Jag varierar mig lite:
- Rostat bröd med massor av groddar och lite färskost. Eller rostat bröd med något annat pålägg, beroende på vad som finns hemma

- Grillmacka (i smörgåsgrill) med något pålägg, t.ex. ost och tomatpuré, rostbiff och svampstuvning (en höjdare om man gjort rostbiff med svampsås till middag dagen innan och har kvar lite) eller ost och groddar.
- Micrad ostmacka (ja, jag gillar att värma brödet på ett eller annat sätt)
- "Fruktguck" = en banan + 1/2-1 dl apelsinjuice + två valfria andra frukter eller t.ex. en melonklyfta, 1/2 dl bär eller några vindruvor, mixa med stavmixer, tillsätt en liten skvätt vatten så att det får drickbar konsistens, blanda gärna dessutom i 1 msk kruskakli. Häll upp i glas och drick. Det blir c:a 1/2 liter så man orkar inte så mycket annat till, men jag brukar försöka klämma i mig en knäckemacka också för att inte bli hungrig igen på direkten (frukt består ju mest av vatten). Väldigt gott på sommaren och en bra vitaminkick när man känner sig hängig på våren.
Jag är lite laktosintolerant och allergisk mot väldigt många frukter, så det begränsar mitt frukostsortiment en del. Dessutom är jag för lag för att koka gröt