Full version: orkideé en storvuxen
Alexander-VG-zon3
hej hej

jag tänkte köpa en sån växt typ en storvuxen en . som växer sanbbt å bler stor med tiden och som är lätt att få blommor på
så har ni förslag på storvuxen orkideé som är relatift lättsköt har fuktigt så dte är inget problem wub.gif wub.gif
tack för hjälp å så
Linda_A
CITAT (flaxss @ 20-03-2006, 19:11)
hej hej

jag tänkte köpa en sån växt typ en storvuxen en . som växer sanbbt å bler stor med tiden och som är lätt att få blommor på
så har ni förslag på storvuxen orkideé som är relatift lättsköt har fuktigt så dte är inget problem wub.gif wub.gif
tack för hjälp å så

Jag kan nästan inget alls om dem.

Men jag gillar den sidan, kanske du kan hitta rätt där.

http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad
Alexander-VG-zon3
jag är nog på samma nivå som du linda på denna växgrupp jag kan inte nåting om orkideér den ada aurantiaca verker fin å bra om den är kallväxande gillar den scvalt då för mitt fönster är svalöt
Biggan_
Då skulle kanske en Cymbidium kunna passa dej. Den vill ha svalt på vintern och vill vara ute på sommaren långt in på hösten. Den är vanlig i blomsterhandeln vid jultid.
Alexander-VG-zon3
tack för dne senaste blomman fina blommor men vilken temp klara den för mitt rum är svalt och även på natten svalt . typ mitt rum 20på dan 10-15 på natten å futigkt wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
läste på sidan men då är det kankse för kallt för den om den vill ha sommar temp nu . för i fönsterkramen har jag 5-10 nån köldnatt änannnn nerpå -1c men det var ju bara för nån timme.
eller men bler det inte för kallt på sommaren för då bler det väll villtemp för dne på natten eller wink.gif wink.gif elelr jag är någ trött nu som inte hänger med men ska försöka hitta en sånn
Biggan_
CITAT (flaxss @ 20-03-2006, 22:36)
tack för dne senaste blomman fina blommor men vilken temp klara den för mitt rum är svalt och även på natten svalt . typ mitt rum 20på dan 10-15 på natten å futigkt wub.gif wub.gif

Läste du inte texten på länken? Om du scrollar nedåt på sidan så finner du hur den skall odlas, temperatur, ljus,vila och hur den skall gödas och planteras. Vill inte kopiera in texten här, för det är nog inte lagligt att göra så. Jag tror det är en sort som skulle passa dina temperaturförhållanden.
Alexander-VG-zon3
nej jjag läste den men är nog för trött att förstå den nu . men jag ska nog testa en sån wub.gif wub.gif tack för tipset
CalleK
Hej!

Annars kan du prova en Zygopetalum, de blir ganska stora och blommar gärna om. Det är den största som jag har, men det finns säkert större. Doftar underbart på dagen, men inget på kvällen.

/R
Alexander-VG-zon3
tack för alla svaren wub.gif wub.gif
kankse köper alla tre sorterna om jag har råd o vilka jag hittar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon