Full version: Miniorkidée
AnnammA
För en helg sedan var jag på en handelsträdgård, och såg då dessa små phalanopsis(stavning?)orkidéer i miniformat, och jag kunde inte låta bli att inhandla ett litet bedårande exemplar! Och sedan dess har jag fantiserat om att göra ett arrengemang med ett par stycken sådana små tillsammans i en glasskål med vackra stenar från stranden runtom...Men det är ju rätt så mycket pengar ändå, så lite avvaktande är jag än så länge...
hälsn
AnnA
Elanah
tycker det låter som en jätte bra ide´, nu blev jag sugen på ngt liknande... wub.gif
GoSatta
nu vet jag inte om det gäller alla små phalenopsisar men många av dom som miniatyrer som finns ute nu är bara "vanliga" som är satta i blom väldigt tidigt, när dom har blommat klart kommer dom att börja växa och bli stora dom också.
kristerh
CITAT (GoSatta @ 20-03-2006, 11:17)
nu vet jag inte om det gäller alla små phalenopsisar men många av dom som miniatyrer som finns ute nu är bara "vanliga" som är satta i blom väldigt tidigt, när dom har blommat klart kommer dom att börja växa och bli stora dom också.

Så är det, men det finns "riktiga" miniatyrer oxså men de säljs nog bara i specialffärer.
krister
yenny
Men sånna som har små blommor är väl "riktiga" eller är det sånna som blir stora sedan?
kristerh
CITAT (yenny @ 20-03-2006, 12:49)
Men sånna som har små blommor är väl "riktiga" eller är det sånna som blir stora sedan?

Det behöver inte vara så att bara för att de har små blommor på en miniph
kommer blommorna oxså att vara små wink.gif vartefter plantan växer så blir oxså blommorna större, men det beror på vilken sort det är, vill man ha någon med garanterat små blommor ska man köpa en phalaenopsis equestris, de har små blommor för jämnan.
krister
Biggan_
Phalaenopsis equestris hittar man då och då i handeln.
kristerh
CITAT (Birgitta P @ 20-03-2006, 14:03)
Phalaenopsis equestris[/URL] hittar man då och då i handeln.

Men Birgitta, fy på dig, inled mig icke i frestelse, jag visste inte att det fanns så många olika sorters equestris wink.gif
vill ha flera wink.gif laugh.gif
krister
Biggan_
CITAT (kristerh @ 20-03-2006, 14:39)
CITAT (Birgitta P @ 20-03-2006, 14:03)
Phalaenopsis equestris[/URL] hittar man då och då i handeln.

Men Birgitta, fy på dig, inled mig icke i frestelse, jag visste inte att det fanns så många olika sorters equestris wink.gif
vill ha flera wink.gif laugh.gif
krister

Har man fallit så har man, lika bra att fortsätta laugh.gif laugh.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon