Nu har jag två "hemmabyggda" bäddar redan, en med jordgubbsplantor och en med jord i där diverse perenner och två-åringar samsas. Med de nya två, som jag ska stapla på höjden tänkte jag bygga en kallbänk utan jord i. Tänkte ta bort grässvålen, lägga ett rejält lager tidningspapper och sen kantsten som vi fick över från ifjol. Min tanke är att stenen blir varm under dagen och sen håller upp tempen lite under natten. Vi har glasskivor i garaget som jag tänkte göra lock av och fästa med gångjärn. Några olika långa haspar för att reglera vädringen. Tänkte luta hela bygget lite så att solen kommer åt i alla hörn, förra året i min ytterst primitiva drivbänk missade jag den detaljen (men det växte i och för sig som katten ändå), och så att regnvatten rinner av.
Hur låter det? Har jag glömt något väsentligt? Tänkte att den skulle få fungera dels som mellanstation för att avhärda plantor som stått här inne och dels för att dra upp sommarblommor, när väl våren kommer igång. Jag har ju en jordfylld med så det känns som om dom kommer att komplettera varandra. Den jordfyllda tänkte jag som sagt mest ha till två-åringar och perenner.
Är tacksam för åsikter och tips om jag glömt något! Hur använder ni era kallbänkar?