gunnelö
Ja nu står det omskolade plantor i stort sett vartenda ledigt utrymme i huset..... utom i den äldsta tonåringens fönster (som dessutom är det bästa fönstret). Förbi är den tid då det räckte med två Snickers (lättlurade småbarn!) för att få tillgång till fönstret under en hel säsong. Nu är damen i fråga kategoriskt emot varje form av växtlighet på sitt rum. sad.gif

Måtte det bara vara en fas! Förståndet sägs ju komma med åren! laugh.gif laugh.gif

Nu undrar jag om någon annan med liknande problem (problem är det ju för jag behöver fönstret!) har erfarenhet av mutor som fungerar bra på 16-åriga tjejer. biggrin.gif

För att hålla mutorna på rimlig nivå vill man ju inte visa hur desperat man är (det är bara för er jag lättar mitt hjärta) men fönstret skulle vara SÅ BRA!! för mina tomatplantor.

Alla tips mottages med största tacksamhet. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Gunnel Ö
Ullet
Här gäller inga mutor, här gäller den tuffa, hårda stilen. wink.gif JAg tar det jag behöver punkt slut, med pisk och handklovar. *skrattar och skämtar lite*
En prenumeration på en kul tidning? Ett par snygga byxor? Ny handväska? En bok? Smink? En heldag på stan med mamma och go'fika på ett kafé bara du och hon? Biobesök?Om inte annat, tilltala hennes snälla sida, hur mkt det betyder för dig att få odla och hur mycket gladare du känner dej, att det bara är för en kort stund och att man i en familj ska hjälpas åt, om hon kunde hjälpa dej nu så vore det urgulligt. *ler*
Gåsis
Kanske panelgardiner som släpper in ljus men täcker plantorna så hon slipper se dem? Håller med Ullet att du ska trycka på känslonerven och tala om hur gääärna du vill odla och hur mycket du tycker om det. Det är nästan lika roligt som att ha tonåring laugh.gif wub.gif

/Åsa
gunnelö
Piskan och handklovar låter bra. Det får kanske bli det om jag inte kommer på något annat. smile.gif smile.gif

Känslonerven kunde nog vara gångbar mot den yngre dottern (som har ett ointressant norrfönster) men knappast med denna dotter. sad.gif

Snygga byxor låter DYRT då dottern inte anser att det finns snygga byxor under 1500 kr ungefär.

Tidning, ja kanske. Panelgardiner låter smart, hur ser sådana ut? Fast jag kanske skulle tillagt att det är mycket viktigt för dottern att katten kommer åt sin plats i ena hörnet av fönstret.

Gunnel
torvan
Har tyvärr inget bra tips för dom är oftast omutbara i den åldern.
Men du gav mig ett bra tips! laugh.gif
Min dotter har ett perfekt fönster och hon kommer inte hem förrän sista frosten!
rolleyes.gif torvan
Ullet
Bygg ut en liten plattform på fönsterbrädan, då kan katten sova där även om dina tomater tar större delen av fönstret. Har du någon händig där eller kan du själv bygga av en träskiva en halvrundel så katten får sitt? Skruva i hyllor i mitten av fönstret? Då får katten ta fönsterbrädan och tomaterna den övre delen, det kan funka om hon ger dej tillstånd. *ler* Strunt i byxorna, säg att hon får inga byxor nånsin om hon inte delar med sig av fönstret. ;-)
Eva i Skåne
Jag har samma problem med mina tonårssöner sad.gif .
Dom har t o m sett till att fönsterkarmarna blivit nedmonterade i deras rum så dom säkert slipper mammas "ogräs" wink.gif

Men i ditt fall låter det dessutom lite komplicerat om tomatplantorna ska dela fönsterkarm med katten. Tror inte jag hade vågat chansa för om kattskrället skulle välta ner en endaste kruka så.... mad.gif
Ciczi
CITAT (Eva i Skåne @ 20-03-2006, 16:28)
Dom har t o m sett till att fönsterkarmarna blivit nedmonterade i deras rum så dom säkert slipper mammas "ogräs"  ;)

Ja jisses vad jag skrattar när jag läser om era problem med fönstertillgång. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag har inga barn än men jag vet att när jag var tonåring så mutade mamma med att ja men nått i fönstert måste du ju ha och du får gärna välja själv, så länge det är en levande växt. Kan ju tilläggas att det var ju innan intresset för blommor vaknade... smile.gif

Min älskling sa lite försynt när fönsterkarmarna blev fulla att ska du inte flytta ut i trädgården med dina växter? Han har sina ljusa stunder wub.gif

Ciczi
Milex
Pengar till pizza funkar på 16-årig kille biggrin.gif
Margith
Ska bara be att få berätta att pengar till pizza funkar inte alls på 16-årig kille i det här huset sad.gif Jag löste problemet genom att vi "kastbytte" sovrum med honom smile.gif
Nu har jag 3 fönster med breeeeda fönsterbrädor i sovrummet, sväljer massor av blomkrukor, sonen har 1 litet fönster åt norr laugh.gif Det räcker utmärkt till de 3 kaktusar som han accepterar i sitt fönster biggrin.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Smart ... själv har jag inte lä'ngre råd med stora terrakottakrukor -inte för att krukorna är dyra -utan för att det blir så dyrt varje gång de ska flyttas .

"100 spänn om jag ska flytta det där taggmonstret en gång till morsan " -rosor i krukor är rätt blodtörstiga när de kommit över 1meter ....
Dessutom fastnar de i hårdrocksfrillan ....

biggrin.gif
Anki V
Själv "kom jag ju inte ut ur garderoben" som förkultiverare förän flickorna flyttade hemifrån men.... presentkort på "Make up store". Ingen av mina två skulle kunna motstå detta.

/Anki
Milex
Man får vara lite finkänslig om man ska kunna förhandla smile.gif
Det funkar inte att gorma över att kåpor till mopeder, div verktyg och andra obestämda moped- och bilsaker ibland hamnar i hyllan där sådderna står.
Tro mig jag har provat biggrin.gif Får då reda på att det faktiskt är jag som lånat deras hylla unsure.gif
Men vi samsas för det mesta ganska bra.
gunnelö
CITAT (Eva i Skåne @ 20-03-2006, 16:28)
Jag har samma problem med mina tonårssöner sad.gif .
Dom har t o m sett till att fönsterkarmarna blivit nedmonterade i deras rum så dom säkert slipper mammas "ogräs" wink.gif

Men i ditt fall låter det dessutom lite komplicerat om tomatplantorna ska dela fönsterkarm med katten. Tror inte jag hade vågat chansa för om kattskrället skulle välta ner en endaste kruka så.... mad.gif

Oj stackars dig! Måste se till att min dotter inte läser här och får för sig att hon ska montera ner sin. Fast det är nog ingen risk - att hon läser här menar jag.

Det där med katten tänkte jag nog skulle lösa sig genom att fönstret skulle vara så fullt med plantor att hon inte kommer åt att hoppa upp.

I övrigt
Tack för alla roliga tips. Det är roligt att ta del av era erfarenheter och det känns bra att höra att fler än jag har dessa problem.

Nu får jag så smått påbörja förhandligarna med dottern. Jag informerar er om hur det går så småningom.

Gunnel Ö
Leia
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-03-2006, 21:54)
Dessutom fastnar de i hårdrocksfrillan ....

biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hum
CITAT
Måtte det bara vara en fas! Förståndet sägs ju komma med åren!  

Ja, då jag var 20 och min flickvän skulle flytta in hos mig förhöll jag mig fortfatande ytterst skeptiskt till att det samtidigt flyttade in krukväxter i min lägenhet... nu märker jag att "gröna febern" börjar sprida sig på allvar på senare sidan av 20-åren: nu är jag 27 och det är hon som klagar på att jag släpar hem för mycket växter!

wink.gif

Om jag ännu kommer ihåg något av att vara 16 skulle jag säga att det kanske inte lönar sig, man är väldigt territoriell i den åldern, det utrymme man har som sitt vill man faktiskt ha som sitt. Alla intrång känns som "inskränkning på friheten"... biggrin.gif

-jb-
Leia
CITAT (Hum @ 21-03-2006, 07:13)
Om jag ännu kommer ihåg något av att vara 16 skulle jag säga att det kanske inte lönar sig, man är väldigt territoriell i den åldern, det utrymme man har som sitt vill man faktiskt ha som sitt. Alla intrång känns som "inskränkning på friheten"... biggrin.gif

-jb-

Så minns jag det också! Skulle något in i mitt rum skulle det vara jag själv som hade valt det! sleep.gif
gunnelö
CITAT (Hum @ 21-03-2006, 07:13)

Inte mycket hopp då. sad.gif

Men jag misstänker att du har rätt. Denna dotters mest frekventa ord, alla kategorier, är utan tvekan NEJ! sad.gif

Gunnel
Lady Hamilton
Jag tror att du skulle behöva ett par riktiga hyllor med LYSRÖR inmonterade. Då skulle du inte vara så beroende av fönster smile.gif

Jag har byggt om altanen till ett vinter-isolerat inglasat uterum (24m2)
Och familjen har "fri" tillgång till detta rum Maj - November. Sedan fram till Januari har de "begränsat" tillträde.
Efter nyårs-festen där ute vet familjen att from nu så är det "mammas" rum. Då åker alla "sköna" stolar ut, bordet täcks med filt och vaxduk. Hyllor monteras upp. Sedan börjar jag mina Odlingar. Belysningar på timers, temperaturen bestämmer jag helt o hållet. Vill de "komma in" bör de i kläda sig tofflor o flees jacka. Och fram i Mars får jag knappt själv plats där ute. laugh.gif Detta funkar bra för mig
LadyG
CITAT (Hamilton @ 21-03-2006, 08:19)
Jag tror att du skulle behöva ett par riktiga hyllor med LYSRÖR inmonterade. Då skulle du inte vara så beroende av fönster smile.gif

Och familjen har "fri" tillgång till detta rum Maj - November. Sedan fram till Januari har de "begränsat" tillträde.
Efter nyårs-festen där ute vet familjen att from nu så är det "mammas" rum. Då åker alla "sköna" stolar ut, bordet täcks med filt och vaxduk. Hyllor monteras upp. Sedan börjar jag mina Odlingar. Belysningar på timers, temperaturen bestämmer jag helt o hållet. Vill de "komma in" bör de i kläda sig tofflor o flees jacka. Och fram i Mars får jag knappt själv plats där ute. laugh.gif Detta funkar bra för mig

Det låter underbart! Kan man göra så med en balkong (och blir inte värden upprörd om jag bygger om hans balkonger)?

En sån drömmare jag är wub.gif
Carex
när jag var yngre ville jag lägga beslag på mina föräldrars rum som var större. Du kan inte erbjuda din dotter att byta rum på något sätt som blir fördelaktigt för henne? Närmre ytterdörren för att smyga in sent, större utrymme överhuvud taget?wink.gif
gunnelö
CITAT (Hamilton @ 21-03-2006, 08:19)

Jo fler lysrör är alltid trevligt. Har bara tre dubbelrör så det blir nog några fler nästa år. (Men jag skulle troligen sukta efter dotters fönster ändå).

Ditt inglasade uterum låter underbart Hamilton. Jag har en dröm om att någon gång få ett sådant.

Idag har dottern ifråga kört i diket med bilen när hon övningskörde så jag får nog vänta lite med bearbetningen. Det kan ju lätt bli för mycket och jag vill ju inte att förhandlingarna strandar innan de börjat.

Gunnel
Margith
Nej men, vilken otur! Och här sitter vi och retas med tonåringar, om än med glimten i ögat sad.gif Hur är det med dotter? Ni gjorde er väl inte illa?
Och hur gick det med bilen?, inte för att jag egentligen tycker att det spelar nån roll, men det blir ju ändå eländigare för dotter om bilen gick paj sad.gif
Stackarn... ge henne en tröste-kram från mig wub.gif
gunnelö
CITAT (Margith @ 21-03-2006, 22:43)
Nej men, vilken otur! Och här sitter vi och retas med tonåringar, om än med glimten i ögat sad.gif Hur är det med dotter? Ni gjorde er väl inte illa?
Och hur gick det med bilen?, inte för att jag egentligen tycker att det spelar nån roll, men det blir ju ändå eländigare för dotter om bilen gick paj sad.gif
Stackarn... ge henne en tröste-kram från mig wub.gif

Jo allt gick bra. Några personer i ett fågeltorn hade bogserlina (fråga mig inte var vår är!) och dottern som glatt körde hem efteråt lär ha skrattat åt det hela. Hon är inte typen som bryter ihop för "småsaker".

Lite av skulden får nog fadern ta på sig eftersom han lät henne köra på en isig smal grusväg där de fick möte. Och så många gånger har hon inte varit ute och kört än.

Det blev inga skador på bilen som tur var, trots att diket var djupt.

Gunnel
Tesa
Kanske det räcker med att lova att inte gå in och vattna och "se om" när hon inte är hemma...det kan kanske vara det som är värst..intrånget...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon