catlady
Är det någon där ute som har tips på ett litet träd med vacker och tät krona som brer ut sig, som trivs i stor kruka på oskyddad balkong i söderläge i zon 1 (Malmö)? Vi flyttar till lägenhet med 2x1 m balkong om tre veckor, och jag vill gärna ha ett träd som kan stå i hörnet och inte ta för mycket plats i "sitt-zonen" (upp till 1,4 m höjd) men som över det vill sträcka ut sin krona. Jag tycker mycket om magnolia- och körsbärsträd, men vet inte om de fungerar så bra i kruka? Får de tätt lövverk efter blomningen?
Tack på förhand!
Katarina
MariaS
Varför inte ett olivträd? De gillar dessutom en frostknäpp på vintern för att sätta blom.

MariaS
Alexander-VG-zon3
oliv funkar på friland i zon ett . så det bårde funka bra på din balkond oliver överlever ner till -12c även kan du har olika palmer som dadelpalm,kanraei palm,väderkvarns palm,dvärgpalm m.m kanarei palm å dadlen klara ner till -5c -9c och väderkvarns palm å dvärgpalm kan man ha som friland med skydd så dom bårde med funka på balkon , sen även dom flesta medelhavs växter utom citrus klara sig upp till -10c . så myrten,rosmarin,lager,oliv, m.m även druvor och humle men humle växer fårt . kolla runt på denna sida där hittar du fler arter som klara zon 1 http://www.drakenius.se/ allt som klara upp till -5c hadde jag provat har du en temp på balkongen så vet du om du behöver skydda nåt
Carex
även om flaxss har väldigt mycket erfarenhet, förmodligen mer än jag har, ställer jag mig ändå tvivlande till att oliv skulle klara sig i ett sådant läge. Om du vill ha ett träd som du säger får du köpa ett stort olivträd som kommer kosta många sköna slantar, och det vore tråkigt om det frös bort. Man KAN övervintra oliv inomhus på vintern även om det inte är optimalt. Däremot tycker de som föregående talare sagt om en liten frostknäpp för att sätta blommor.
Alexander-VG-zon3
japp det är iinte bra att pressa växter heller till max som jag gör för jag har ju dom ute tills det verklogen är på överlevnads gräns men bler det för kallt typ vi säger runt -5c i balkongen så skydda det eller ta in det som carex sa wub.gif wub.gif
Hum
Ja den här olivdiskussionen tycks komma om och om igen smile.gif

Nu har jag skaffat den oliv som diskuterats på "växter till söderbalkong" tråden, en liten på ca. 15 cm (hittade inget större + rädd att sätta ner pengar om den inte klarar sig). Först vande jag den till utetemperaturen småningom, först några timmar om dan, sedan lämnade jag ut den över dagen då jag for på jobb, och nu har den stått ute 24h i över en vecka. Nattemperaturen på balkongen går fortfarande ner till -5 och även kallare ibland, men oliven verkar klara sig bra, inte ett endaste blad har den fällt ännu. Men knackar i trä förstås, ännu kan det gå på tok wink.gif

Som en tanke kring catlady´s fråga: hur tror ni Himalayanska trädsorter klarar sig i nordisk balkongodling, typ himalayanska Seder- eller Tallarter?

-jb-
Alexander-VG-zon3
man bårde skapa enn ny tråd om som alla folk vet hur mycket olivträd klarar jag vet det å vet även hur många andra medelhavs växter klara sig . bara det inte går under -10c så klara sig dom flesta medelhavs växter sig utom fikon,å citrus sen under -10c bler det på en överlevnads grad där vääxten kämmpar för sitt liv men vid 10c -10c så bler det en sovnivå och en extremsov nivå wub.gif wub.gif
catlady
Oj, det låter som att det är populärt med olivträd!
Tack för alla tips, men jag är en total nybörjare och hade därför inte tänkt göra det så svårt för mig med träd som måste flyttas in och ut, ha skydd och grejer - utan jag hade nog tänkt köpa något som växer i Sverige naturligt och som har större chans att klara sig.
Jag frågade Sylvia om hon trodde på syrén, magnolia eller körsbär (är mycket förtjust i blommande träd) och hon gav mig bra tips! smile.gif
Alexander-VG-zon3
det är nog popuiilärt med medelhavs växter tror jag wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon