|
Vad har ni för kamera när ni fotar?.....berätta och dela med er av erfarenheter.... Jag har 2 digitalkameror till mitt förfogande... HP Photosmart M517 och en Olympus MJU 410 ...sen har jag en systemkamera, med den gamla hederliga pappersbilden: Nikon F80 med div olika optik och filter... Det vore kul eftersom så många får så fina härliga bilder med sin kamera... Jag får fina bilder med min systemkamera...jag är däremot urusel på digitalkameror...
Gammal Canon Snappy S från 1986 tror jag. Väldigt bra kamera, enligt min ringa mening. Fixfocus. Alltså, den tar inga superbilder, men alltid helt ok bilder hur man än bär sig åt, speciellt om man har en snabb film. Inne som ute.  Har även en äldre Agfa...hm...kan ej modellnummer. Men det är alltså en "konsumentkamera" (inte high-end) från ca 1970. Helmekanisk alltså, enda som drivs med batterier är blixten. Tar väsentligt bättre bilder än kompaktkameran ovanför, men kräver å andra sidan att man är noga med inställningar. Ingen kamera för "spontankort" alltså, men när man vill föreviga släkten etc... Hittar ingen bild på den. MEN, jag kan verkligen rekommendera att köpa begagnade analogkameror,man kan få dem riktigt billigt nu. Största nackdelarna är väl att de är dyra att använda, sämre för miljön (filmen), samt att man kan fråga sig hur man ska få framkallat analoga filmer på ett bra sätt i framtiden. Är redan idag så att "postorderlaboratorierna" håller sämre kvalitet än de gjorde för några år sedan. Konstigt nog. Tycker jag alltså. Den kameran jag använder mest är mobilkameran, som då är digital. Den tar bilder i 640x480, och alltså inte i kvalitet som är speciellt bra. Men passar fint på fester, vid spontanfotografering, etc. Mobilkameran fixar sådana här bilder, vilket jag tycker är helt ok, hade jag varit stadigare på handen hade det blivit mindre suddigt: Blå Kongo blommar tidig sommar 2005 (förodlad i växthus)Har även en mini-digital-kamera som klarar 1280x960 eller nåt sånt, den tar helt ok bilder utomhus faktiskt. Problemet är att den saknar blixt. (kameran är från 2002, en gsmart) Siktar på att köpa en ljusstark digitalkamera snart, med bra optisk zoom. Megapixlar är inget jag direkt bryr mig om, hellre bra optik.
wolkenkrabber
20-03-2006, 16:44
Jag kör med en Konica Minolta Z5
Nikon COOLPIX 3.2. En alldeles utmärkt nybörjarkamera, men nu vill jag ha en ny..
En Digitalkamera har jag... en SONY dsc-S90 liten...BLIXTSNABB!!!...stor display...carl zeiss lins..
netaave
20-03-2006, 17:29
Min heter Pentax, är så liten att den får plats i bröstfickan på en skjorta, lätt och supersnabb.
En systemdigitalkamera Nikon D70 med deras kit-objektiv, 18-70 mm.
Bilderna blir 3008x2000 pixlar stora.
Minneskortet är på 1 gb. Där får plats 300 bilder...
fruberglund
20-03-2006, 19:49
Jag köpte en Fujifilm Finepix S5600 för nån månad sen, är helnöjd men den. Köpte en Konica Minolta Z6 först men blev så jädra besviken på den så jag åkte och bytte. Nu är jag nöjd! Konican hade noll färgåtergivning och dålig på att fokusera trots bra ljus. Min man har en Fujifilm Finepix S602 sen innan så det påverkade valet lite eftersom jag alltid varit nöjd med bilderna jag tagit med hans kamera. Det enda jag saknar på min är supermakro men det finns ju på min mans kamera så det är ju bara att låna den om jag vill ta såna här närbilder (tagna med min mans kamera)   Min är en lite billigare variant på min mans kamera.
Hannele
20-03-2006, 19:55
CITAT (Floppy @ 20-03-2006, 16:25) Det vore kul eftersom så många får så fina härliga bilder med sin kamera... Jag får fina bilder med min systemkamera...jag är däremot urusel på digitalkameror... Det är inte kameran det hänger på, utan fotografen. Övning, övning, övning... Med digitalkamera kan man ju se resultatet direkt.Den här bilden har sonen tagit med 30 kronors engångskamera från glassbilen: Jötunheimi, Norge.Det kostar en femtiolapp att få digitalbilder på cd från alla kameror. Vi har en gammal Fujifilm FinePix 4700Zoom och en ny Olympus µ-mini 5.0, båda ger fina bilder. Fujifilm har en sport-funtion; tar 3 bilder på 0,2 sekunder!
ninnisky
20-03-2006, 20:00
Heja Fujifilm Finepix S 5600, fru Berglund, du har valt alldeles rätt. jag gillar min kamera skarpt!
CITAT (Hannele @ 20-03-2006, 19:55) Det är inte kameran det hänger på, utan fotografen. Övning, övning, övning... Med digitalkamera kan man ju se resultatet direkt.Ja jo...men om man inte har fattat riktigt hur alla inställningar fungerar så är det inte så lätt...men det är klart...fotografen bestämmer ju motivet... Fotar bröllop, dop, studentbal, porträttfotografering mm...och då gillar jag helst att fota med min 'gamla' hederliga kamera... Detta är fotat med min 'gamling'...som jag kan alla inställningar på... har ingen scanner längre så därför kan jag inte visa några andra bilder...    Fru Berglund: MYCKET fina bilder...
Hannele
20-03-2006, 20:33
CITAT (Floppy @ 20-03-2006, 20:18) har ingen scanner längre så därför kan jag inte visa några andra bilder...  Du kan ju fota av dina bilder med din digitalkamera.
Nikon D 70
Af Nikkor 80-200 1:2.8 Af Nikkor 35-70 1:2.8 Af Nikkor 20 1:2.8 Af Nikkor 300 1:4.0
*Felix matte*
20-03-2006, 21:48
Olympus Camedia C-765 UZ  Jättenöjd med den  Här ett prov... lyckat trots darrig hand
andreas i uppsala
20-03-2006, 21:57
Panasonic Lumix FZ-20.Den funkar...
CITAT (andreas i uppsala @ 20-03-2006, 21:57) Panasonic Lumix FZ-20.Den funkar...  Tro Pelle det, så snygga bilder du som tar..
 konica minolta dimage g600 måste ju visa de senaste tagna med min kamera:
Konica Revio KD 410Z,en liten och behändig kamera.
Summer Snow
20-03-2006, 23:06
En tre år gammal Canon IXUS 400 och en ett år gammal Canon PowerShot A95 som har vik- och roterbar display. Det är jättebra när man fotograferar växter och kryp på marken. Man behöver inte ligga på magen!
Har en Panasonic Lumix DMC - FX 8 --- kanonbra tycker jag men fotografen har en del att lära  Eva St
fruberglund
21-03-2006, 06:27
CITAT (Hannele @ 20-03-2006, 19:55) Det är inte kameran det hänger på, utan fotografen. :P Övning, övning, övning... Med digitalkamera kan man ju se resultatet direkt. Den här bilden har sonen tagit med 30 kronors engångskamera från glassbilen: Inte bara. Det förklarar ju inte varför bilderna blir så mycket bättre med Fujifilm istället för Konican...jag är ju samma fotograf  Men visst ser jag skillnad från när jag började ta bilder för ett par år sen och nu. Det beror ju på hur mycket man vill trixa också. Jag är en sån som vill kunna få bra bilder med AUTO-läget och då beror det ju till stor del på kameran, hur bra optiken är m.m. Ställer man in manuellt så kanske det kan stämma men jag vill ha så lätt som möjligt, bara trycka på avtryckarknappen och vips, så har man en bra bild CITAT (ninnisky @ 20-03-2006, 20:00) Heja Fujifilm Finepix S 5600, fru Berglund, du har valt alldeles rätt.  :wub: :wub: jag gillar min kamera skarpt! Ja, visst har jag. Min man gillar speciellt den där gröna lampan som lyser vid skum belysning (det heter nånting fint men det kommer jag inte ihåg nu)
Elisabeth-Västkustkolonisten
21-03-2006, 09:04
Jag funderar på att köpa Panasonic LZ 3 eller LZ 5
Är det kanske någon som har föregångaren (LZ 1) ?
Elisabeth
Jag har sen en månad tillbaka en Canon EOS 350D (systemkamera), likadan som jag lånade av pappa för vår bröllopsresa till Madeira (foton finns i mitt album). Den är helt underbar, speciellt som jag har varit "svältfödd" på en helautomatisk Casio Exilim med fast fokus i några år nu. Jag gillar verkligen att kunna skruva på inställningarna när automatläget inte gör som jag vill  När man är "uppvuxen" med kameror som man kan eller t.o.m. måste skruva på manuellt blir man lätt frustrerad när man inte kan skruva alls. Dessutom har jag objektiv med bildstabilisator, vilket gör att jag kan fotografera utan blixt när det egentligen är lite för mörkt
Hannele
21-03-2006, 12:17
CITAT (noora @ 21-03-2006, 12:10) När man är "uppvuxen" med kameror som man kan eller t.o.m. måste skruva på manuellt blir man lätt frustrerad när man inte kan skruva alls. Dessutom har jag objektiv med bildstabilisator, vilket gör att jag kan fotografera utan blixt när det egentligen är lite för mörkt  Manuella inställningar finns nästan i alla digitalkameror - alla använder dem inte.  Billig & bra stativ, 300 g, steleskop; 52-170 cm (passar även till videokameran).
CITAT (Hannele @ 21-03-2006, 12:17) Manuella inställningar finns nästan i alla digitalkameror - alla använder dem inte.
Billig & bra stativ, 300 g, steleskop; 52-170 cm (passar även till videokameran). Nästan alla, ja. Casio Exilim (den första varianten) tillhörde undantagen där du inte kunde skruva på något annat än vitbalansen och om blixten skulle vara på, av eller auto. Kan tilläggas att Exilim är i storleksordningen ett kreditkort och strax över 1 cm tjock. Det var väl en fyra år sen som den tillverkades. På den tiden fick man inte plats med vare sig optik eller finesser på den ytan Stativ har jag, men det måste man släpa runt på om man ska använda det. Jag vill inte släpa stativ när jag går på fest, däremot tar jag gärna med mig kameran  Objektivet har jag däremot med mig, eftersom det är det enda objektiv jag har till den kameran. Blixt har jag också, men ibland är det skojigare att fota utan blixt. Jag menar inte att alla ska ha IS-objektiv, bara att jag gärna har det själv
Hannele
21-03-2006, 16:36
CITAT (noora @ 21-03-2006, 15:44) Stativ har jag, men det måste man släpa runt på om man ska använda det. Jag vill inte släpa stativ när jag går på fest Man släpar inte på ett stativ på 3 hg i handväskestorlek.  Vår gamla Fujifilm FinePix 4700Zoom har en sport-funktion; tar 3 bilder på 0,2 sekunder!  Passar på fester och på rörliga barn, gôrbra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|