Lazychewie
Jag är en super nybörjare som inte vet egentligen nåt om plantering och växter och undrar när man kan/ska plantera lite olika saker i blomlådor til sommaren? Ska man börja redan i maj eller vad är en bra månad? Bor i Luleå så vintern släpper inte helt förrns i juni.

Vad är det man kan plantera i blomlådor förresten för det mest kräver väll ordentligt med jord och plats eller har jag fel?
Lottiz
Nu är inte jag den bästa att svara, är själv lite ny på området men tänkte ge dig lite tips.

Håll koll på denna sidan: http://www.temperatur.nu/temperatur-1-0_1_3.html och ha gärna en egen termometer att jämföra med. När temperaturen under en vecka slutat sjunka under -4 kan du så smått börja med de tåligaste sorterna.

För att det inte ska bli rörigt brukar jag försöka bestämma mig för en färgskala, ungefär såhär (fast med dina egna färgval anturligtvis):

* På våren vill man ha ljus och värme: gul och orange
* Sommar: låt färgerna går över till rött och komplettera med svala blå och vita
* Höst: mer rött för extra höstkänsla och plocka fram lila

Balkonglådor kan hålla de flesta söta småblommor, men större plantor kräver mer djup. Val av växter är beroende på balkongens läge (sol/skugga), storlek och odlingskärl. Köp en stor säck med balkongjord och lecakulor som du fyller odlingskärlen med. Jag börjar gärna med att se över vad för krukor man har plats för och tillgång till för att inte köpa något som jag inte kan husera. Placera ut alla odlingskärl där du vill ha dom och fundera över hur mycket ljus som når dit och vilka färger och höjder du vill ha.