Full version: Frukosttips!
Chrihanna
Jag behöver mer frukost-inspiration. Vad äter ni till frukost? Hur gör jag enkelt min frukost nyttigare?
LadyG
Frukostmeny 1:
"Jag är ganska hungrig"

Lättyoghurt med 1dl fiberrika havregryn och 1 skiva krossad knäckebröd (helst en grov, fiberrik sort)
Apelsinjuice (kan bytas mot frukt att ätas på väg till jobbet/skolan)
smörgås med leverpastej och gurkskivor
kaffe

Frukostmeny 2:
"Jag är inte så hungrig"

Mörkt bröd av typen rågkuse med ost och paprika
Kokt ägg
Kaffe

Frukostmeny 3
"Jag är jättehungrig"

Gröt på fiberika havregryn, med mjölk och äppelmos (håll igen på sockret om du alls måste ha)
Rågkuse med ost och paprika
Kokt ägg
Kaffe

Så ser det ut för min del ungefär.
Castea
Höst/vinter kokar jag havregrynsgröt. Till det oftast kanel & socker.
Vår/sommar äter jag Kelloggs All-Bran med skivad banan.

Smoothies är ju också gott på morgonen (kör yoghurt, bär/frukt i mixern).
Gåsis
Jag äter inte bröd, men havregrynsgröt utan socker med kanel och färsk frukt, ägg och kaviar. Fyller på om det behövs med russin och nötter. Om man ska äta yoghurt ska man välja den utan tillsatt sylt för det är ruskigt mycket socker i den. Jag är nog inne i en antisocker period tyvärr, därför är mina råd ganska....trista??!

/Åsa
Chrihanna
Jag försöker oxå undvika socker.... Till den naturella yogurthen gillar jag att ha i små äpplebitar eller päronbitar och massa kanel i. Jättegott! Prova!

Att krossa i knäckebröd + ytterligare havregryn har jag inte provat, det får jag prova, kanske imorgon.
rosita
På vintern äter jag oftast havregrynsgröt (1/4 dl havrekli, 3/4 dl havregryn och 2,5 dl vatten) med mjölk. På gröten har jag blåbär, plommon eller rårivet äpple, kanel, 1 msk krossade linfrön, 1 tsk socker. Efter gröten äter jag en knäckemacka med ost och paprika till en kopp kaffe.
På sommaren äter jag yoghurt (som jag oftast gör själv) med ½ banan och hallon eller blåbär, bran flakes, 1 msk krossade linfrön, 1 fullkornsmacka med ost och paprika, kaffe.
Det kan tyckas enformigt, men det måste gå på rutin på morgonen, så det passar bra! rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
oj vad mycket ni lyckas få ner på morgonen. ohmy.gif ohmy.gif

själv lyckas jag bara få ner ca 1/2 portion havregrynsgröt (jag brukar blanda ner lite torkad frukt när jag kokar gröten den blir godare då) med äppelmos och mjölk + en kopp kaffe.
Blomstertanten
Min första frukost klockan 4.15 ungefär : 2 muggar kaffe och möjligtvis att jag kan få i mej en banan
Min andra frukost klockan 7.30 ungefär : 3-4 muggar kaffe , hembakat morotsbröd med bredbar leverpastej och gurka och en med ost. 1 eller 2 hårda smörgåsar med ost och kaviar.

Inget vidare fantasirikt med andra ord tongue.gif
Castea
smile.gif Blomstertanten, du har samma frukostvanor som Pippin i "Sagan om ringen".

Aragorn: Gentlemen, we do not stop till nightfall.
Pippin: What about breakfast?
Aragorn: You've already had it.
Pippin: We've had one, yes. What about second breakfast?

rolleyes.gif
noora
Jag varierar mig lite:

- Rostat bröd med massor av groddar och lite färskost. Eller rostat bröd med något annat pålägg, beroende på vad som finns hemma smile.gif

- Grillmacka (i smörgåsgrill) med något pålägg, t.ex. ost och tomatpuré, rostbiff och svampstuvning (en höjdare om man gjort rostbiff med svampsås till middag dagen innan och har kvar lite) eller ost och groddar.

- Micrad ostmacka (ja, jag gillar att värma brödet på ett eller annat sätt)

- "Fruktguck" = en banan + 1/2-1 dl apelsinjuice + två valfria andra frukter eller t.ex. en melonklyfta, 1/2 dl bär eller några vindruvor, mixa med stavmixer, tillsätt en liten skvätt vatten så att det får drickbar konsistens, blanda gärna dessutom i 1 msk kruskakli. Häll upp i glas och drick. Det blir c:a 1/2 liter så man orkar inte så mycket annat till, men jag brukar försöka klämma i mig en knäckemacka också för att inte bli hungrig igen på direkten (frukt består ju mest av vatten). Väldigt gott på sommaren och en bra vitaminkick när man känner sig hängig på våren.

Jag är lite laktosintolerant och allergisk mot väldigt många frukter, så det begränsar mitt frukostsortiment en del. Dessutom är jag för lag för att koka gröt biggrin.gif
Whiskuchi
Två kokta ägg och en kopp te eller kaffe. Sen tar jag en senare frukost också, med en ostsmörgås, kaffe och någon frukt.
Rapchic
när jag är hos min mormor och morfar så brukar jag äta "starkmat" om man är jäktad...

2 stora nävar havregryn hellst fiber
en matsked vetekli eller va de het
hemmagjord sylt
mjölk

lägg ba i allt i tallriken redo att ätas + macka och te
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon