Lazychewie
Jag är en super nybörjare som inte vet egentligen nåt om plantering och växter och undrar när man kan/ska plantera lite olika saker i blomlådor til sommaren? Ska man börja redan i maj eller vad är en bra månad? Bor i Luleå så vintern släpper inte helt förrns i juni.

Vad är det man kan plantera i blomlådor förresten för det mest kräver väll ordentligt med jord och plats eller har jag fel?
Lottiz
Nu är inte jag den bästa att svara, är själv lite ny på området men tänkte ge dig lite tips.

Håll koll på denna sidan: http://www.temperatur.nu/temperatur-1-0_1_3.html och ha gärna en egen termometer att jämföra med. När temperaturen under en vecka slutat sjunka under -4 kan du så smått börja med de tåligaste sorterna.

För att det inte ska bli rörigt brukar jag försöka bestämma mig för en färgskala, ungefär såhär (fast med dina egna färgval anturligtvis):

* På våren vill man ha ljus och värme: gul och orange
* Sommar: låt färgerna går över till rött och komplettera med svala blå och vita
* Höst: mer rött för extra höstkänsla och plocka fram lila

Balkonglådor kan hålla de flesta söta småblommor, men större plantor kräver mer djup. Val av växter är beroende på balkongens läge (sol/skugga), storlek och odlingskärl. Köp en stor säck med balkongjord och lecakulor som du fyller odlingskärlen med. Jag börjar gärna med att se över vad för krukor man har plats för och tillgång till för att inte köpa något som jag inte kan husera. Placera ut alla odlingskärl där du vill ha dom och fundera över hur mycket ljus som når dit och vilka färger och höjder du vill ha.

Tips på växter för balkonglåda: Redan tidigt på våren trivs pensé och diverse lökar som tulpan, krokus och påsklilja. Är du osäker på dina odlingsförmågor kan du köpa lökar som redan börjat växa, men köp inte de som redan står i full blom. Köp fröpåsar av ex ringblomma och peta ner i jorden. Mot sommaren finns det ett stort utbud av växter att välja på, små sommarblommor trivs i regel alla i balkonglåda, välj växterna efter mängden ljus och skötsel. Till hösten kan du köpa lite blomsterlökar och peta ner i jorden och placera blomlådorna i ex källarförråd så har du växter redo för nästa vår. Du kan också försöka få en vintergrön växt att stå, men det är oftast svårt i små odlingskärl.

Utöver det är det underbart med amplar, där kan du själv driva upp ex blomsterkrasse från frö och njuta av överdådig blommning.

På väggarna kan man också hänga krukor och låta ett blomsterhav flyta ner över väggen.

Kanske ett kryddställ med krukor på höjden där du kan odla doftande örter och kryddväxter.

Andra växter är murgröna, fuchsia, begonia, flitiga lisa, petunia, blomma för dagen och luktärt. Utbudet är ernormt. Besök närmsta plantskola och be om råd och tips på växter.

En artikel om balkongodling här på odla.nu : http://www.odla.nu/artiklar/balkongodling.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon