myrtille
20-03-2006, 18:56
Jag funderar på att bygga spaljéer till min balkong. Det såg relativt enkelt ut när jag gick in på länkarna som fanns in en annan diskussionstråd i det här forumet. Problemet är bara det här med fastsättningen. Jag bor nämligen i hyresrätt och har inte rätt att skruva fast något i ytterväggarna. Är det någon som känner till något annat sätt, har någon provat att t.ex. binda fast spaljéer i balkongräcket (upptill plus nertill), eller blir det för bräckligt? Jag har en inbyggd balkong men vill ha spaljéerna i öppningen så att det samtidigt blir ett vindskydd, och där kan det emellanåt vara ganska blåsigt.
Det beror ju på hur balkongräcket ser ut. Om du har stolpar i båda ändarna av spaljén, och om räcket är sådant att det finns något att binda stolparna i både i räckets överkant och längst ned, så borde det bli stabilt nog.
myrtille
21-03-2006, 18:03
Jo, det finns något att binda i. Jag antar att det här mest är en fråga om vad man använder för rep och hur väl man surrar fast spaljén. Det ska kanske till något mer än en dubbelknut. Som sagt kan det blåsa rätt rejält ibland i.o.m. att det inte finns något framför huset. Jag googlade lite på knopar, men det stod mest om hur man förtöjer båtar.
Jag har gjort en schematisk bild hur jag har tänkt mig det hela (rött är spaljé, grönt rep). Nedre delen surras fast i balkongräcket, övre delen vinklas 90 grader och viker av ovanpå betongbalken så att hela konstruktionen får bättre stöd och surras sedan fast runt balken.
pisanggoreng
21-03-2006, 22:16
Jag hade låtit spaljén gå ända ner till golvet, för att öka stabiliteten.
Jag tror att det kan fungera. Jag tror inte att man behöver några "specialknopar", bara en vanlig råbandsknop eller två. En spaljé är ganska gles, så vinden borde inte kunna dra i den så hårt.
Vad ska du använda för material till spaljén?
Ett alternativ till knopar är att använda något slags spännremmar. Litet dyrare men inte många kronor ändå, lätt att sätta fast/ta bort och garanterat starkt.
myrtille
23-03-2006, 06:17
Tack snälla för alla goda råd. Spännband tror jag kan vara lösningen för fastsättningen upptill. Nu känns det som att jag skulle kunna lyckas med det här.
Spaljén ska vara i trä. Jag åker till en brädgård och låter dem såga till lagom långa bitar.
Som pisanggoreng skriver så är det en god ide att låta "benen" gå ända ned.Då bär spalje hela sin vikt och spännbanden behövs bara för balansen.Detta ger dig också möjlighet att belasta spaljen om du skulle vilja hänga på krukor,hyllor m.m. senare i sommar. Lycka till !
Caprice
24-03-2006, 23:37
Varför inte ha en spalje´i grovt rep...?
Jag tror det skulle underlätta jobbet, du fäster det bara som du gjort i din skiss... gör inget om det blåser... och tror det skulle bli väldigt snyggt...!
Om du vill kan du tjära repet, om du gillar lukten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.