Full version: Vad är ditt första
wolkenkrabber
Villken är den första låten du har minne av?

För mig är det Magnus Uggla - Jag Mår Illa

Jag har minne av att jag lyssnade på Lp:n med den låten konstant som liten.

Fick veta hur det startade igår, Jag hörde tydligen låten på radion och fattade så stort tycke för den att morsan köpta magnus ugglas album "35 åringen!", året var 1989 jag var 1 år.

Så villket är ditt första musik minne?
Castea
"In the summertime" med Mungo Jerry. Min storastyster spelade den LP-skivan jämt på sin skivspelare på 70-talet. Men jag fattade inte tycke för den. Inte som vuxen heller.
Gillan
Åhhhhhhhh, det var ju hundra år sedan laugh.gif ,
men jag minns det som om det var igår...

" Ann Caroline, öppna din dörr, möt mig vid
porten, nu liksom förr".

Hur jag fick höra den vet jag inte, men för mig
betydde den mycket. Jag var fem år och mina
föräldrar hade skilts sig och dessutom delat
på mig och min ett år yngre syster, och "tagit" en
var så att säga. Jag hade inte sett henne på
ett par år och trodde nog, att om jag sjöng den
tillräckligt ofta, så skulle hon komma tillbaka wub.gif

Där var också " Krakel spektakel", som hängde
och slängde i sin rullgardin laugh.gif laugh.gif

/Gillan
Leia
CITAT (Evgeni @ 20-03-2006, 08:05)

sad.gif sad.gif Åh vad ledsen jag blir... Jag tycker inte man ska "dela" på syskon sad.gif
Men dina föräldrar hade säkert sina skäl.

Vet inte riktigt vilket första minnet var, men första singel jag fick var Trasy Ullman, och första Lp tjejgruppen The Runaways
krellus
"Magnus Uggla - Jag mår illa"... Wow, nu känner man sig gammal helt plötsligt... biggrin.gif

Hm... Farsans Tom Jones/Andy Williams/Frank Sinatra plattor ligger bra till och jag kan fortfarande texterna.

Vad säger man? Hjärntvätt! biggrin.gif
*Felix matte*
Måste ju vara hundrafemtiår sedan för mej då
men jag minns precis som Gillan
Ann-Karoline öppna din dörr.
Möt mig i porten nu liksom förr.
Så löd hans hälsning, fast vägen var lång
vägen var lång
Rom ligger långt från en gränd i Lyon

(så minns jag texten)

Samt Que sera sera

Det sker vad som än ska ske
sin framtid kan ingen se
Que sera sera.

De här skivorna spelades om och om igen
när tivolit var på besök i byn.

Kom att minnas
Bio-Nisses Tältbio
Någon annan som minns den?
Gillan
CITAT (Leia @ 20-03-2006, 08:09)

sad.gif sad.gif Åh vad ledsen jag blir... Jag tycker inte man ska "dela" på syskon sad.gif

Vet inte riktigt vilket första minnet var, men första singel jag fick var Trasy Ullman, och första Lp tjejgruppen The Runaways

Var inte ledsen för det, du. wub.gif

Även om vi var lite äldre när vi väl fick
kontakt igen ( 18 resp. 17 ), så har vi idag
den mest fantastiska kontakt. Hon är defenitivt
en av mina absolut bästa vänner. Vi behöver
bara titta på varandra, så "vet" vi vad den
andra tänker. Detta trots att vi inte ens har samma
modersmål wub.gif biggrin.gif

Förlåt wolkenkrabber! Ett onödigt instick,
Jag erkänner och det ska inte upprepas wub.gif

/Gillan
Anma
Mitt första musikminne... det är ungefär 10 år långt, för min pappa lyssnade på Amanda Lear typ dygnet runt när jag var liten till jag var i tonåren. Säkert efter det också, men då var jag aldirg hemma... hmmm, det kanske är därför jag älskar röster med rasp i? smile.gif
Kathy
Mitt första musikminne var låten "Säg inte nej, säg kanske, kanske, kanske" med Sven Ingvars.
Jag dansade framför radion och sjöng "kansje, kansje, kansje"....jag var nog inte mer än några år.

Första skivan jag fick var "Mama Lou" med The Les Humphries singers.
Kathy
CITAT (Anne R @ 20-03-2006, 08:21)
Mitt första musikminne... det är ungefär 10 år långt, för min pappa lyssnade på Amanda Lear typ dygnet runt när jag var liten till jag var i tonåren. Säkert efter det också, men då var jag aldirg hemma... hmmm, det kanske är därför jag älskar röster med rasp i? smile.gif

Jaa.... laugh.gif Amanda Lear, tysk discodrottning.
Gåsis
Jamen är det konsigt att man är som man är wacko.gif Jag fick nog förklaringen just nu. Mitt första musikminne är hur jag låg på ett rutigt köksgolv och sjöng till Trio med Bumbas "Man ska leva för varandra". Fasligt.... laugh.gif

/Åsa
Limeblossom
Jag älskade Harpo med Moviestar som liten och även ett band med Jejja Sundström och någon mer, dom sjöng "Anna Annaconda när ska bröllopet stånda" och liknande. Ganska underliga visor...smile.gif
Min första skiva som jag köpte själv var John Norum....hmm...minns inte vad albumet heter.
AnnammA
I mitt barndomshem fanns en sådan där stor musikmöbel(en riktig möbel, typ skåp med fanèr och allt)där man bl a kunde spela flera EP- skivor på en gång. Och i mina föräldrars skivsamling fanns tex " Bouna Sera, signorina Bona Sera...", " Peggy Sue"(kommer inte i håg artisten) "Är du kär i mej längre Klas-Göran"(Lill-Babs)Knäppuppskivor med Povel Ramel/Brita Borg &c:o("Määäärtta! Tuuuure! Ropar de strax över strand...) Popcornskivan(1:a versionen?)Humle&Dumle( fick man när man köpte nyponsoppa...)Siw Malmqvist, Sandy Shaw("Puppet on the string"- Eurovisionvinnare?) Ja, blandade karameller blev det. En av mina första LP-skivor(som jag vill minnas..) var en skiva med "Sweet" en sminkrockgrupp stora på 70-talet, för de som inte vet...En hemsk tanke: jag gillade faktiskt också "Gary Glitter" också...Med tanke på hans liv numera i Thailand... mad.gif
hälsn
AnnA
AnnammA
CITAT (Limeblossom @ 20-03-2006, 08:40)
Jag älskade Harpo med Moviestar som liten och även ett band med Jejja Sundström och någon mer, dom sjöng "Anna Annaconda när ska bröllopet stånda" och liknande. Ganska underliga visor...smile.gif
Min första skiva som jag köpte själv var John Norum....hmm...minns inte vad albumet heter.

Jodå, den låten har man fått höra: " Anna Anaconda, när ska bröllopet stånda, kanske redan på månda´-Nej, vi väntar väl en vecka eller två!" tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
hälsn
AnnA
Kathy
CITAT (AnnammA @ 20-03-2006, 08:44)
.......... " Peggy Sue"(kommer inte i håg artisten)..........Humle&Dumle( fick man när man köpte nyponsoppa...)........ En av mina första LP-skivor(som jag vill minnas..) var en skiva med "Sweet" en sminkrockgrupp stora på 70-talet, för de som inte vet...En hemsk tanke: jag gillade faktiskt också "Gary Glitter" också...Med tanke på hans liv numera i Thailand...  mad.gif
hälsn
AnnA

Jisses...här ramlar minnena på. biggrin.gif
"Peggy Sue" var det Buddy Holly som sjöng.

Humle & Dumle minns man ju.... biggrin.gif

Sweet var ju dåtidens hårdrock. wub.gif Jag lyssnade en del på dem; "Fox on the run", "Wig wam bam", "Ballroom Blitz".
Gary Glitter, dåtidens glamrock; ""I Love You Love Me Love", "I'm the Leader of the Gang (I Am)".
För övrigt undrar man ju om hans leverne. wacko.gif Såg att han blivit dömd till 3 års fängelse.
AnnammA
CITAT (Scrollan @ 20-03-2006, 08:55)
CITAT (AnnammA @ 20-03-2006, 08:44)
.......... " Peggy Sue"(kommer inte i håg artisten)..........Humle&Dumle( fick man när man köpte nyponsoppa...)........ En av mina första LP-skivor(som jag vill minnas..) var en skiva med "Sweet" en sminkrockgrupp stora på 70-talet, för de som inte vet...En hemsk tanke: jag gillade faktiskt också "Gary Glitter" också...Med tanke på hans liv numera i Thailand...  mad.gif
hälsn
AnnA

Jisses...här ramlar minnena på. biggrin.gif
"Peggy Sue" var det Buddy Holly som sjöng.

Humle & Dumle minns man ju.... biggrin.gif

Sweet var ju dåtidens hårdrock. wub.gif Jag lyssnade en del på dem; "Fox on the run", "Wig wam bam", "Ballroom Blitz".
Gary Glitter, dåtidens glamrock; ""I Love You Love Me Love", "I'm the Leader of the Gang (I Am)".
För övrigt undrar man ju om hans leverne. wacko.gif Såg att han blivit dömd till 3 års fängelse.

Kom just på: Detta var "Peggy Sue" och "Bouna Sera" med "Little Gerhard", en svensk rock'n roll artist.
hälsn
AnnA
Hannele
Vi hade inte mycket musik hemma, inte så mycket sång, TV fanns inte, absolut ingen grammofon, men en radio fanns i alla fall. Jag var runt 6 år, gick inte i skolan ännu, när jag och min yngre bror hörde Elvis Presleys Tutti Frutti i radion, vi försökte härma, sjunga med och dansa, ungefär 1959! smile.gif
Kathy
CITAT (AnnammA @ 20-03-2006, 09:00)
Kom just på: Detta var "Peggy Sue" och "Bouna Sera" med "Little Gerhard", en svensk rock'n roll artist.
hälsn
AnnA

Jadå, jag minns Little Gerhard, eller Karl-Gerhard Lundkvist, som han egentligen heter.
*solis.*
Det var:Nyt Mikki-Hiiri mättähältä mättähälle käy ja pikku jalka....kan inte översätta den men den sången tyckte jag mycket om wub.gif!
Hannele
CITAT (solis. @ 20-03-2006, 09:15)
Det var:Nyt Mikki-Hiiri mättähältä ..kan inte översätta den men den sången tyckte jag mycket om wub.gif!

Musse Pigg hoppar från tuva till tuva och lilla fossingen..

Musse Pigg i sjönöd (Mikki Hiiri merihädässä), musiksaga (Georg Malmstén)
pejori
Sigge furst tror jag... ohmy.gif
god morgon..godmorgon, kom till vår frukostklubb, god morgon, godmorgon i kör.... smile.gif smile.gif
annars var det nog väldigt mycket lillbabs och tova karson eller sven ingvars här också laugh.gif laugh.gif
ah56
Pappa hade en radiogramofon och stenkakor. Jag kommer särskilt ihåg "Godnight Irene" och så hade ha någon skiva med en trumpetspelare. Annars sjöng vi mycket i familjen. Mycket Taube, Bluebird av Hull, Möte i monsunen, Pappa kom hem. Farmor sjöng skillingtryck, Kors på Idas grav, Lejonbruden, Alpens Ros.
Pappa kom hem tyckte jag handlade om mig eftersom pappa var ute på fiske hela veckorna.
Han sjöng också "Lilla vackra Anna" för mig. Fast jag heter inte Anna.
Jag minns också när min äldre kusin kom med en Beatlesskiva.
Min första egna skiva var "Sunny Girl" med Hep Stars.
Berith
Lilla vackra Anna... jag satt på en hög säng och dinglade med benen hos Farbror Sven hos morfar.... var väl nånstans mellan 0 och 5 år kanske... unsure.gif
Leia
CITAT (Evgeni @ 20-03-2006, 08:20)
CITAT (Leia @ 20-03-2006, 08:09)

Var inte ledsen för det, du. wub.gif

Även om vi var lite äldre när vi väl fick
kontakt igen ( 18 resp. 17 ), så har vi idag
den mest fantastiska kontakt. Hon är defenitivt
en av mina absolut bästa vänner. Vi behöver
bara titta på varandra, så "vet" vi vad den
andra tänker. Detta trots att vi inte ens har samma
modersmål wub.gif biggrin.gif

Förlåt wolkenkrabber! Ett onödigt instick,
Jag erkänner och det ska inte upprepas wub.gif

/Gillan

Skönt att höra! smile.gif wub.gif
netaave
Itsy bitsy tini wini jella polka dopte kini...............
Biggan_
Kalle på Spången
Kathy
CITAT (netaave @ 20-03-2006, 10:44)

Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka-Dot Bikini
yenny
jag vet inte vilken låt det var... men nått med Abba tror jag det var.
*Felix matte*
CITAT (Scrollan @ 20-03-2006, 10:53)

Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini men Lill Babs
Eva i Skåne
När jag tänker på saken så tror jag min musiksmak blev skadad redan under barndomen laugh.gif rolleyes.gif
Svensktoppen lyssnade min mamma alltid på, så det blev mycket Sven-Ingvars, Towa Carson, Ann-Louise Hansson mm.
Pappa spelade mycket Edvard Persson, Lasse Dahlqvist, Povel Ramel.

Minns inte när jag själv började lyssna på musik, men det var väl på 10-i-topp-tiden.
cic
Jag var 12 år när jag och min kompis åkte in till Domus i Jönköping och köpte Bon Jovi. Alldeles själv... wub.gif

Men jag kommer från ett hem där det har spelats mycket musik. Allt från Nationalteatern (och annan blandad progg), ABBA, ELO, Sweet...

När jag valde mer själv (från 7-8 år typ) blev det Noice, Gyllene Tider, Attack, Ebba Grön, Kiss..

När tonåren närmade sig blev det mer och mer hårdrock och punk. Guns ´n roses och Metallica var favvisar på högstadiet.
LadyG

Min första musikaliska förälskelse smile.gif

Innan dess brydde jag mig knappt om musik, märkligt nog. Sen tog det nästan tio år innan jag började lyssna på annat än rock men nu lyssnar jag på nästan allt utom Eilert Pilarm smile.gif
cic
Ja jösses.. IMPERIET. wub.gif

Var och kollade på Thåström för en vecka sen. Han håller fortfarande. wub.gif Blå himlen blues sjung han inte, men väl Som eld, Kriget med mig själv och Århundradets brott bl.a.
LadyG
CITAT (cic @ 20-03-2006, 17:49)
Ja jösses.. IMPERIET. wub.gif

Var och kollade på Thåström för en vecka sen. Han håller fortfarande. wub.gif Blå himlen blues sjung han inte, men väl Som eld, Kriget med mig själv och Århundradets brott bl.a.

Åh, jag älskar verkligen hans nya platta, Skebokvarnsv 209. Den är så rätt på någotvis. Otroligt bra skiva. Jag tror nog att jag har lite av den ursprungliga kärleken kvar ändå wub.gif

Såg Imperiet i Tipshallen i Jönköping och i Folkets Park i Huskvarna när det begav sig, trots föräldrarnas skepsism biggrin.gif
cic
CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 17:53)
Ja jösses.. IMPERIET.  :wub:

Var och kollade på Thåström för en vecka sen. Han håller fortfarande.  :wub:  Blå himlen blues sjung han inte, men väl Som eld, Kriget med mig själv och Århundradets brott bl.a.

Åh, jag älskar verkligen hans nya platta, Skebokvarnsv 209. Den är så rätt på någotvis. Otroligt bra skiva. Jag tror nog att jag har lite av den ursprungliga kärleken kvar ändå wub.gif

Såg Imperiet i Tipshallen i Jönköping och i Folkets Park i Huskvarna när det begav sig, trots föräldrarnas skepsism biggrin.gif

Och jag såg dom i Huskvarna.. Men då hade jag mamma med mig. biggrin.gif När var det? -86-88?
Leia
CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 17:41)

Min första musikaliska förälskelse smile.gif

Innan dess brydde jag mig knappt om musik, märkligt nog. Sen tog det nästan tio år innan jag började lyssna på annat än rock men nu lyssnar jag på nästan allt utom Eilert Pilarm smile.gif

Åh, Thåström var min "gud" i flera år i min tonår. Men de första idolerna var Noice biggrin.gif
LadyG
CITAT (cic @ 20-03-2006, 17:56)
CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 17:53)
Ja jösses.. IMPERIET.  wub.gif

Var och kollade på Thåström för en vecka sen. Han håller fortfarande.  wub.gif  Blå himlen blues sjung han inte, men väl Som eld, Kriget med mig själv och Århundradets brott bl.a.

Och jag såg dom i Huskvarna.. Men då hade jag mamma med mig. biggrin.gif När var det? -86-88?

Oj, jag gick i grundskolan fortfarande så det var före -89, det minns jag. Fast jag har glömt när, senilt! huh.gif

Hm... jag gick i högstadiet och det gjorde jag ju 86-88 så det var då någongång smile.gif
LadyG
CITAT (Leia @ 20-03-2006, 17:56)
Åh, Thåström var min "gud" i flera år i min tonår. Men de första idolerna var Noice biggrin.gif

Thåström har nog varit gud hos måååånga tonåringar wub.gif
mamamaggan
Mitt första musikminne är när min pappa sjöng för mig på kvällarna när jag skulle sova. Min favoritlåt var om en trubadur som p g a olycklig kärlek hängde sig! Fullkomligt sanslöst , men det var min favoritlåt. Tror att det var en låt av Ruben Nilsson.

Den första skiva jag köpte var en LP med Cornelis, Fred Åkerström och Ann-Louise Hansson. Cornelis sjöng bl a Brevet från kolonin.

Annars var det mycket Elvis hemma. Brorsan hade en skolkamrat som kom från USA och via honom fick vi tag på Elvis skivor före alla andra. Det spelades mycket och högt på vår grammofon för alla ungdomar i kvarteret.
Castea
Förutom barnskivor så var detta min första egna skiva, och då var jag 6-7 år gammal:

netaave
CITAT (Scrollan @ 20-03-2006, 10:53)

Men så sjöng inte jag......
karjo
Får man ta hunden med sig in himlen, han är snäll och han har vart en riktig vän...

eller...

Snabbköpskassörskan i kvarteret där jag bor...

eller..

hej mitt vinterland, nu är jag här ( på kassett i köket hos farmor)

smile.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon