Full version: Mina frön har grott
Sagosessa
Försökte hitta svar bland tidigare trådar, men det är så mycket trådar att jag helt enkelt gör ett direktförsök istället ... sleep.gif

Jag har sått frön som nu har börjat gro. Jag har sått i litet minidrivhus (köpt på Granngården) och jag var inte särskilt noggrann när jag sådde. Alltså; fröna var så yttepyttesmå att jag fick strö ut dem på jorden, vilket har gjort att i en del av småkrukorna har många plantor grott.

Hur gör man då? Rycker man bort plantor och sparar några få, eller ber man några Ave Maria och hoppas att alla ska klara sig för att sedan omskola plantorna i större krukor?
När gör man detta? Omskolar alltså. Just nu är det bara 4 dagar sedan de började gro och de har än så länge bara sina 2 små blad i toppen.
För att undvika att de blir långa och rangliga - hur gör man då?

De står på mycket ljus plats, ca 18-21 grader.
Lady Hamilton
smile.gif Vad är det för frön som du har sått? Det är lättare för oss att svara om vi vet. Det är så olika på olika sorter hur/när man skolar om.
kerstin z5-6
När de grott ska du lufta och låta dem få 4-5 riktiga blad oavsett sort -i princip.
Sen skolar du om dem en o en i kruka .
Ljust ? Fönster ? Passa så det inte blir för varmt -och blir de rangliga i fönstret beror det på att du har för dåligt ljus -mest värme -
Tycker också det vore kul att veta vilken sort?
Sagosessa
Sorter:
Blå och rosa isop
franskt kungsljus (ursprungligen ifrån dig Kerstin! laugh.gif fast till mig via Åsa i Piteå)
svandunsvallmo
och en vallmo som heter Flemisch Antique.

Allt ifrån fantastiska Åsa i Piteå wub.gif wub.gif wub.gif rolleyes.gif biggrin.gif laugh.gif
kerstin z5-6
biggrin.gif haha mina kungsljus sprider sig alltså :9 ja då stämmer det som jag skrev sist.
Har du inget växthus att flytta dem till bör du redan i början maj -beroende på var du bor ev går det tidigare -att avhärda växterna ute för att minska rangelrisk smile.gif
Sagosessa
Okej, tack för svaren.
Ska hem och lufta växterna nu.

Och härda dem ska jag göra så fort det blir lite mer VÅRlikt utomhus *känns som åratal dit*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon