akagebeck
Hej!
Jag har tänkt så perenner utomhus (bl a Lammöron, Hosta, Blå tistelboll) Det står att mars-maj är det dags. Har försöka läsa anvisningarna på Impecta och undrar nu om jag kan göra såhär:

Blanda såjord och sand (50% av varje)
Hälla detta i plastbalkonglådor som jag borrat hål i botten för dränering.
Vattna igenom.
Lägga i fröna och ev täcka större frön. (En del frön skall blötläggas innan)
Å så ställa ut dem på min balkong där det är halvskuggigt.

Tror ni att detta funkar? Jag har försökt läsa men jag tycker det känns så konstigt. unsure.gif Det är ju fortfarande kallt och snö ute, även om snödropparna tittat fram i helgen smile.gif

Ska jorden hållas fuktigt? När jag ska omskola och till vad isåfall? Ska man ha nån plast över? Är det bättre att skaffa en kallbänk att sätta dem i?

Jag bor i Stockholmstrakten och blir mycket glad för svar på mina frågor smile.gif
kerstin z5-6
Nää -osedvanligt kråglig metod ...smile.gif
Så i stället fröna i vanlig såjord i plastbyttor tex avlagda köttförpackningar , glasslådor etc
Bredså fröna på väl fuktad såjord
Dra en plastpåse eller fiberduk runt såbyttan -ställ hela härligheten på bakongens skuggigaste plats.
Du behöver antagligen inte vattna på ett bra tag -lufta då och då o kolla dina sådder, de ska inte torka ut -använder du plast över -lämna påsen öppen så det blir luftigt
När vårvärmen kommer så gror de
Då ska du skola ut dem -en och en i plantbyttor
Blötläggning o annat kan du göra innan du sår
akagebeck
Tack för så snabbt svar!! wub.gif Det låter ju förstås lite enklare... biggrin.gif

Och en "dum" fråga här då... wink.gif
Med plastpåse, det måste vara en genomskinlig då, eller? Funkar det med en ICA-kasse?

Och sen när jag omskolat dem i plantbyttor, ska de fortfarande stå i skugga? Klarar de frostnätter?
kerstin z5-6
genomskinliga hushålls plastpåsar luftigt -så en sort i en bytta -inte flera -då blir du galen på att gissa vad som är vad

När de grott -och fått tre fyra vanliga blad skolar du om dem och låter dem få se mera sol -Eftersom de stått ute o grott där kommer du inga bekymmer ha med avhärdning -och de tål en frostknäpp
men vill du vara snäll -lägger du på fiberduk om nätterna -då gror det lite fortare och de ev uppkommna blir gladare

OCH

Plasten ska väck när det grott i lådan biggrin.gif

var jag för övertydlig beror det på en yrkesskada smile.gif

Lycka till med dina sådder !
akagebeck
Tack igen för svar, Kerstin!! smile.gif

Nu ska jag genast sätta igång!!
Filleville
Fortsätter på den här tråden för det är samma ämne... och hoppas det går bra för upphovskvinnan/mannen

Hade tänkt ha mina sådder inne i fönstrena samt en del under belysning. Men det verkar på dessa svar som att det är bättre att sätta ut lådorna på balkongen istället? unsure.gif

Där är inte skuggigt - går det bra i alla fall? unsure.gif
kerstin z5-6
vad ska du så perenner eller ettåringar ?
Filleville
Mest perenner och några ettåringar.
rolleyes.gif
kerstin z5-6
perennerna kan du sätta ut nu men försök skugga sådderna med något
Filleville
Tack Kerstin! rolleyes.gif

Det svaret löste många problem just nu smile.gif
maloppa
Har precis suttit och funderat på mina första perennsådder och fick massor av bra tips här. Några funderingar återstår:

Har läst att man ska/kan täcka sådderna ute med snö, lägger man den direkt på jorden eller ovanpå täckväven i såna fall?? - det finns ju gott av den varan igen laugh.gif

Blir det för varmt att ställa in perennsådderna i mitt kallväxthus utan uppvärmning, såg att man skulle ställa dem i skuggan men det kanske går bra om man täcker med väv??

Om det står sådd i kallbänk april, maj borde man väl kunna slänga ut dem nu?

Har fått tag på en massa roliga perennfrön men vet inte hur jag för mitt liv ska få plats med allt, det blir ett senare problem (angenämt sådant!) kan inte tänka mig att det är fler som har samma vånda biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Hej , Såråd på påsar förutsätter ju vissa saker tex kallbänk ..
Har man ingen sådan går det fint att ställa ut sådderna under snö eller utan ..
Jag fördrar att ha genomskinliga plastpåsar runt sådderna -de torkar inte ut och fåglar kommer inte åt dem
Snö ovanpå
sådder som verkligen behöver kyla för att gro ställer du ute.De som du bara väntar på vår o värme för-i växthuset
Vet du inte vilket fröet föredrar kan vi säkert hjälpa till
Kanske hittar du mer tips i mitt frösåddsalbum
>HÄR
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon