Full version: Medelhavsväxter
susa
Hej!

jag har köpt tre medelhavsdrömmar, ett olivträd, ett citrusträd(citron) och ett fikonträd. I butiken sa de att jag ha alla tre inne under vintern så länge det max håller 18 -19 grader samt är ljust. Det jag nu undrar är om någon har erfarenheter av att hålla dem i rumstemeratur samt om någon har tips på bra litteratur.

Susan
kerstin z5-6
Nu är det nog ingen fara , var försiktig så du känner efter när de verkligen behöver vatten bara -de gillar som alla inte att bli dränkta .
I vår kan du avhärda dem försiktigt -täck med fiberduk mot sol o vind -nån timme i taget ute bra först -sedan kan de stå ute hela sommaren -men de gilar inte frost
Problemet är okt-april då de ska ha ljust och så svalt det går inne
Extra belysning i form av ett vanligt lysrör som du har tänt 12-14 tim .. mer efter januari .. underlättar mycket
Specialgödningar finns

Har alla tre och de övervintrar bra och får citrusgödning och vanlig blåkorn
Carex
Citrus och oliv kan klara betydligt lägre grader än så och trivs nog med det, oliv kan få en lätt frostknäpp för att blomma, men citrus ska ha det frostfritt, båda vill ha svalt och ljust på vintern. Fikonet kan du nog sköta likadant som citrusen.
Alexander-VG-zon3
jag är ju som jag är å är väldigt insatt i medelhavet .
men oliv klara sig eller inte klara sig medn överlever -10c ta in det vid -5c om du vill . sen citrus å fikon skulle jag ta in vid -1c . sen vintern är det bättre med en 12c om du har dom inne . sen en tummregel destå kallar destås mindre vatten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon