Full version: Problem med tujan ?
angylp
Jag planterade en krukodlad tuja frra hst men just nu ser den ganska ledsen ut. Har gulnat en hel del. Om jag tittar p grannens tujahck r det nstan 90% som har gulnat. r det problem med tillgng till vatten, lge eller jordmn ? Vad kan jag gra fr att hjlpa tujan terhmta sig ? unsure.gif Hr finns lnken till bild p tujan : Bild p tujan
Ljusalfheim
jag hade problem med en thuja innan.. jag fick rekommendationen att vattna med ljummet vatten. vrsolen r tydligen frdande fr barrvxter...
Fialotta
Hur har den det om ftterna...
va lite svrt att se...den stod tydligen vid ett berg
eller nt...kanske har den dligt med jord...
prova att ge den mer jord och vatten unsure.gif
Kajsa
Det finns en grn tckvv man kan vira in sina barrvxter med,
den fr sitta kvar till tjlen gtt ur jorden, och det regnat ordentligt.
D slipper man torkskador, har en enbuske lite soligt, tog bort
vven nu efter allt regn.
angylp
Det har regnat ett antal dagar. Om jag provar med ljummet vatten nu, finns det d risk att jag vervattnar tujan ?Hur lng tid ta det innan den terhmtar sig ? Hur ofta ska jag behva vattna med ljummet vatten ?
blink.gif
CyberJunkie
r det mjligt att "vervattna" / drnka en thuja-hck... frutom att kanske stlla den i en spann med vatten?? tongue.gif

r den planterad s borde den vl tla mngder med vatten/regn??

/Fredrik
angylp
CITAT (maudan @ 03-05-2003, 21:45)
Hur har den det om ftterna...
va lite svrt att se...den stod tydligen vid ett berg
eller nt...kanske har den dligt med jord...
prova att ge den mer jord och vatten unsure.gif

Vi grvde ned till 40 cm och fyllde med matjord och solmull. Lngre ned r det nog lerjord. Hr finns en mer utfrlig bild hur omgivningen (ej berg som Maudan tror utan det r blandning av matjord och lera runt omkring) till tujan ser ut. Tujans omgivning
Fialotta
Aha!
Va en bra bild och den sg inte dd ut...den tar sig nog...
har tittat p tujor efter vgen hem i dag och det fanns fler
i trdgrdarna som va s gula i toppen...kan va den kalla vintern
som har gtt hrt t den unsure.gif
Hoppas den tar sig igen!
Marloo
Har precis samma problem. Vi planterade en tuja-hck p ca 80 m!!! frra sommaren den har varit grn och fin tills nyligen. Pratade med en trdgrdsmstare som sa att det r den hrda vintern och tjlen som stllt till det fr buskarna som nnu inte har speciellt stora rtter. Rdet jag fick var att vattna mycket och gdsla snart.
Lycka till! smile.gif
angylp
Vad gdslar man bst med, vad gller tuja och idegran ?
Marloo
Trdgrdsmstaren jag pratade med sa att man kan gdsla med blkorn, NPK eller till och med hnsgdsel (frsiktigt). Jag har anvnt blkorn p vr tuja-hck.
smile.gif
Cilla
Vattna mycket men sakta med trdgrdsstril som anvnds fr grsmatta. Spannar med vatten riskerar att tppa till jordporer s att vxten kvvs, och dessutom blir det kallt om rtterna.

Alla stdsegrna barrxter hr i Stockholmstrakten har haft en svr vrvinter och mycket har blivit brunt. Kanske beror det p en lng varm sommar ocks.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon