Jag ser en enorm konspirationsteori, Searle ska inte bara lyckats infiltera amerikanska FDA (Food and Drug Administration), utan också Kanada, England och ytterligare ett 100-tal länders myndigheter och lurat alla under 30 års tid att använda aspartam i tusentals produkter världen runt. Tror inte så

Jag säger inte att aspartam är ofarligt, däremot vill jag nog påstå att över 200 studier - de flesta oberoende - borde hittat något påtagligt. Ämnet har undersökts i 30 år.
På sidan du länkade till talar de om ADI, för aspartam är det 40 mg/kg kroppsvikt och dag. Det innebär att en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 g aspartam/dag (40 mg/kg x 60 kg).
Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 600 mg/l. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag. Ofta innehåller sötad lågkaloriläsk mindre mängd aspartam än den högsta tillåtna, vilket betyder att större mängder kan drickas utan att ADI-värdet överskrids. (Livsmedelsverket igen)
Jag tror att riskerna är betydligt överdrivna, faktiskt. Metanol finns naturligt i andra produkter också, men ingen kräver att vi ska sluta äta frukt eller dricka fruktjuicer.
Även fenylalanin och asparaginsyra finns naturligt i proteiner i födan. Upptaget i kroppen av dessa aminosyror skiljer sig inte vare sig de härrör från aspartam eller andra livsmedelskällor.
1983 undersökte expertorganet Centers for Disease Control (CDC) på begäran av Food and Drug Administration (FDA) ett antal misstänkta biverkningar som rapporterats av aspartamkonsumenter.
Slutsatsen blev att det inte fanns några specifika symptom som var klart relaterade till konsumtion av aspartam. De rapporterade symptomen var milda och av sådan karaktär som är normalt förekommande bland befolkningen.
Några nyare studier som skulle kunna ändra denna bedömning har inte presenterats (Sidan du länkade till talade om en lista som skulle publicerats, med biverkningar, med ingen sådan lista finns...).
Risk för biverkningar finns dock hos personer som lider av fenylketonuri (PKU).
Att artificiella sötningsmedel ökar hungern är inget nytt, och knappast unikt för aspartam.

Vill man gå ner i vikt ska man med andra ord inte börja dricka light-läsk i tron att man gör sig en tjänst, för det gör man inte.
Sedan har vi ju det här med cancern. Om den relativt låga användningen av aspartam i samband med introduktionen skulle ha ökat antalet hjärntumörer mellan åren 1983 och 1984 borde den kraftigt (5 ggr) ökade användningen synas tydligt i cancerstatistiken under 90-talet. Någon sådan tendens finns inte. Vid en närmare studie av cancerstatistiken från USA visar det sig alltså att introduktionen av aspartam sammanfaller med en avklingning av den ökande incidensen av hjärntumörer och inte med en acceleration som kritikerna hävdar.
NutraSweet såldes f ö till Pharmacia för $440 miljoner

Sen ska man inte glömma att NutraSweet inte är den enda aspartambaserade sötningsprodukten på marknaden, bara den mest kända. Det är lätt att ge sig på den som är mest känd.
Som sagt, avstå gärna från aspartam - det gör jag - men gör det av rätt skäl.