Full version: blommande Zamioculcas
fridaolsson
JAg har lite problem med min Zamioculcas. De tjocka delarna på stammarna har börjat skrumpna lite, och många blad dör. Nu har det även kommit upp något som ser ut som blommor, 2 st. Är detta en stressreaktion? Varför mår den inte bra. För mycket vatten? För lite? För mycket näring?
Den står ganska ljust, för att de nya skotten som kommer upp inte skall bli för taniga, och jag låter oftast jorden torka ut mellan vattningarna. JAg vattnar nog 2 ggr i veckan. Plantan är 5 år gammal.

Kan någon hjälpa mig med tips? JAg vill så gärna att den ska överleva.

Tack
Frida
Emma_
Välkommen hit! smile.gif

Om den skrumpnar så låter det nästan som att det är för torrt ändå. Nu när vårsolen har börjat värma så tycker i all fall jag att växterna torkar upp ovanligt snabbt.

Vissa växter blommar ju om de inte mår bra, som en sista chans att föröka sig innan de dör, men andra blommar om de trivs.

Testa att vattna lite mer i några veckor och se hur reaktionen blir. Och kolla efter skadedjur.

Emma
lissa
Jag har just köpt en idag, dom nya bladen verkar lite för ljusa tycker jag, men dom kanske mörknar efter en tid.??
Kan någon säga om dom behöver nån speciell skötsel??
Vill inte kapa din tråd fridaolsson, men min fråga hänger ju lite ihop med din så jag hoppas att du inte misstycker smile.gif
Eva 33c
Jag är ganska usel på krukväxter, men jag har en sån där Zamioculcas också. Och JA, de nya bladen är ljusgröna men mörknar sedan.
När det gäller fridaolsons problem tror jag nästan att hon vattnar för mycket. wink.gif
Min Zamioculcas får nästan aldrig vatten. rolleyes.gif Det är just för att jag är så dålig på krukväxter, jag glömmer liksom bort dem. Jag kanske i bästa fall vattnar den varannan vecka. Den står framför en helglasad dörr i österläge. Och jag köpte den därför att den skulle vara så torktålig. Jag har nog haft den i tre-fyra år nu och den växer fint. Min svärmor hade en också som hon pysslade om mycket mer, och den skrumpnade liksom bort vid jordytan. Hon slutade vattna och den kom igen.
Men som sagt, jag är ingen expert. rolleyes.gif
fridaolsson
Tack för tipsen, jag skall nog börja med att testa att vattna bara varannan vecka - får se om det hjälper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon