|
Full version: Vårdagjämning
Yin o Yang
20-03-2006, 10:11
Enligt almanackan ska det idag vara vårdagjämning  , men det är det svårt att tro när man tittar på termometern  . I morse visade den -12  . Visserligen kvittrar fåglarna och katterna löper, men några riktiga vårkänslor är det svårt att uppamma
Här var det -15
"Vårdagjämning: I våra almanackor och med nutidens sätt att mäta dagens och nattens längd så infaller vårdagjämningen idag, alltså den 20 mars. Dag och natt är lika långa och dagen är också lika lång på hela jorden. I morgon blir dagen längre på norra halvklotet och kortare på det södra." Står bl.a. att läsa i en artikel i lokabladet idag... Fantastiskt att alla har lika lång dag idag! Tempen fixar sej senare, vänta bara.
kristerh
20-03-2006, 11:46
nu är det sånt sting i solen att jag tror våren kommer närsomhelst, kung bore blir nog bränd snart krister
Från och med idag kommer det att gå undan, innan man vet ordet av så lyser solen både natt och dag.
mamamaggan
20-03-2006, 12:08
Skönt att det fr o m nu kommer att bli längre dagar än nätter. I natt var det -10 grader men så snart solen värmt lite så blir det plusgrader OCH det syns faktiskt på snön!!! Det har smält lite i söderlägen så det kanske finns hopp om att det ska bli vår i år också!
Yin o Yang
20-03-2006, 12:23
Hannele
20-03-2006, 12:25
Kallt en vecka till, men vi njuter av denna ovanligt vackra vinter. Sonen har rosa segel, Björlanda Kile, Hisingen.
Alexander-VG-zon3
20-03-2006, 12:34
vi hadde -3c i natt och nu är det +5c . nåra dumma snöflingar ska tvunget ner . men när solen väl skiner smälter det gräset har börjat komma fram här på en del ställen . hörde på nyheterna i9 da att det kommer bliöversbämning om det bler en snabb vår . fast jag hoppas heödre påå en snabb vår än en sakta
CITAT (Betty @ 20-03-2006, 11:56) Från och med idag kommer det att gå undan, innan man vet ordet av så lyser solen både natt och dag.  Det låter underbart, jag lever på hoppet just nu Det bara MÅSTE bli vår snart, jag är trött på vintern nu!
Rhodoskillen
20-03-2006, 13:19
Här är det två plusgrader men snön bara öser ner, men det lär väl inte dröja så lång tid tills man kan gå i t-shirt å shorts nu. Jag tycker att det brukar vara såhär varje år, men rätt som det är så släpper allt å våren tittat fram blixtsnabbt.
Biggan_
20-03-2006, 13:25
Här småhaglade det för en stund sedan! Aprilväder med andra ord! Så det så!
Ja visst gör det ont
Ja visst gör det ont när knoppar brister. Varför skulle annars våren tveka? Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka? Höljet var ju knoppen hela vintern. Vad är det för nytt, som tär och spränger? Ja visst gör det ont när knoppar brister, ont för det som växer och det som stänger.
Ja nog är det svårt när droppar faller. Skälvande av ängslan tungt de hänger, klamrar sig vid kvisten, sväller, glider - tyngden drar dem neråt, hur de klänger. Svårt att vara oviss, rädd och delad, svårt att känna djupet dra och kalla, ändå sitta kvar och bara darra - svårt att vilja stanna och vilja falla.
Då, när det är värst och inget hjälper, Brister som i jubel trädets knoppar. Då, när ingen rädsla längre håller, faller i ett glitter kvistens droppar glömmer att de skrämdes av det nya glömmer att de ängslades för färden - känner en sekund sin största trygghet, vilar i den tillit som skapar världen.Ur diktsamlingen "För trädets skull".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|