Alexander-VG-zon3
19-03-2006, 21:21
hej hej
mitt liv är trsligt nu typ det är typ trasligt tills max
så jag behöver hjälp
hadde tänk hoppa av hotel och *resturang linjen* på gymnasiet ocg köra dom sista åren där på IV å jobba upp poäng till en handelsträdgårds utbilning .
men pappa om han ska skiva på bytet så måste han veta typ hhur det är å om man får jobb .
pappa säger så här att jag lever i en fantasi värld där jag tror trädgårdsjobb är glamuröst men så tror jag inte . men pappa tror att jag tror så .
så nu till min hjälp
om jag går Iv sen får poäng till handelsträdgårdsutbilning
1.vad lär jag mig
2.hur får jag jobb
3.vilka jobb får man
jag vill inte jobba i växthus med säsångsblommor å sticklingar utan försälning av väter både ute å inne
bor i skåne
så snälla hjälp mig
Hej Flaxss!
Jag tycker det låter som om du skulle behöva prata med en studievägledare innan du bestämmer dig för att hoppa av.
På AMS webbsida kan du söka information om olika yrken, t ex
FLORISTMin syster jobbar på en stor blomsteraffär, där de säljer både inneväxter och uteväxter. Hon tycker att det är ett fysiskt tungt arbete, och stressigt under storhelger framför allt. Men självklart även ett kreativt arbete!
Alexander-VG-zon3
19-03-2006, 22:12
allt på skolan med syo är fixat det är bara andra läraer å yrkes lärae å hemma som kladdar
Alexander-VG-zon3
19-03-2006, 22:13
CITAT (Castea @ 19-03-2006, 22:11)
På AMS webbsida kan du söka information om olika yrken, t ex
FLORISTMin syster jobbar på en stor blomsteraffär, där de säljer både inneväxter och uteväxter. Hon tycker att det är ett fysiskt tungt arbete, och stressigt under storhelger framför allt. Men självklart även ett kreativt arbete!

japp det vet jag att det är .men det är ju bara mer roligt . å även så med syo å så är allt fixat utbilnigen vet jag var den finns . men pappa å mamma å det är ju svårt
myskmadra
19-03-2006, 22:33
Hej flaxss!
Kanske går det att ordna ett möte där du och dina föräldrar kan prata igenom med syokonsulenten ordentligt? Det är viktigt är väga för- och nackdelar mot varandra när man tar beslut.
Jag tycker att du verkar vara en modig ung person som vågar byta
väg när den du är inne på inte fungerar!
Har du kollat upp möjligheterna att kanske finna ett sommarjobb/ eller praktikplats i sommar inom trädgård eller odling?
Lycka till!
Hälsn. Myskmadra
Inga från Närke
19-03-2006, 22:54
Innan du bestämmer dig helt följ myskmadra råd och prova på som sommarjobb om du kan hitta ett. Det är synd att du hoppar av en utbildning och börjar på en ny mitt i, men givetvis skall du tillsammans med dina föräldrar göra det som är bäst för dig.
Ingen annan kan råda dig utan det är ditt val och ditt liv. Men tänk några gånger innan du hoppar av den utbildningen du håller på med. All utbildning även de tråkiga är av nytta i livet och du är ung och kan fortsätta på det du brinner för lite senare.
*Felix matte*
19-03-2006, 22:56
Håller tummar och önskar dig flaxss Lycka till!
AndreasBlomquist
19-03-2006, 23:08
Håller med de andra. Gå klart den utbildningen du kör just nu. Då får du ju en yrkesutbildning inom hotell- & restaurang samtidigt som du får grundläggande behörighet för att söka trädgårdsutbildningar på högskolenivå eller KY-utbildningar.
Att prova på att jobba på en handelsträdgård eller liknande är nog också bra tror jag.
ingrid fuxwall
19-03-2006, 23:08
Hoppas allt löser sig!
Att fortsätta en utbildning man inte vill -det bäddar för problem.
ingrid
Sunesetter
20-03-2006, 00:59
Flaxxs!!
Som jag förstått så bor du i Kristianstad, jag tycker precis som Kerstin att du inte ska hoppa av utbildningen utan byta till Naturbruksgymnasium. Jag gick HR och gick aldrig färdigt det utan började jobba istället.
För mig har det inneburit en massa slit på komvux för att läsa in de som fattades för att komma in på Chalmers. Jag har ingen form av dyslexi och är så lyckligt lottat att jag har lätt att lära mig saker. Jag har jobbat massor med år innan jag gjorde detta sista ryck med högskola och tro mig jag ångrade som f-n att jag inte hade slutbetyg. Allt blir väldigt mycket jobbigare att ordna sedan.
Jag gick själv på internatskola i Ryssby som för övrigt har Naturbruksgymnasium också. En mycket trevlig miljö som jag varmt kan rekommendera!
Tyvärr så är samhället väldigt hårt idag även om man sköter sitt jobb och sliter som få så är det väldigt svårt att få en anställning om man inte har gymnasiekompetens. Jag har alltid levt efter mina egna drömmar och mål och vetat vad jag kan göra bra. En del av oss lyckas med att gå sin egen väg men den tar oftast lite längre tid innan man når fram.
Jag tycker att du ska försöka stå ut och hitta ett gymnasieprogram som ger dig motivation till att lära. Var inte rädd för att ställa krav på kommun och skola! det är deras jobb att ta hand om dig.
Vet inte ifall detta hjälpt dig men ändå...
Lycka till!
myskmadra
21-03-2006, 22:59
Hur går det för dig Flaxss?
undrar Myskmadra
Alexander-VG-zon3
21-03-2006, 23:27
jo jag har bytt till IV ska börja där på månda för jag komemr inte få G på HR kurserna för jag har inte varit där så mycket så syo menade då jag kunde lika gärna byta . så jag bytte till IV å sen ska jag söka till lund
Lotta150
22-03-2006, 06:53
CITAT (flaxss @ 21-03-2006, 23:27)
jo jag har bytt till IV ska börja där på månda för jag komemr inte få G på HR kurserna för jag har inte varit där så mycket så syo menade då jag kunde lika gärna byta . så jag bytte till IV å sen ska jag söka till lund

:wub:
Hoppas det går bra för dig!
Du verkar ju i alla fall ha ett brinnande intresse för växter och det är ju en bra början!
myskmadra
22-03-2006, 14:29
Jag önskar dig verkligen lycka till Flaxss.
Biggan_
22-03-2006, 20:31
Lycka Till flaxss, med din framtid bland blommor och blad!
Alexander-VG-zon3
22-03-2006, 21:58
för att jag inte har varit på skolan var mest för att fly från problem å sånt som jag inte klarde av och det som jag inte klarde av var resturang utbilning .

men i tisdas kväll tog mitt liv en ny vänning pratde ut med mamma om allt sen så fixade sig i skolan med allt så från tisdas kväll har mitt liv blivit bätre .
tusen tack alla för stöd,tips, m.m man känner sig välkkommen å glad poå detta forum många snälla personer finns det
så tusen tack alla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.