Alexander-VG-zon3
hej hej
mitt liv är trsligt nu typ det är typ trasligt tills max
så jag behöver hjälp
hadde tänk hoppa av hotel och *resturang linjen* på gymnasiet ocg köra dom sista åren där på IV å jobba upp poäng till en handelsträdgårds utbilning .
men pappa om han ska skiva på bytet så måste han veta typ hhur det är å om man får jobb .
pappa säger så här att jag lever i en fantasi värld där jag tror trädgårdsjobb är glamuröst men så tror jag inte . men pappa tror att jag tror så .
så nu till min hjälp
om jag går Iv sen får poäng till handelsträdgårdsutbilning
1.vad lär jag mig
2.hur får jag jobb
3.vilka jobb får man
jag vill inte jobba i växthus med säsångsblommor å sticklingar utan försälning av väter både ute å inne
bor i skåne
så snälla hjälp mig
Anki V
Jag kan inte råda dig flaxss... men så här mycket vet jag.

Min yngsta dotter (nu 23 år) är dyslektiker och klarade inte av något "högskoleförberedande" program på gymnasiet så hon gick IV och "fick" inget gymnasiebetyg.

Idag har hon det jättetufft när det gäller arbete. Hon jobbar mycket men det enda som hon kan få är korttidsvikariat på dagis, städbolag och i hemtjänsten.
Hon gör ett jättebra jobb på alla sina arbetsplatser, hon är omtyckt och arbetsvillig men saknar tryggheten som en fast anställning ger.

Så länge hon inte har någon utbildning eller betyg från gymnasiet så är det mer eller mindre "kört" med fast arbete.

/Anki V
Alexander-VG-zon3
oki jag är verkligen helt förrvirad å så trasligt i famil å skola som dte är nu så ja.
men det är ju så att jag är med trögd tänkt så jag lärde mig grundskolan å mellanstadiet i högsatiet .
för jag är alldrig i skolan för att jga inte klarar av HR så bra .
så därför då byta till IV å bygga upp påang å sen gå en utbilning somjag vill .
men det är så mycket å tänka på sen om jag hatr hoppat av HR sen inte klara av växter så har jag inget att falla tillbaka på
kerstin z5-6
Stopp o belägg här!!! -Du ska naturligtvis byta till den gymnasiala utbildning som passar dej smile.gif
Nämligen Naturbrukslinjen -inriktning -TRÄDGÅRD
Har ni ingen SYV hos er som kan upplysa dej om detta -Du ska aldrig hoppa gymnasiet -nästa utbildning får du låna pengar till -men ! så länge du är inskriven i gymnasieskolan så kan du byta linje .Inte till IV ...
Dessa naturbruks skolor är ofta förlagda som Internat -en finns i Nordvik och en annan i Piteå -men jag är övertygad om att det finns även längre söderut
Go for it
Håller tumme
Naturligtvis kan man inte garantera arbete efter utbildning -men så stort som trädgårdsintresset börjar bli så ..jag tror du har goda möjligheter
Dessutom tror jag inte ett ögonblick på att du är trögtänkt ...Du har hoppande bokstäver..men läroböcker finns faktiskt numera på cdskiva med tal ..
Det finns massor av bra hjälpmedel om man lär sig bättre via att lyssna än att läsa
K
smile.gif
Alexander-VG-zon3
blev glad av det kerstin det du skrev wub.gif wub.gif
men det är ju så att jag inte kan byta linje för att jag inte har poäng till det så därför IV för annars hadde jag med tat å byt till lund för där har dom en jätte fin utbilning . wub.gif wub.gif
sen i skolan är allt ornat med syo å så det är pappa å mamma som är problemet å framtiden för jag har nog en svår framtid för mig så jag måste ha et bar jobb med pengar
kerstin z5-6
Det tror jag du kommer att få !

Ok Jag förstår -så tanken är Vad ? Att du ska läsa in gy komp?
Eller få G i ma eng sv först ??På Iv -för att sedan gå trädgårdsutbildningen ?inom gy skolans ram ?
Jag har red mitt förra inlägg lite , men jag säger det igen -tro inte att du är trögtänkt -du behöver läs o skrivhjälpmedel -ungefär som jag behöver glasögon
Lycka till
K

Jag är ju gy lärare så jag tjatar lite .. sorry .. blink.gif smile.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
nej tjat är bra wub.gif wub.gif
så här är *planen*
att byta från HR 2 till IV sen på IV få poäng så att jag kommer in i lund .
wub.gif wub.gif men det är ju det med jobb å sånt å vad man får för jobb som gör att pappa inte vill å så
kerstin z5-6
så här säger skolverket

Inriktning Odling och gröna miljöer

Målet för inriktningen är att eleven skall tillägna sig de grundläggande kunskaper och kompetenser som krävs för yrkesmässigt arbete med odling eller inom anläggning och skötsel av gröna miljöer. Utbildningen skall betona växters betydelse för naturbrukets alla områden och för miljö och hälsa. Ett ekologiskt synsätt med utgångspunkt från biologi och kretsloppstänkande är grundläggande.

Inriktningen är en ingång till såväl produktion av livsmedel och växtmaterial som anläggning och skötsel av tätortens gröna utemiljöer. Eleven skall utveckla estetisk förmåga och stilkänsla samt förmåga att använda relevant teknik för att lösa sina arbetsuppgifter.
Här kan du läsa mer om naturbruksprogrammet
Skolverket

En sak till
Den moderna gy utbildning vi har idag är INTE yrkesförberedande som den var förr -dvs man får inte automatiskt jobb inom hotell o rest, sjukvård eller bilverkstad direkt efter gy skolan -Det är inte som förr en YRKES utbildning ..
Precis som Anki skriver -gäller det mer att få med sig en någorlunda fullständig gymnasiekompetens -Oavsett , vad du sedan ska arbeta med.
Gy skolans alla linjer, även naturbruks är högskoleförberedande .

Det är alltså viktigare att eleverna går på ett program de trivs med/ och går ut gymnasiet -än vilket program
-eftersom alla ger i stort sett samma kompetens-för att söka jobb på allmänna arb marknaden eller läsa vidare eller blir lärling eller gå högskola
Anki V
Vilken tur att Kerstin kom och styrde upp det hela som är på "insidan" av skolan. laugh.gif

Jag är bara en förälder som står på "utsidan" och de råd vi fick av SYV och liknande var inte speciellt bra

flaxss!

Tro aldrig att du är trögtänkt!!!!!!

En av de smartaste människor jag känner "hoppar bokstäverna för". Tyvärr så måste man kämpa enormt hårt för att få det stöd man både behöver och har rätt till för att få det att gå ihop.

Jag läser allt du skriver här på odla och jag ser inga symptom på att du på något sätt skulle vara "tögtänkt"

/Anki
kerstin z5-6
Och VAR är alla specialpedagoger ? Jag känner mej som en ensam dinosaurie:)
Har alla gått i pension ? Eller har de inte hängt med-detta är 2005 ...

En ryggsäck med
'Handdator för alla anteckningar och alla läxor-ej lösa papper , cdspelare för talbok/böcker , ett bra almernacksysten , schema i kreditkortsformat inplastat, delmål skrivna tydliga -" Göra detta för att uppnå betyget G ", osv osv
är väl det mest basala om man har dyslexi eller någon annan inlärningsstil som inte stämmer med övriga flocken ..
men finns det -har alla fått det?
jag tvivlar sad.gif
Anki V
Specialpedagogerna är "bortsparade" sad.gif

Min tjej fick inte ens använda "fickminne" för att spela in katedrala föreläsningar, det var orättvist mot de andra eleverna.

Talböcker fick inte användas eftersom skolan "inte hade råd" och läromedel fick inte betalas av eleverna.

Åtgärdsprogram uprättades på papper men följdes inte

osv.

Anmälan gjordes till skolverket och utfallet blev kritik mot skolan men det saknas sanktionsåtgärder. Skolan gå " fri" genom att lova "bot och bättring".

Det här var inte så många år sedan.

/Anki
kerstin z5-6
Jag vet inte vad jag ska säga -Tog de av eleverna med glasögon dessa på skrivningarna med då ? för att det blev orättvist

suckar tungt ...det finns så mycket fördomar och skitprat rent ut sagt kring detta så man får 300 i blodtryck

Jag tror jag måste så ett par sorter till för att lugna ner mej sad.gif
Vi hejar på dej Flaxss vad du än bestämmer dej för ! smile.gif
*Felix matte*
Specialpedagogerna finns nog mest "på pappret"... Tyvärr sad.gif

Verkar som man tog den lätta vägen och bad föräldrar om hjälp att hitta
någonstans där eleven kunde tillbringa några tim/vecka på
för att han/hon ska få behålla studiebidraget.
Om det sedan var på förälderns jobb så... Jättebra!
Då tog den ju över ansvaret. sad.gif

Mina barn är vuxna men jag ser detta ändå på nära håll
har ju grannar med barn i gymnasieåldern.
Anki V
Precis Kerstin, det var mitt krav som jobbig förälder. laugh.gif

Ta bort alla glasögon, hörapparater, hörslingor, benproteser o.d och kräv att alla barn ska prestera lika.

Nu är tjejen 23 och klarar sig bra genom ett "sjuhellsikes djävlaranamma".
Hon kommer att klara sig bra, men tyvärr utan skolas hjälp och stöd.

Jag vill absolut inte lägga någon skuld på lärarkåren. Jag har träffat fantastiska och engagerade lärare men jag har också träffat lärare som "inte bryr sig" precis som i alla andra yrken.

De skolplaner som upprättas är inte i fas med verkligheten och tillgängliga resurser

Jag hoppas bara att flaxss hittar rätt också.

/Anki
Margaretha
Jag förstår inte riktigt ändå. Om du redan går på HR så måste du ju ha gymnasiebehörighet, och egentligen är det ju behörigheten som man skaffar sig på IV.

Har din SYV kollat upp så att det inte finns någon plats ledig i årets etta i Lund så att du kunde få hoppa över nu. Ibland är det någon som slutar under läsåret. Det kanske kunde vara ett sätt att komma runt poängkraven om du nu har behörighet. Visserligen har de andra eleverna då redan läst vissa kurser som du inte läst, men sådant brukar man kunna ordna i efterhand.

Och be dina föräldrar hjälpa dig att kämpa för att du ska få band på böcker som Kerstin sa. På min skola har vi kostat på extra band till elever som behövt det i språk t.ex. - även om de kostat tusentals kronor.

När du har ett sådant specialintresse och stora kunskaper i ämnet vore det ju väldigt konstigt om det inte skulle gå att hitta en väg för dig att få en utbildning också.

Samtidigt förstår jag din pappa, att han vill att du ska fullfölja en gymnsieutbildning. Det är viktigt att ha ett gymnasiebetyg. Speciallärare finns fortfarande, men de är en bristvara. Det är så otroligt många som behöver hjälp idag. Det blir fler för varje år.

Lycka till! wub.gif
Inga från Närke
Man kan få pengar till hjälpmedel via försäkringsbolaget om man har intyg på att man har läs och språksvårigheter. En arbetskamrat till mig fick det till sin son. Pengar till en bärbar dator. Hon har fått slagits med näbbar och klor men det är inte lätt när de skall spara. Det som nu skulle behövas är diverse programvaror för att underlätta men det verkar var svårt för henne att få skolan till det.
Det har inte heller gjorts något i lågstadiet och nu är det ännu svårare i högstadiet och pojken tycker inte det är roligt att gå i skolan längre.
Tyvärr så tror jag att är man svensk så är det större problem att få hjälp det är min personliga åsikt och sedan förståss var man bor, alla behandlas inte lika i vårt avlånga land trots lagar och förordningar.
Alexander-VG-zon3
har läst i mina båda psotar .
det ända problement om jag går kavr på HR 2 är att då är jag inte i skolan .
jag kan läsa å skriva men bara det att jag kunde läsa i 5-6 så det är mest matte å den biten av saker som jag inte kan när jag började hr 1 så hadde jag inte mycket kunskap i matte för i 7an så började jag som smått ränka gånger .
vad mycket å tänka på sen har ju min yrkeslärare sagt att jag mååste välja nu för han norkar inte hålla på med mig omjag inte vill så man bler ju stersad för att man ska ge svar .

så ni tycker jg ska direkt söka till lund och gå den 3års utbilnigen och komma förbi poäng biten sen om det inte går så ska jag då byta till IV .
men sen om jag inte klara av växter pgå allergi å så har ju inte jobbat med det under en längre tid så om jag inte kan jobame det så har ajg kankse redan hoppat av och har då ingen grund att falla tillbaka på
Sunesetter
Flaxxs!!

Som jag förstått så bor du i Kristianstad, jag tycker precis som Kerstin att du inte ska hoppa av utbildningen utan byta till Naturbruksgymnasium. Jag gick HR och gick aldrig färdigt det utan började jobba istället.

För mig har det inneburit en massa slit på komvux för att läsa in de som fattades för att komma in på Chalmers. Jag har ingen form av dyslexi och är så lyckligt lottat att jag har lätt att lära mig saker. Jag har jobbat massor med år innan jag gjorde detta sista ryck med högskola och tro mig jag ångrade som f-n att jag inte hade slutbetyg. Allt blir väldigt mycket jobbigare att ordna sedan.

Jag gick själv på internatskola i Ryssby som för övrigt har Naturbruksgymnasium också. En mycket trevlig miljö som jag varmt kan rekommendera!

Tyvärr så är samhället väldigt hårt idag även om man sköter sitt jobb och sliter som få så är det väldigt svårt att få en anställning om man inte har gymnasiekompetens. Jag har alltid levt efter mina egna drömmar och mål och vetat vad jag kan göra bra. En del av oss lyckas med att gå sin egen väg men den tar oftast lite längre tid innan man når fram.

Jag tycker att du ska försöka stå ut och hitta ett gymnasieprogram som ger dig motivation till att lära. Var inte rädd för att ställa krav på kommun och skola! det är deras jobb att ta hand om dig.

Vet inte ifall detta hjälpt dig men ändå...

Lycka till!
Alexander-VG-zon3
tack så jätte mycket alla wub.gif wub.gif
men jag gör så här att jag går terminern ut sen byter till lund eller IV
Margaretha
Du vet att det finns Naturbrukslinjer i Åkarp (Hvilan) och Svalöf också?

Om du nu bestämt dig för att gå terminen ut, ett klokt beslut, så bestäm dig då också för att gå dit, varje dag, varje lektion. Ingenting blir bättre av att du blir hemma. Hur det än blir nästa termin, så kommer du att ha nytta av det du lärt dig den här terminen. Om du inte når ända fram till G, så har du ändå kommit en bit på vägen!

Jag vill gärna ge dig en liten "orka-puff" i ryggen! DU KAN!!! wub.gif
kerstin z5-6
Instämmer med Margareta -Nu hejar vi på dej hela vårterminen ut! smile.gif

och sen med.. men ta en bit i taget biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
tusen tack alla wub.gif wub.gif
men det är ju det med med att vara i skolan . ska försöka at vara där så gott det går wub.gif wub.gif
det är ju inte så månag veckor kvar snart sommar lov och på sommar lov så kan man sommar jobba med växter jippi wub.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hvilan i Åkarp har jag varit på och det verkar vara en trevlig skola, de har naturbruksgymnasieutbildningen trädgård + de har elevhem där man kan bo.

Det man bör veta som redan sagts i denna tråd att även yrkesutbildningarna är teoretiska idag, man slipper inte matte och svenska exempelvis och i trädgårdsutbildningen ingår sådant som marklära, växtnäring, gödslingsberäkningar, vetenskapliga växtnamn, växtanatomi och morfologi etc. Här där jag jobbar är det flera som hoppar av i början för de trodde att det skulle vara en lätt utbildning med enbart praktiskt arbete men så enkelt är det inte på naturbrukslinjerna.
Tesa
Här finns en karta med alla naturbruksgymnasium...på sidan finns länkar vidare till de olika skolorna också..
Naturbruk
Gå in under "Utbildning och skolor"
MariaS
Hej.
Jag har som vuxen gått naturbruksgymnasiets Trädgårdslinje. visserligen fick jag pressa in alla kunskaper på två terminer istället för tre år, men vill man så vill man.
Redan under min fjärde vecka hade jag fått en anställning direkt efter utbildningen. Tyvärr har företaqget jag arbetade på bytt ort, så jag blev friställd, men det är INGA problem att få nya tjänster, snarare tvärt om.
Vad jag även förstår så är bristen på kunnigt trädgårdsfolk även i Skåne (trots Alnarp) ett stort problem. Försök att börja om på Trädgårdslinjen, det gör det mycket enklare att läsa när det är något som man är intresserad av.

MariaS
Alexander-VG-zon3
jo jag har bytt till IV ska börja där på månda för jag komemr inte få G på HR kurserna för jag har inte varit där så mycket så syo menade då jag kunde lika gärna byta . så jag bytte till IV å sen ska jag söka till lund wub.gif wub.gif
noora
Vad är anledningen till att du inte går till skolan?

Jag hoppas att du kan få den hjälp du behöver på IV, och att du då går till skolan smile.gif
kåbe
Hej!

Jag vill verkligen säga att du ska utbilda dig till ett trädgårdsyrke, men det är jättesvårt att ge dig det rådet eftersom det är svårt att få en fast anställning inom denna branch. Har själv utbildat mig till trädgårdsmästare, på äldre dar, och har fått gå tillbaka till sjukvården efter 5 år som säsongsarbetare. Det som du har som fördel om du väljer den utbildningen är att du är ung och att du med det har flera år på dig att hitta ett arbete. En anna fördel är att du bor i södra delen av sverige och du har fler chanser att söka jobb. Bor i Stockholmstrakten och där är vi många som söker tjänsterna som kommer ut. En annan positiv sak är att trädgårdsintresset ökar för varje år som går. Jag vill inte att du ska känna dig nedslagen av detta utan OM du väljer trädgård, som är ett underbart yrke, ska du veta att det inte blir lätt att få fast arbete.

Många jättekramar till dig från mig.

Vad du än väljer ska du följa ditt hjärta och inte vad andra vill att du ska välja. biggrin.gif
Ingela_67
Hej Flaxxs,
Jag jobbar som studie-vägledare och det en bra idé att gå över på IV och läsa upp ämnen och ev. komplettera med ämnen som du kan behöva för att få behörighet och/eller för att höja ditt meritvärde. Att gå gymnasiet idag är en förutsättning för att ha en grundutbildning av något slag.

Har du "svårigheter" i form av tex dyslexi eller något annat som gör att det krävs mer av dig för att du ska klara dina betyg så har du likadana rättigheter till hjälp i gymnasiet som i grundskolan.
När det sedan gäller dina frågor du hade så kommer här ett försök till svar:

1.Precis som det nämnts i tidigare inlägg så finns grundutbildningen för trädgård inom gymnasieskolan på Naturbruksprogrammet med inriktning mot trädgård. I den yrkesinriktade delen av utbildningen varvas teori med praktiska övningar på ett naturligt sätt med årstidsväxlingarna. På hösten och våren får du vara med om sådd och skörd av frilandsodlade grönsaker. Under utbildningen får du även lära dig att planera en trädgård, plantera och föröka växter, beskära träd och buskar, bekämpa växtsjukdomar och skadedjur, bygga trappor och murar, odla i växthus och odla grönsaker på friland. Det ingår även 15 veckors APU (Arbetsplatsförlagd utbildning).

Men för att öka risken för att få ett jobb så räcker det i regel inte med att gå gymnasiet utan man måste studera vidare tex inom kvalificerad yrkesutbildning (KY) finns grund- och vidareutbildning för trädgårdsmästare eller vid Sveriges Lantbruksuniversitet där det finns trädgårdsingenjörsprogrammet, som omfattar 80 poäng (2 år) med möjlighet till ett tredje påbyggnadsår.

2. Jobb får du genom att söka genom tex AF (arbetsförmedlingen), du kan även själv ringa runt till olika trädgårdsfirmor, handelsträdgårdar, plant-gardencenters för att kolla om de behöver någon anställd. Sen kan man även starta eget.

3. Vilka jobb du får beror på vad du väljer att utbilda dig till.. det finns olika slags yrken inom trädgårds-området. Tex:

* Trädgårdsmästare: Du planerar och leder arbetet vid trädgårdsföretag eller parkanläggningar, antingen som anställd eller som egen företagare.

*Trädgårdskonsulent: Du ger råd och information om trädgårdsodling till yrkesodlare. En uppgift som blir mer och mer viktig är att arbeta för att produktionen anpassas till de allt strängare miljöbestämmelserna. Som statligt anställd trädgårdskonsulent har du också en del myndighetsuppgifter, till exempel att skriva yttranden, intyg eller handlägga andra ärenden.

*Trädgårdsarbetare: Som trädgårdsarbetare är du en av de som ser till att det finns krukväxter, snittblommor, tomater och sallat i butikerna. Du arbetar med växterna från sådd till leverans.

*Trädgårdsanläggare: Du leder, organiserar och utför du arbetet med att anlägga och underhålla parker, kyrkogårdar och andra grönytor, både i stan och på landsbygden.

Som det skrivits i tidigare inlägg så är det svårt att säga hur arbetsmarknaden ser ut inom trädgårds-jobben i framtiden. Många trädgårdsföretag idag är familjeföretag med få fast anställda. En utökad marknad medför att svenska trädgårdsodlingsföretag också satsar på export. Ekologiskt odlade trädgårdsprodukter är efterfrågade i Sverige och ger också möjligheter till export.Samtidigt så konkurrerar den svenska trädgårdsnäringen med andra leverantörer av trädgårdsprodukter inom EU.

Det blev ett långt svar men jag hoppas du har fått svar på lite av dina funderingar i alla fall. Har du fler frågor, hör gärna av dig igen så ska jag försöka svara så gott jag kan.
Sen önskar jag dig ett varmt lycka till med din utbildning och att du når ditt mål så småningom..till syvende och sist är det du som ska välja vad du vill göra av din framtid..och det är inte alltid "vägen är spikrak" ibland får man ta lite omvägar.

MVH Ingela.
smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
tusen tack ingela ska spra det svaret på datorn
myskmadra
Hej igen Flaxss! Här finns en söksida för Ky-utbildningar.
Ky-utbildningar
Åsa, mälardalen zon 2
Kan även lägga till att man inte alls hittar alla trädgårdsjobb på arbetsförmedlingens hemsida den gröna näringen har en egen internetsida med lediga jobb de flesta trädgårdsföretag vill INTE gå genom arbetsförmedlingen p.g.a alla de oseriösa svar som kommer därifrån efter att många arbetsförmedlingar tvingat folk att söka ett visst antal jobb i veckan. +Många trädgårdsföretag lägger aldrig ut annonser så det kan vara bra att anmäla intresse direkt till företag.

Den sidan där man hittar en hel del jobb inom den gröna sektorn heter Gröna Jobb
Alexander-VG-zon3
tack för sidan den kommer säkert att vara till nytta wub.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kan även lägga till att de yrkesbeskrivningarna Ingela bifogade inte riktigt stämmer i dagens läge ex.

Trädgårdsmästare finns inte riktigt som officiell titel idag med tanke på att ett kriterium som fanns för att kalla sig trädgårdsmästare var att man skulle ha praktiserat på experimentalfälten (som lades ner för ca 50år sedan). En del orter har behållit namnet på en tjänstebefattning ex. Enköping som har stadsträdgårdsmästare, på många andra håll heter det numera parkchef.
Vissa utbildningar har numera tagit upp titeln för att höja statusen på yrket men man blir ingen mästare inom trädgård på bara några år så jag vet att branschen inte alltid gillar skolornas idé.

Trädgårdsarbetare: Detta är vad man kan få anställning som efter naturbruksgymnasium. Detta är en mycket bred titel man kan jobba inom det mesta ex. växthus, plantskolor, handelsträdgårdar, parker, bostadsbolag så man jobbar inte enbart med att odla växter, man kan även rensa ogräs, tömma soptunnor, hundlatriner, krattar, sköter kyrkogårdar, vattnar, prismärker mm. beroende på vart man jobbar.

Det område som verkar ha mest ont om folk i dagens läge är skötsel och underhåll. Så gillar man att sköta om parker och bostadsområden så kan man hitta jobb + kan man tänka sig att röja snö på nätterna på vintern så kan man lyckas få jobb hela året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon