoghurt på få minuter, om inte sekunder...  Har sett att Felix har tillsatt sukralos i tomatketchupen (inte i deras vanliga dock). Om man tycker att kolhydraterna från vanlig ketchup är ett problem när man käkar makaroner eller pommes frites så undrar jag om det inte vore lika bra att skippa ketchupen helt.
andersen
20-03-2006, 16:24
CITAT (Klematis @ 20-03-2006, 16:14) Jag undviker oxå konstgjorda sötningsmedel. Bättre att dricka mindre saft och dricka istället. Är inte aspartan cancerframkallande? det har jag för mig. Ja det är det. Sedan så finns det en annan koppling det är samma företag som "håll i dej gossen ruda" gör asparatam och round up, och giften orange agent som spreds under Vietnamn kriget företaget heter Monsanto.
CITAT (Pirum @ 20-03-2006, 16:23) ) Mitt senaste hatobjekt är sukralos. Fick det av misstag i en Yoggi för ett tag sedan, jag fattade inte att den där texten på framsidan, "utan tillsatt socker" (eller vad det stod) egentligen borde varit "med tillsatt fusksocker". Efter att ha suttit med en mugg med yoghurt i 30 minuter, utan att ha druckit upp den, så befarade jag att den fadda eftersmaken berodde på något fel. Kollade förpackningen, och jodå, konstgjort socker var tillsatt. (Normalt sett dricker jag upp en mugg yoghurt på få minuter, om inte sekunder...  det värsta är ju att den smakar ännu vidrigare än aspartanen jag trillade dit på den också...fick hälla ut den, så vidrig var den
Inte för att jag dricker aspartamsötad läsk (undviker alla lightprodukter som pesten) men en 330 ml burk läsk sötad med aspartam ger ca 20 mg metanol, medan en lika stor volym fruktsaft ger 40 mg metanol och en dryck med alkohol vid samma volym ger ca 60-100 mg metanol. Mängden fenylalanin är ca 100 mg i en burk dietläsk, jämfört med 300 mg i ett ägg, 500 mg i ett glas mjölk och 900 mg i en stor hamburgare. Mängden intagen fenylalanin eller metanol genom konsumtionen av aspartam är alltså minimal, jämfört med mängden fenylalanin eller metanol som man får i sig vid intag av annan föda. Kliniska studier har inte kunnat påvisa några toxiska effekter och inte heller någon ökning i plasmakoncentrationer av metanol, myrsyra eller fenylalanin vid ett dagligt intag av 50 mg/kg aspartam (lika med 17 burkar dietläsk dagligen för en vuxen som väger 70 kg) (1,2). Aspartam.seSen har vi ju livsmedelverkets trätråkiga text om cancer: "Resultat från djurförsök tyder på att aspartam inte heller är cancerframkallande. Sammantaget har man utfört tre carcinogenicitetsstudier på råtta. I samtliga studier handlar det om s k livslång exponering (två år för råtta) och med doser upp till 8 g aspartam/kg kroppsvikt och dag. Denna dos, omräknat till en vuxen människa, motsvarar cirka 2 400 burkar aspartamsötad läsk varje dag under en livstid. Utvärderingen av JECFA 1981 baserades på en tidig studie utförd på råtta (2). Slutsatsen blev att det inte fanns några fynd som talade för att aspartam skulle ha en cancerframkallande effekt. Efter denna studie har ytterligare två studier utförts och resultatet av dessa överensstämmer med den tidigare studien. Överlevnaden i kontrollgruppen var jämförbar med den i gruppen som fick aspartam. Det fanns inget dos-responssamband när det gäller tumörincidens. Faktum är att tumörincidensen var så låg som 2,8 procent i den aspartambehandlade gruppen, vilket är den spontanincidens man kan förvänta sig hos två år gamla råttor." SLVFast jag håller mig till sån't med riktigt socker ändå.
andersen
20-03-2006, 16:41
CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 16:32) Inte för att jag dricker aspartamsötad läsk (undviker alla lightprodukter som pesten) men en 330 ml burk läsk sötad med aspartam ger ca 20 mg metanol, medan en lika stor volym fruktsaft ger 40 mg metanol och en dryck med alkohol vid samma volym ger ca 60-100 mg metanol. Mängden fenylalanin är ca 100 mg i en burk dietläsk, jämfört med 300 mg i ett ägg, 500 mg i ett glas mjölk och 900 mg i en stor hamburgare. Mängden intagen fenylalanin eller metanol genom konsumtionen av aspartam är alltså minimal, jämfört med mängden fenylalanin eller metanol som man får i sig vid intag av annan föda. Kliniska studier har inte kunnat påvisa några toxiska effekter och inte heller någon ökning i plasmakoncentrationer av metanol, myrsyra eller fenylalanin vid ett dagligt intag av 50 mg/kg aspartam (lika med 17 burkar dietläsk dagligen för en vuxen som väger 70 kg) (1,2). Aspartam.seSen har vi ju livsmedelverkets trätråkiga text om cancer: "Resultat från djurförsök tyder på att aspartam inte heller är cancerframkallande. Sammantaget har man utfört tre carcinogenicitetsstudier på råtta. I samtliga studier handlar det om s k livslång exponering (två år för råtta) och med doser upp till 8 g aspartam/kg kroppsvikt och dag. Denna dos, omräknat till en vuxen människa, motsvarar cirka 2 400 burkar aspartamsötad läsk varje dag under en livstid. Utvärderingen av JECFA 1981 baserades på en tidig studie utförd på råtta (2). Slutsatsen blev att det inte fanns några fynd som talade för att aspartam skulle ha en cancerframkallande effekt. Efter denna studie har ytterligare två studier utförts och resultatet av dessa överensstämmer med den tidigare studien. Överlevnaden i kontrollgruppen var jämförbar med den i gruppen som fick aspartam. Det fanns inget dos-responssamband när det gäller tumörincidens. Faktum är att tumörincidensen var så låg som 2,8 procent i den aspartambehandlade gruppen, vilket är den spontanincidens man kan förvänta sig hos två år gamla råttor." SLVFast jag håller mig till sån't med riktigt socker ändå.  Man får inte glömma bort vilket företag som började med Asparatam, det var Coca cola som började med det i sin dietcola, nu är coka cola ett stort företag dom omsätter förmodligen mer en vad hela Sverige omsätter, därför så har Svenska livsmedelsverket inget att säja till om i den här frågan... kort sakt så är det så här ska Sverige sälja några JAS plan i Världen så är det bara att godkänna Asparatam.
CITAT (andersen @ 20-03-2006, 16:24) CITAT (Klematis @ 20-03-2006, 16:14) Jag undviker oxå konstgjorda sötningsmedel. Bättre att dricka mindre saft och dricka istället. Är inte aspartan cancerframkallande? det har jag för mig. Ja det är det. Sedan så finns det en annan koppling det är samma företag som "håll i dej gossen ruda" gör asparatam och round up, och giften orange agent som spreds under Vietnamn kriget företaget heter Monsanto. G.D. Searle, som påträffade aspartam, köptes upp av Monsanto 1985. Aspartam såldes via The NutraSweet Company, under namnet NutraSweet. Under 1992 gick deras patent gick ut, så idag finns flera andra företag som tillverkar aspartam. Monsanto äger inte längre The NutraSweet Company, så de gör inga inkomster på aspartam längre. Det finns inga kliniska studier som bevisar att aspartam ÄR cancerframkallande. Det finns gott om andra skäl att undvika aspartam, men att det skulle vara giftigt verkar överdrivet. Aspartam är ett av de hårtast kollade kemiska tillsatserna till mat vi har, med tanke på hur folk "larmat" sedan 1965.
andersen
20-03-2006, 16:54
Det finns många orsaker till att man inte skall köpa produkter med asparatam, en orsak kan ju vara att det är förbjudet att ha ämnet i barnmat i Sverige.. och då kan man ju ställa sig fråga varför då? Titta här.. asparatam i barn mat
andersen
20-03-2006, 17:02
Gossen ruda, jag ber om ursäkt för "sidospåret" det var ju om natriumbensoat tråden skulle handla om.
CITAT (andersen @ 20-03-2006, 16:54) Det finns många orsaker till att man inte skall köpa produkter med asparatam, en orsak kan ju vara att det är förbjudet att ha ämnet i barnmat i Sverige.. och då kan man ju ställa sig fråga varför då? Titta här.. asparatam i barn mat Jag letade verkligen efter någon officiell site som kunde backa upp ditt påstående, men jag hittade inget. När det gäller aspartam så har det aldrig varit förbjudet i Sveige. Jag tror att de blandar ihop det med cyklamat som har varit förbjudet i 30 år men som åter igen är godkänt som sötningsmedel. Aspartam ger en effekt på blodsockret. Kroppen luras att tro att den fått socker och producerar därför insulin, som gör att blodsockret sjunker. Därför undviker jag lightprodukter: jag blir så otroligt sötsugen, och det var ju inte meningen
Ljusalfheim
20-03-2006, 18:15
Jag läste biokemi som en delkurs av cellbiologi innan jul och då blev det vid ett tillfälle aktuellt att prata om aspartam. Föreläsaren kunde inte tänka sig att aspartam kunde vara farligt på något sätt och vis. Han berättade dessutom om en forskarkollega som syntetiserade eget aspartam för personligt bruk.
Gossen Ruda
20-03-2006, 20:32
För att nu byta spår till ursprungsämnet så fryser jag inte mina saftflaskor för dom håller så dåligt då.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2006, 20:32) För att nu byta spår till ursprungsämnet så fryser jag inte mina saftflaskor för dom håller så dåligt då.  Atamon är väl en ersättning till natriumbensoat? Är det också farligt?
CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 20:37) CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2006, 20:32) För att nu byta spår till ursprungsämnet så fryser jag inte mina saftflaskor för dom håller så dåligt då. :lol: Atamon är väl en ersättning till natriumbensoat? Är det också farligt?  Från utmärkta Shenet : http://www.shenet.se/ravaror/natriumbensoat.html"Rent natriumbensoat finns att köpa men vanligt är att det ingår i syltkonserveringsmedel. Följande blandningar som kan användas utan tillsats av socker innehåller: • Atamonpulver: natriumbensoat, bensoesyra, socker. Kan ersätta natriumbensoat. • Flytande Atamon: natriumbensoat, mjölksyra, sockerkulör, aromämne. Ungefär dubbla mängden kan ersätta natriumbensoat. • Röd Melatin: natriumbensoat, karragen, kaliumsorbat. "
CITAT (Pirum @ 20-03-2006, 20:47) CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 20:37) CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2006, 20:32) För att nu byta spår till ursprungsämnet så fryser jag inte mina saftflaskor för dom håller så dåligt då.  Atamon är väl en ersättning till natriumbensoat? Är det också farligt?  Från utmärkta Shenet : http://www.shenet.se/ravaror/natriumbensoat.html"Rent natriumbensoat finns att köpa men vanligt är att det ingår i syltkonserveringsmedel. Följande blandningar som kan användas utan tillsats av socker innehåller: • Atamonpulver: natriumbensoat, bensoesyra, socker. Kan ersätta natriumbensoat. • Flytande Atamon: natriumbensoat, mjölksyra, sockerkulör, aromämne. Ungefär dubbla mängden kan ersätta natriumbensoat. • Röd Melatin: natriumbensoat, karragen, kaliumsorbat. " Hoppla, där ser man. Bra sida f ö  "Det har visat sig att natriumbensoat och askorbinsyra kan reagera med varandra och bilda det mycket cancerogena ämnet bensen." Nu blir jag fundersam. Vågar man äta hemmagjort äppelmos längre? Läskigt, om det är sant.  Edit: Och det var exakt det som topicen handlade om
CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 20:53) Nu blir jag fundersam. Vågar man äta hemmagjort äppelmos längre? Läskigt, om det är sant. :unsure:
Edit: Och det var exakt det som topicen handlade om :D
andersen
21-03-2006, 15:35
CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 20:53) CITAT (Pirum @ 20-03-2006, 20:47) CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 20:37) CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2006, 20:32) För att nu byta spår till ursprungsämnet så fryser jag inte mina saftflaskor för dom håller så dåligt då.  Atamon är väl en ersättning till natriumbensoat? Är det också farligt?  Från utmärkta Shenet : http://www.shenet.se/ravaror/natriumbensoat.html"Rent natriumbensoat finns att köpa men vanligt är att det ingår i syltkonserveringsmedel. Följande blandningar som kan användas utan tillsats av socker innehåller: • Atamonpulver: natriumbensoat, bensoesyra, socker. Kan ersätta natriumbensoat. • Flytande Atamon: natriumbensoat, mjölksyra, sockerkulör, aromämne. Ungefär dubbla mängden kan ersätta natriumbensoat. • Röd Melatin: natriumbensoat, karragen, kaliumsorbat. " Hoppla, där ser man. Bra sida f ö  "Det har visat sig att natriumbensoat och askorbinsyra kan reagera med varandra och bilda det mycket cancerogena ämnet bensen." Nu blir jag fundersam. Vågar man äta hemmagjort äppelmos längre? Läskigt, om det är sant.  Edit: Och det var exakt det som topicen handlade om  Klart att du skall våga äta äppelmos. Här är ett tips ifrån mej, hur du skall göra, koka äppelmos som vanligt häll på varma burkar men inte ända upp utan där fyller du på med lingonsylt på med lock, lingonsylt innerhåller naturligt konserveringsämne därför håller äppelmoset sig.
CITAT (andersen @ 21-03-2006, 15:35) CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 20:53) CITAT (Pirum @ 20-03-2006, 20:47) CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 20:37) CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2006, 20:32) För att nu byta spår till ursprungsämnet så fryser jag inte mina saftflaskor för dom håller så dåligt då.  Atamon är väl en ersättning till natriumbensoat? Är det också farligt?  Från utmärkta Shenet : http://www.shenet.se/ravaror/natriumbensoat.html"Rent natriumbensoat finns att köpa men vanligt är att det ingår i syltkonserveringsmedel. Följande blandningar som kan användas utan tillsats av socker innehåller: • Atamonpulver: natriumbensoat, bensoesyra, socker. Kan ersätta natriumbensoat. • Flytande Atamon: natriumbensoat, mjölksyra, sockerkulör, aromämne. Ungefär dubbla mängden kan ersätta natriumbensoat. • Röd Melatin: natriumbensoat, karragen, kaliumsorbat. " Hoppla, där ser man. Bra sida f ö  "Det har visat sig att natriumbensoat och askorbinsyra kan reagera med varandra och bilda det mycket cancerogena ämnet bensen." Nu blir jag fundersam. Vågar man äta hemmagjort äppelmos längre? Läskigt, om det är sant.  Edit: Och det var exakt det som topicen handlade om  Klart att du skall våga äta äppelmos. Här är ett tips ifrån mej, hur du skall göra, koka äppelmos som vanligt häll på varma burkar men inte ända upp utan där fyller du på med lingonsylt på med lock, lingonsylt innerhåller naturligt konserveringsämne därför håller äppelmoset sig. Men den jag gjorde i höstas är ju proppad med atamon och askorbinsyra, dvs potentiellt livsfarlig
andersen
21-03-2006, 15:54
Ja jag skulle inte äta den. Jag vet att man inte skall fråga om en dams ålder, men jag tror att det är en generations fråga, dvs vad man har lärt sig hemma ifrån, det här med lingonsylten fick jag lära mej och har alltid gjort så.
CITAT (andersen @ 21-03-2006, 15:54) Ja jag skulle inte äta den. Jag vet att man inte skall fråga om en dams ålder, men jag tror att det är en generations fråga, dvs vad man har lärt sig hemma ifrån, det här med lingonsylten fick jag lära mej och har alltid gjort så. Tja, jag härmar bara farmor (som alltid använt atamon) Fast jag blir ju ordentligt skeptisk till äppelmoset, det ska jag ju erkänna, när man vet att det SKULEL kunna vara giftigt. Det förtar liksom det goda i hemlagat, så jag tror jag diskar ur brukarna och köper mos tills det blir ny säsong. Varför chansa?
Anki på Öland
21-03-2006, 17:07
CITAT (LadyG @ 21-03-2006, 16:00) Fast jag blir ju ordentligt skeptisk till äppelmoset, det ska jag ju erkänna, när man vet att det SKULEL kunna vara giftigt. Det förtar liksom det goda i hemlagat, så jag tror jag diskar ur brukarna och köper mos tills det blir ny säsong. Varför chansa? Och du tror inte köpemoset har någontin som kan vara giftigt i sig....?? Anki
Inga från Närke
21-03-2006, 17:38
En fråga: Använder ni konserveringsmedlet för att det ska hålla sig längre eller varför? Hur många år ska ni ha det stå och hur förvarar ni det?
Jag har aldrig haft i något konserveringsmedel på den tiden jag gjorde saft, sylt. gele eller äppelmos. Bara vanligt socker. Även det lilla jag gör idag så har jag det inte t.ex. i gele som är det jag gör. Bär lägger jag i frysen i lagom stora förpackningar med lite socker, så man kan tina upp och äta som efterrätt och det blir slut på en gång. När jag höll på med allt detta så hällde jag upp sylt,gele och äppelmoset på rena glasburkar så fullt det går, sedan parafinerade jag dem och på med ett tätslutande lock. Förvaringen var i kylskåpet en del och sedan i en sval källare och nog höll det tills nästa säsong började. Färdigkokt saft kan man förvara i frysen i plastflaskor som inte är fyllda helt upp eftersom de sväller vid frysning, annars kan men ha bären i frysen och koka den mängd man vill ha som räcker någon månad och förvara det i kylskåpet. Jag kanske är lite annorlunda men jag har aldrig förstått mig på detta med att använda tillsatser mer än socker.
Gossen Ruda
21-03-2006, 21:33
CITAT (andersen @ 21-03-2006, 15:35) Klart att du skall våga äta äppelmos. Här är ett tips ifrån mej, hur du skall göra, koka äppelmos som vanligt häll på varma burkar men inte ända upp utan där fyller du på med lingonsylt på med lock, lingonsylt innerhåller naturligt konserveringsämne därför håller äppelmoset sig. Det är bara det Andersen att lingon innehåller både natriumbensoat och c-vitamin vilket är vad man upptäckt kan vara olämpligt. Det är därför det håller sig.
CITAT (Inga från Närke @ 21-03-2006, 17:38) En fråga: Använder ni konserveringsmedlet för att det ska hålla sig längre eller varför? Hur många år ska ni ha det stå och hur förvarar ni det?
Jag har aldrig haft i något konserveringsmedel på den tiden jag gjorde saft, sylt. gele eller äppelmos. Bara vanligt socker. Även det lilla jag gör idag så har jag det inte t.ex. i gele som är det jag gör. Bär lägger jag i frysen i lagom stora förpackningar med lite socker, så man kan tina upp och äta som efterrätt och det blir slut på en gång. När jag höll på med allt detta så hällde jag upp sylt,gele och äppelmoset på rena glasburkar så fullt det går, sedan parafinerade jag dem och på med ett tätslutande lock. Förvaringen var i kylskåpet en del och sedan i en sval källare och nog höll det tills nästa säsong började. Färdigkokt saft kan man förvara i frysen i plastflaskor som inte är fyllda helt upp eftersom de sväller vid frysning, annars kan men ha bären i frysen och koka den mängd man vill ha som räcker någon månad och förvara det i kylskåpet. Jag kanske är lite annorlunda men jag har aldrig förstått mig på detta med att använda tillsatser mer än socker. Bor i lägenhet (ergo ingen jordkällare eller sval källare under huset) och den frys jag har rymmer inte mer än den redan har. Det är den där delade modellen där överdelen är kyl och nederdelen är frys. Inte mycket plats där mao, däremot är köket utrustat med ett rejält stort skafferi. DÄR förvarar jag sylt, saft, marmelad och annat bär-jox - men då måste det konserveras först. Du tror inte jag skulle fryst in mer bär om jag kunnat? Men alla rabarber, slånbär, körsbär, hallon, jordgubbar, vinbär i alla dess former och så vidare... Nej, jag har inte det utrymmet. Det behöver jag till annat också, som mat t ex. En annan detalj i sammanhanget är att vi i vår familj gör av med väldigt lite sylt, marmelad osv så det måste hålla sig ett år, om det går. Ändå brukar jag få kasta sånt som jäst eller möglat (oftast det som stått längst in)  Dessutom måste man ju tillsätta så hysteriska mängder socker för att det ska skydda mot mögel. Läste att man, för att sylten ska bli hållbar, måste tillsätta minst 500 gram socker per kilo bär. Minskar man mängden socker måste man tillsätta konserveringsmedel, eller frysa sylten. Därför gör jag som jag gör, och tillsätter atamon. Det står sig inte särskilt bra där jag kan lagra produkterna, och jag har inte plats någon annanstans. Frågan är ju om man törs äta något av det längre...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|